Вчинок і подія як соціемна організованість життєвого шляху особистості

Автор(и)

  • Оксана Фурман
  • Анатолій А. Фурман
  • Ярослав Дикий

DOI:

https://doi.org/10.35774/pis2021.02.143

Анотація

Міждисциплінарне дослідження присвячене обґрунтуванню психосоціемного зв’язку подій у вчинково-ковітальному форматі життєвого шляху особистості. Об’єктом вивчення є принципи, форми, методи і засоби наукового пізнання і конструювання суспільного повсякдення особи як наступності соціальних ситуацій, учинків і подій, а його предметом – соціема як відкрита феноменальна множинність і водночас як розрізнювальна одиниця плинної соціальної подієвості у вітакультурному часопросторі вчинково насиченого життєвого шляху особистості. У результаті фундаментально здійсненого пошуку доведено істинність базової гіпотези, що містить два взаємопов’язані твердження. Перше обстоює логіко-змістове узалежнення нормативно-методологічного характеру: в раціогуманітарній системі пізнання соціальна подія, як і безперервна ковітальна подієвість людського життя загалом, може бути адекватно пояснена та описана з допомогою свідомісного концепту соціема, що характеризує ідеальну картину узмістовлення конкретної соціальної події як специфічної одиниці екзистенційної наявності соціального в житті людини, зорганізовує її сферний потік свідомості й уможливлює вчинкову присутність-самоздійснення у ситуаційному плині повсякдення як натхненної особистості. Зокрема, у цьому рефлексивно-теоретичному ракурсі опрацьовано такі проблемні тематизми, як життєвий світ особистості у феноменально-подієвому висвітленні, її життєвий шлях як наступність соціальних подій, що спричиняють персональні способи вчинення, а також простір і час як соціемні категорії та головні координати соціальної подієвості у проєкції на індивідуальні траєкторії життєвого шляху особи. Друге гіпотетичне твердження, що отримало аргументоване підтвердження, має дескриптивно-методологічне спрямування: у суспільному житті визначальна роль для сталого поступального розвитку особистості належить соціемному зв’язку подій від народження до зрілості, що зумовлює вчинково-подієву лінію її як актуального життєвого (самодіяльного) шляху, так і самісного зростання та психодуховного розвитку. Уконкретнення цього припущення стосується двох авторських тематизмів, а саме схарактеризування окремої ковтальної події як умови та етапу нарощування психічного потенціалу і здійснення особистістю соціально зорієнтованого вчинення та соціально-психологічне витлумачення вчинково-подієвої композиції освоєння нею навколишнього світу.

Посилання

Abanyano, N. (1998). Vvedenie v ekzistentsializm [Introduction to existentialism]. St. Petersburg: Aleteyya [in Russian].

Abulhanova, K. A. & Berezina, T. N. (2001). Vremya lichnosti i vremya zhizni [Personality time and life time]. St. Petersburg [in Russian].

Miasoid, P. A. & Shatyrko, L. O. (Eds.). (2016). Akademik V. A. Romenets: tvorchist i pratsi [Akademiс V. A. Romenets: creativity and work]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Ananev, B. G. (1968). Chelovek kak predmet poznaniya [Man as a subject of knowledge]. Leningrad: LGU [in Russian].

Antsyiferova, L. I. (1993). Psihologiya povsednevnosti: zhiznennyiy mir lichnosti i «tehniki» ee byitiya [The psychology of everyday life: the life world of the individual and the «techniques» of her being]. Psihologicheskiy zhurnal - Psychological journal. Vol. 14, 2, 3-16 [in Russian].

Berdyaev, N. A. (1993). O naznachenii cheloveka [About the appointment of a person]. Moscow: Progress [in Russian].

Ohiienko, I. (Ed.). (2002). Bibliia abo knyhy sviatoho pysma Staroho y Novoho Zapovitu [Bible or books of scripture of the Old and New Testaments]. Kyiv: Ukrainske Bibliine Tovarystvo [in Ukrainian].

Veber, M. (1994). Izbrannoe. Obraz obschestva [Favorites. The image of society]. Moscow: Nauka [in Russian].

Furman, A. V. & Furman, O. I. & Shandruk, S. K. & Co (Eds.). (2019). Vitakulturna metodolohiia: antolohiia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Viticultural methodology: an anthology. To the 25th anniversary of professor A.V. Furman's Scientific School]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Gegel, G. (1977). Fenomenologiya duha. Entsiklopediya filosofskih nauk [The phenomenology of the spirit. Encyclopedia of Philosophical Sciences]. Vol. 3. Moscow [in Russian].

Gusserl, E. (1998). Kartezianskie razmyishleniya [Cartesian reflections]. Moscow [in Russian].

Gusserl, E. (1994). Filosofiya kak strogaya nauka [Philosophy as a strict science]. Novocherkassk [in Russian].

Zinchenko, V. P. (2001). Vremya - deystvuyuschee litso [Time is a character]. Voprosyi psihologii - Psychological issues, 6, 36-54 [in Russian].

Kapra, F. (1966). Uroki mudrosti [Lessons of wisdom] / trans. from English. Moscow: Kiev [in Russian].

Kon, I. S. (1989). Zhiznennyiy put kak predmet mezhdistsiplinarnogo issledovaniya. Chelovek v sisteme nauk [Life path as a subject of interdisciplinary research. Man in the system of sciences]. Moscow, 471-482 [in Russian].

Lypka, A. (2019). Vidpovidalnist osobystosti v kontekstakh zhyttievoho shliakhu i sotsialnoho povsiakdennia: psykholohichnyi aspect [Responsibility of the individual in the contexts of life and social life: the psychological aspect]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 74-82. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2019.01.074 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2019.01.074

Mayers, D. (1997). Sotsialnaya psihologiya [Social psychology]. St. Petersburg: Piter [in Russian].

Mamardashvili, M. K. (1995). Lektsii o Pruste (psihologicheskaya topologiya puti) [Lectures about Proust (psychological topology of the path)]. Moscow [in Russian].

Furman, A. V. & Furman, O. I. & Shandruk, S. K. & Co (2019). Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A. V. Furmana [Methodology and psychology of humanitarian cognition. To the 25th anniversary of professor A. V. Furman's scientific school]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Miasoid, P. (2021). Kulturno-istorychna psykholohiia i tvorchist V.A. Romentsia. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 12-73. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2021.02.012 [in Ukrainian].

Miasoid, P. A. (2016). Psykholohichne piznannia: istoriia, lohika, psykholohiia [Psychological cognition: history, logic, psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Miasoid, P. (2021) Teoriia v istorychnomu postupi psykholohichnoho piznannia [Theory in the historical progress of psychological cognition]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 36-65 DOI: https://doi.org/10.35774/pis2021.01.036 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2021.01.036

Kyrychuk, O. V. & Romenets, V. A. (Eds.). (2006). Osnovy psykholohii [Fundamentals of psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Polunin, O. V. (2011). Perezhyvannia liudynoiu plynu chasu: eksperymentalne doslidzhennia [Human experience over time: an experimental study]. Kyiv: Hnozys [in Ukrainian].

Prigozhin, I. (1991). Filosofiya nestabilnosti [Philosophy of Instability.]. Voprosyi filosofii - Philosophy questions, 6, 46-52 [in Russian].

Myasoid, P. A. & Furman, A. V. (Eds.). (2012). Psykholohiia vchynku: Shliakhamy tvorchosti V.A. Romentsia [Psychology act: the way of creativity, of Romenets V. A.]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Romenets, V. A. (2018). Vykhovannia tvorchykh zdibnostei u studentiv [Education of creative abilities in students]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3-4, 178-223 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2018.03.178

Romenets, V. A. (1989). Zhizn i smert v nauchnom i religioznom istolkovanii [Life and death in scientific and religious interpretation]. Kiev: Zdorovje [in Russian].

Romenets, V. A. & Manokha, P. I. (2017). Istoriia psykholohii XX stolittia [History of psychology of the twentieth century]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Romenets, V. A. (2013). Predmet i pryntsypy istoryko-psykholohichnoho doslidzhennia [Subject and principles of historical and psychological research]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 6-27 [in Ukrainian].

Rubinshteyn, S. L. (1973). Problemyi obschey psihologii [Problems of general psychology]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Rubinshteyn, S. L. (1973). Chelovek i mir. Problemyi obschey psihologii [Man and the world. Problems of general psychology]. Moscow, 255-385 [in Russian].

Sabadukha, V. O. (2019). Metafizyka suspilnoho ta osobystisnoho buttia [Metaphysics of social and personal existence]. Ivano-Frmankivsk [in Ukrainian].

Tytarenko, T. M. (2003). Zhyttievyi svit osobystosti: u mezhakh i za mezhamy budennosti [The life world of the individual: within and outside of everyday life]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Fress, P. (1981). O psihologii buduschogo [About the psychology of the future]. Psihologicheskiy zhurnal - Psychological journal. Vol. 2, 3, 48-54 [in Russian].

Furman, A. A. (2020). Metodolohiia psykholohichnoho piznannia smyslozhyttievoi sfery osobystosti [ethodology of psychological cognition of the meaning of life sphere of personality]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 5-34 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2020.01.005

Furman, A. A. (2016). Psykholohiia osobystosti: tsinnisno-oriientatsiinyi vymir [Personality psychology: value-orientation dimension]. Odesa: ONPU; Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Furman, A. A. (2017). Psykholohiia smylozhyttievoho rozvytku osobystosti [Psychology of the meaning-life personality development]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Furman, A. A. & Furman, A. V. (2018). Vchynkova buttievist osobystosti: vid kontseptu do metateorii [Actual being of personality: from concept to metatheory]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1-2, 5-26. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2018.01.005 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2018.01.005

Furman, A. V. & Humeniuk, O. I. (2000, 2006). Psykholohiia Ya-kontseptsii [Psychology of self-concept]. Lviv: Novyi Svit [in Ukrainian].

Furman, A. V. (2016). Ideia i zmist profesiinoho metolohuvannia [The idea and content of professional methodologization]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Furman, A. V. (2011). Psykhokultura ukrainskoi mentalnosti [Psychoculture of the Ukrainian mentality]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].

Furman, A. V. (2001). Ukrainska mentalnist ta yii kulturno-psykholohichni koordynaty [Ukrainian mentality and its cultural and psychological coordinates]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 9-74 [in Ukrainian].

Furman, A. V. (2020). Teoretychna model osobystisnoho pryiniattia liudyny liudynoiu [Theoretical model of personal acceptance of man by man]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 56-77 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2020.01.056

Furman, A. V. & Shandruk, S. K. (2013). Sotsiema yak evrystychnyi kontsept zahalnoi sotsiolohichnoi teorii [Sociema as a heuristic concept of general sociological theory]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 57-74 [in Ukrainian].

Furman, O. (2019). Vzaiemosprychynennia paradyhm, stratehii, klasiv i metodiv sotsialno-psykholohichnoho vplyvu [Interaction of paradigms, strategies, classes and methods of socio-psychological influence]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 44-65. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2019.02.044 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2019.02.044

Furman, O. (2015). Hromadianska vidpovidalnist osobystosti yak predmet psykholohichnoho doslidzhennia [Civic responsibility of the individual as a subject of psychological research]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 65-91 [in Ukrainian].

Furman, O. (2017). Prostir i chas u psykholohichnomu dyskursi [Space and time in psychological discourse]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 79-132. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2017.01.079 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2017.01.079

Furman (Humeniuk), O. I. (2008). Teoriia i metodolohiia innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho zakladu [Theory and methodology of innovation-psychological climate of the general educational institution]. Yalta-Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].

Furman, O. (2018). Ya-kontseptsiia yak predmet bahatoaspektnoho teoretyzuvannia [Furman O. I-concept as a subject of multifaceted theorizing]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1-2, 38-67. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2018.01.038 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2018.01.038

Tsukanov, B. I. (2000). Vremya v psihike cheloveka [Time is in the human psyche]. Odessa: Astroprint, [in Russian].

Furman, A. V. (2016). Volodymyr Romenets as Architect of methodology of humanitarian cognition. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2. 11-22 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2021-11-18

Як цитувати

Фурман, Оксана, et al. “Вчинок і подія як соціемна організованість життєвого шляху особистості”. Психологія і суспільство, no. 2, Nov. 2021, pp. 143-68, https://doi.org/10.35774/pis2021.02.143.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>