Вчинок і подія як соціемна організованість життєвого шляху особистості
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2021.02.143Анотація
Міждисциплінарне дослідження присвячене обґрунтуванню психосоціемного зв’язку подій у вчинково-ковітальному форматі життєвого шляху особистості. Об’єктом вивчення є принципи, форми, методи і засоби наукового пізнання і конструювання суспільного повсякдення особи як наступності соціальних ситуацій, учинків і подій, а його предметом – соціема як відкрита феноменальна множинність і водночас як розрізнювальна одиниця плинної соціальної подієвості у вітакультурному часопросторі вчинково насиченого життєвого шляху особистості. У результаті фундаментально здійсненого пошуку доведено істинність базової гіпотези, що містить два взаємопов’язані твердження. Перше обстоює логіко-змістове узалежнення нормативно-методологічного характеру: в раціогуманітарній системі пізнання соціальна подія, як і безперервна ковітальна подієвість людського життя загалом, може бути адекватно пояснена та описана з допомогою свідомісного концепту соціема, що характеризує ідеальну картину узмістовлення конкретної соціальної події як специфічної одиниці екзистенційної наявності соціального в житті людини, зорганізовує її сферний потік свідомості й уможливлює вчинкову присутність-самоздійснення у ситуаційному плині повсякдення як натхненної особистості. Зокрема, у цьому рефлексивно-теоретичному ракурсі опрацьовано такі проблемні тематизми, як життєвий світ особистості у феноменально-подієвому висвітленні, її життєвий шлях як наступність соціальних подій, що спричиняють персональні способи вчинення, а також простір і час як соціемні категорії та головні координати соціальної подієвості у проєкції на індивідуальні траєкторії життєвого шляху особи. Друге гіпотетичне твердження, що отримало аргументоване підтвердження, має дескриптивно-методологічне спрямування: у суспільному житті визначальна роль для сталого поступального розвитку особистості належить соціемному зв’язку подій від народження до зрілості, що зумовлює вчинково-подієву лінію її як актуального життєвого (самодіяльного) шляху, так і самісного зростання та психодуховного розвитку. Уконкретнення цього припущення стосується двох авторських тематизмів, а саме схарактеризування окремої ковтальної події як умови та етапу нарощування психічного потенціалу і здійснення особистістю соціально зорієнтованого вчинення та соціально-психологічне витлумачення вчинково-подієвої композиції освоєння нею навколишнього світу.
Посилання
Abanyano, N. (1998). Vvedenie v ekzistentsializm [Introduction to existentialism]. St. Petersburg: Aleteyya [in Russian].
Abulhanova, K. A. & Berezina, T. N. (2001). Vremya lichnosti i vremya zhizni [Personality time and life time]. St. Petersburg [in Russian].
Miasoid, P. A. & Shatyrko, L. O. (Eds.). (2016). Akademik V. A. Romenets: tvorchist i pratsi [Akademiс V. A. Romenets: creativity and work]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Ananev, B. G. (1968). Chelovek kak predmet poznaniya [Man as a subject of knowledge]. Leningrad: LGU [in Russian].
Antsyiferova, L. I. (1993). Psihologiya povsednevnosti: zhiznennyiy mir lichnosti i «tehniki» ee byitiya [The psychology of everyday life: the life world of the individual and the «techniques» of her being]. Psihologicheskiy zhurnal - Psychological journal. Vol. 14, 2, 3-16 [in Russian].
Berdyaev, N. A. (1993). O naznachenii cheloveka [About the appointment of a person]. Moscow: Progress [in Russian].
Ohiienko, I. (Ed.). (2002). Bibliia abo knyhy sviatoho pysma Staroho y Novoho Zapovitu [Bible or books of scripture of the Old and New Testaments]. Kyiv: Ukrainske Bibliine Tovarystvo [in Ukrainian].
Veber, M. (1994). Izbrannoe. Obraz obschestva [Favorites. The image of society]. Moscow: Nauka [in Russian].
Furman, A. V. & Furman, O. I. & Shandruk, S. K. & Co (Eds.). (2019). Vitakulturna metodolohiia: antolohiia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Viticultural methodology: an anthology. To the 25th anniversary of professor A.V. Furman's Scientific School]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Gegel, G. (1977). Fenomenologiya duha. Entsiklopediya filosofskih nauk [The phenomenology of the spirit. Encyclopedia of Philosophical Sciences]. Vol. 3. Moscow [in Russian].
Gusserl, E. (1998). Kartezianskie razmyishleniya [Cartesian reflections]. Moscow [in Russian].
Gusserl, E. (1994). Filosofiya kak strogaya nauka [Philosophy as a strict science]. Novocherkassk [in Russian].
Zinchenko, V. P. (2001). Vremya - deystvuyuschee litso [Time is a character]. Voprosyi psihologii - Psychological issues, 6, 36-54 [in Russian].
Kapra, F. (1966). Uroki mudrosti [Lessons of wisdom] / trans. from English. Moscow: Kiev [in Russian].
Kon, I. S. (1989). Zhiznennyiy put kak predmet mezhdistsiplinarnogo issledovaniya. Chelovek v sisteme nauk [Life path as a subject of interdisciplinary research. Man in the system of sciences]. Moscow, 471-482 [in Russian].
Lypka, A. (2019). Vidpovidalnist osobystosti v kontekstakh zhyttievoho shliakhu i sotsialnoho povsiakdennia: psykholohichnyi aspect [Responsibility of the individual in the contexts of life and social life: the psychological aspect]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 74-82. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2019.01.074 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2019.01.074
Mayers, D. (1997). Sotsialnaya psihologiya [Social psychology]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
Mamardashvili, M. K. (1995). Lektsii o Pruste (psihologicheskaya topologiya puti) [Lectures about Proust (psychological topology of the path)]. Moscow [in Russian].
Furman, A. V. & Furman, O. I. & Shandruk, S. K. & Co (2019). Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A. V. Furmana [Methodology and psychology of humanitarian cognition. To the 25th anniversary of professor A. V. Furman's scientific school]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Miasoid, P. (2021). Kulturno-istorychna psykholohiia i tvorchist V.A. Romentsia. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 12-73. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2021.02.012 [in Ukrainian].
Miasoid, P. A. (2016). Psykholohichne piznannia: istoriia, lohika, psykholohiia [Psychological cognition: history, logic, psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Miasoid, P. (2021) Teoriia v istorychnomu postupi psykholohichnoho piznannia [Theory in the historical progress of psychological cognition]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 36-65 DOI: https://doi.org/10.35774/pis2021.01.036 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2021.01.036
Kyrychuk, O. V. & Romenets, V. A. (Eds.). (2006). Osnovy psykholohii [Fundamentals of psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Polunin, O. V. (2011). Perezhyvannia liudynoiu plynu chasu: eksperymentalne doslidzhennia [Human experience over time: an experimental study]. Kyiv: Hnozys [in Ukrainian].
Prigozhin, I. (1991). Filosofiya nestabilnosti [Philosophy of Instability.]. Voprosyi filosofii - Philosophy questions, 6, 46-52 [in Russian].
Myasoid, P. A. & Furman, A. V. (Eds.). (2012). Psykholohiia vchynku: Shliakhamy tvorchosti V.A. Romentsia [Psychology act: the way of creativity, of Romenets V. A.]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Romenets, V. A. (2018). Vykhovannia tvorchykh zdibnostei u studentiv [Education of creative abilities in students]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3-4, 178-223 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2018.03.178
Romenets, V. A. (1989). Zhizn i smert v nauchnom i religioznom istolkovanii [Life and death in scientific and religious interpretation]. Kiev: Zdorovje [in Russian].
Romenets, V. A. & Manokha, P. I. (2017). Istoriia psykholohii XX stolittia [History of psychology of the twentieth century]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Romenets, V. A. (2013). Predmet i pryntsypy istoryko-psykholohichnoho doslidzhennia [Subject and principles of historical and psychological research]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 6-27 [in Ukrainian].
Rubinshteyn, S. L. (1973). Problemyi obschey psihologii [Problems of general psychology]. Moscow: Pedagogika [in Russian].
Rubinshteyn, S. L. (1973). Chelovek i mir. Problemyi obschey psihologii [Man and the world. Problems of general psychology]. Moscow, 255-385 [in Russian].
Sabadukha, V. O. (2019). Metafizyka suspilnoho ta osobystisnoho buttia [Metaphysics of social and personal existence]. Ivano-Frmankivsk [in Ukrainian].
Tytarenko, T. M. (2003). Zhyttievyi svit osobystosti: u mezhakh i za mezhamy budennosti [The life world of the individual: within and outside of everyday life]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Fress, P. (1981). O psihologii buduschogo [About the psychology of the future]. Psihologicheskiy zhurnal - Psychological journal. Vol. 2, 3, 48-54 [in Russian].
Furman, A. A. (2020). Metodolohiia psykholohichnoho piznannia smyslozhyttievoi sfery osobystosti [ethodology of psychological cognition of the meaning of life sphere of personality]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 5-34 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2020.01.005
Furman, A. A. (2016). Psykholohiia osobystosti: tsinnisno-oriientatsiinyi vymir [Personality psychology: value-orientation dimension]. Odesa: ONPU; Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A. A. (2017). Psykholohiia smylozhyttievoho rozvytku osobystosti [Psychology of the meaning-life personality development]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A. A. & Furman, A. V. (2018). Vchynkova buttievist osobystosti: vid kontseptu do metateorii [Actual being of personality: from concept to metatheory]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1-2, 5-26. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2018.01.005 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2018.01.005
Furman, A. V. & Humeniuk, O. I. (2000, 2006). Psykholohiia Ya-kontseptsii [Psychology of self-concept]. Lviv: Novyi Svit [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2016). Ideia i zmist profesiinoho metolohuvannia [The idea and content of professional methodologization]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2011). Psykhokultura ukrainskoi mentalnosti [Psychoculture of the Ukrainian mentality]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2001). Ukrainska mentalnist ta yii kulturno-psykholohichni koordynaty [Ukrainian mentality and its cultural and psychological coordinates]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 9-74 [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2020). Teoretychna model osobystisnoho pryiniattia liudyny liudynoiu [Theoretical model of personal acceptance of man by man]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 56-77 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2020.01.056
Furman, A. V. & Shandruk, S. K. (2013). Sotsiema yak evrystychnyi kontsept zahalnoi sotsiolohichnoi teorii [Sociema as a heuristic concept of general sociological theory]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 57-74 [in Ukrainian].
Furman, O. (2019). Vzaiemosprychynennia paradyhm, stratehii, klasiv i metodiv sotsialno-psykholohichnoho vplyvu [Interaction of paradigms, strategies, classes and methods of socio-psychological influence]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 44-65. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2019.02.044 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2019.02.044
Furman, O. (2015). Hromadianska vidpovidalnist osobystosti yak predmet psykholohichnoho doslidzhennia [Civic responsibility of the individual as a subject of psychological research]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 65-91 [in Ukrainian].
Furman, O. (2017). Prostir i chas u psykholohichnomu dyskursi [Space and time in psychological discourse]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 79-132. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2017.01.079 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2017.01.079
Furman (Humeniuk), O. I. (2008). Teoriia i metodolohiia innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho zakladu [Theory and methodology of innovation-psychological climate of the general educational institution]. Yalta-Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].
Furman, O. (2018). Ya-kontseptsiia yak predmet bahatoaspektnoho teoretyzuvannia [Furman O. I-concept as a subject of multifaceted theorizing]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1-2, 38-67. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2018.01.038 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2018.01.038
Tsukanov, B. I. (2000). Vremya v psihike cheloveka [Time is in the human psyche]. Odessa: Astroprint, [in Russian].
Furman, A. V. (2016). Volodymyr Romenets as Architect of methodology of humanitarian cognition. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2. 11-22 [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).