Музикотерапія як психологічний феномен: сутність, функції та основні підходи
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
музикотерапія, творчість, катарсисАнотація
Сутнісний зміст музикотерапії визначено у проблемному полі шістьох базових теоретичних підходів: когнітивно-бігевіорального, психоаналітичного, соціально-психологічного, гештальт-психологічного, екзистенційного, гуманістичного. Музикотерапію потрактовано як психологічний конструкт та одночасно як метод психотерапевтичного впливу на людину за допомогою музики з метою покращення її фізичного, когнітивного, емоційного та психічного станів. Серед основоположних ознак аналізованого феномену виокремлено прикладний зміст, інструментальність, різноспрямованість, психотерапевтичний та соціальний впливи. Переосмислено функції музикотерапії у психотерапевтичній практиці (терапевтичну, розвивальну, здоров’язберігаючу, соціальну, емоційно-регулювальну, корекційну, превентивну та культурно-збагачувальну). Висвітлено особливості використання музикотерапії для лікування психічних і фізичних захворювань, зменшення симптомів депресії і тривоги, розвитку когнітивних і емоційних здібностей, підтримки психічного здоров’я, забезпечення соціалізації та інтеграції осіб з особливими потребами, зниження стресу і напруження, покращення соціальних навичок, коригування порушень поведінки й емоційних розладів, позитивного впливу на психічне здоров’я людини, відкриття нових культурних горизонтів, збагачення когнітивної сфери, емоційного досвіду та розвитку творчих здібностей особистості. В межах когнітивно-бігевіорального підходу підкреслено роль музики як інструменту корекції деструктивних поведінкових моделей і розвитку емоційного самоконтролю; психоаналітичного – виявлення підсвідомих емоцій і прихованих внутрішніх конфліктів задля усвідомлення та розв’язання психічних блоків через творче самовираження і катарсис; соціально-психологічного – гармонізації міжособистісних взаємин і розвитку соціальних навичок; гештальт-психологічного підходу – відновлення цілісності особистості та її емоційного очищення через переживання «тут і тепер»; екзистенційного – подолання глибинних життєвих криз, віднаходження сенсу життя та перетворення страждання на творчість; гуманістичного – забезпечення самовираження і самореалізації, досягнення внутрішньої гармонії через музично-творчий процес. У рамках виділених теоретичних підходів охарактеризовано базові функції музикотерапії. Перспективами дослідження визначено теоретичне й експериментальне обґрунтування музикотерапії як ефективного психокорекційного методу та дієвого інструменту психотерапевтичного впливу на підлітків з гіперактивністю.
The essential content of music therapy is defined in the problem field of six basic theoretical approaches: cognitive-behavioral, psychoanalytic, social-psychological, Gestalt-psychological, existential, humanistic. Music therapy is interpreted as a psychological construct and at the same time a method of psychotherapeutic influence on a person with the help of music in order to improve his physical, cognitive, emotional and mental state. Among the fundamental features of the analyzed phenomenon, applied content, instrumentality, multidirectionality, psychotherapeutic and social influences are highlighted. The functions of music therapy in psychotherapeutic practice (therapeutic, developmental, health-preserving, social, emotionally-regulatory, corrective, preventive and culturally-enriching) are reconsidered. The features of the use of music therapy for the treatment of mental and physical illnesses, reducing symptoms of depression and anxiety, developing cognitive and emotional abilities, supporting mental health, ensuring socialization and integration of people with special needs, reducing stress and tension, improving social skills, correcting behavioral disorders and emotional disorders, having a positive impact on a person’s mental health, opening new cultural horizons, enriching the cognitive sphere, emotional experience, and developing the creative abilities of the individual are highlighted. Within the cognitive-behavioral approach, the role of music as a tool for correcting destructive behavioral patterns and developing emotional self-control is emphasized; psychoanalytic – identifying subconscious emotions and hidden internal conflicts in order to realize and resolve mental blocks through creative self-expression and catharsis; socio-psychological – harmonizing interpersonal relationships and developing social skills; Gestalt-psychological approach – restoring the integrity of the personality and its emotional purification through experiences “here and now”; existential – overcoming deep life crises, finding the meaning of life and transforming suffering into creativity; humanistic – ensuring self-expression and self-realization, achieving inner harmony through the musical-creative process. Within the framework of the selected theoretical approaches, the basic functions of music therapy are characterized. The prospects of the study are determined by the theoretical and experimental substantiation of music therapy as an effective psychocorrectional method and an effective tool for psychotherapeutic influence on adolescents with hyperactivity.
Посилання
Batyshcheva, H. (2005). Muzykoterapiia yak metod psykhokorektsii [Music therapy as a method of psychocorrection]. Psykholoh, 14, 25-32 [in Ukrainian].
Horbulich, H. V. (2010). Potreba osobystosti v perezhyvanni muzychnoho katarsysu: zmist i struktura [The need for an individual to experience musical catharsis: content and structure]. Visnyk KhDADM, 1, 195-197 [in Ukrainian].
Hryhor'ieva, V. V. (2019). Muzychna psykholohiia: navch. posib. [Musical psychology: teaching aids.]. Melitopol: Vyd. budynok Melitopolskoi miskoi drukarni [in Ukrainian].
Drahanchuk, V.M. (2003). Muzyka yak faktor psykhokoryhuvannia: istorychnyi, teoretychnyi i praktychnyi aspekty: dys... kand. mystetstvoznavstva [Music as a factor of psychocorrection: historical, theoretical and practical aspects: dis... candidate of art history]. Lutsk [in Ukrainian].
Yevstihnieieva, N.I. (2005). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do vykorystannia muzyky yak zasobu samorehuliatsii funktsionalnykh staniv uchniv: dys. kand. ped. nauk [Preparation of future teachers for the use of music as a means of self-regulation of functional states of students: dis. candidate of pedagogical sciences]. Vinnytsia [in Ukrainian].
Zhorniak, B.Ye. (2013). Metodychni zasady formuvannia tvorchoi aktyvnosti molodshykh shkoliariv zasobamy kolektyvnoi muzychnoi diialnosti: avtoref. dys. … kand. ped. nauk [Methodological principles of forming creative activity of younger schoolchildren by means of collective musical activity: author's abstract of dis. ... candidate of pedagogical sciences]. Kyiv [in Ukrainian].
Zolotarova, A. (2011). Muzychno-terapevtychni ihry yak zasib ozdorovlennia molodshykh shkoliariv [Music-therapeutic games as a means of improving the health of younger schoolchildren]. Mystetstvo ta osvita, 4, 28-41 [in Ukrainian].
Ivanenko, O.A. (2014). Metodyka formuvannia zdatnosti do khudozhno-tvorchoi samorealizatsii ditei 4-5 rokiv u protsesi muzychnykh zaniat u shkolakh mystetstv: avtoref. dys... kand. ped. nauk [Methodology for forming the ability to artistic and creative self-realization of children 4-5 years old in the process of musical classes in art schools: author's abstract. dis... candidate of pedagogical sciences]. Kyiv [in Ukrainian].
Kaloshyn, V.F. (2010). Muzyka i nashe zdorov'ia: terapevtychnyi efekt muzychnoho mystetstva [Music and our health: the therapeutic effect of musical art]. Mystetstvo v shkoli, 4, 6-11 [in Ukrainian].
Karpenko, Ye. (2015). Metody suchasnoi psykhoterapii: navch. posib. [Methods of modern psychotherapy: teaching aids]. Drohobych: Posvit [in Ukrainian].
Kret, M. V. & Levchuk, N. O. (2021). Muzykoterapiia yak chynnyk vplyvu na psykhoemotsiinyi stan osobystosti [Music therapy as a factor of influence on the psycho-emotional state of the individual]. Nova pedahohichna dumka, 2, 164-168 [in Ukrainian].
Liuban-Plotstsa, B., Poberezhna, H. & Bielov, O. (2022). Muzyka i psykhika [Music and psyche]. Kyiv: ADEF-Ukraina [in Ukrainian].
Malashevska, I. A. (2017). Teoriia i praktyka navchannia muzyky ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku z vykorystanniam muzykoterapii: dys. … dokt. ped. nauk [Theory and practice of teaching music to children of preschool and primary school age using music therapy: dissertation ... doctor of pedagogical sciences]. Kyiv [in Ukrainian].
Naumenko, S.I. (2015). Psykholohiia muzychnoi diialnosti: monohrafiia [Psychology of musical activity: monograph]. Chernivtsi: Rodovid [in Ukrainian].
Poberezhna, H. I. (2010). Muzykoterapiia yak innovatsiina tekhnolohiia osobystisnoho rozvytku [Music therapy as an innovative technology of personal development]. Vyshcha osvita Ukrainy, 3, 87-97 [in Ukrainian].
Pryzvanska, R.A. & Shulzhenko, D.I. (2020). Muzychna terapiia dlia ditei z autyzmom: navch. posib. [Music therapy for children with autism: a teaching aid]. Lviv: Vyd. tsentr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Pobirchenko. N. A. (Eds.) Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Kyiv: Naukovyi svit [in Ukrainian].
Romenets, V.A. (2001). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib. [Psychology of creativity: teaching. manual]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Savelieva-Kulyk, N.O. (2014). Muzychna terapiia v intehratyvnii medytsyni: navchalnyi posibnyk [Music therapy in integrative medicine: a teaching aid]. Kyiv: Interservis [in Ukrainian].
Subota, M. V. (2011). Psykholohichna sutnist emotsiinoho spryimannia muzyky [Psychological essence of emotional perception of music]. Problemy suchasnoi psykholohii, 11, 859-870 [in Ukrainian].
Fedii, O. A. (2012). Estetoterapiia: navch. posib. [Aesthetic therapy: a teaching aid]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Frankl, V. (2017). Liudyna v poshukakh spravzhnoho sensu [Man in search of true meaning]. Psykholoh u kontstabori. Kharkiv: KSD [in Ukrainian].
Freid, Z. (1998). Vstup do psykhoanalizu: lektsii zi vstupu do psykhoanalizu z novymy vysnovkamy [Introduction to psychoanalysis: lectures on an introduction to psychoanalysis with new conclusions]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Shabutin, S., Khmil, S. & Shabutin, I. (2008). Ztsilennia muzykoiu [Healing with Music]. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].
Shapar, V. B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern Explanatory Psychological Dictionary]. Xarkiv: Prapor [in Ukrainian].
Shtehemann, T. & Fittstum, Ye. (2020). Praktychnyi posibnyk z muzykoterapii. Ch. 1: Videnskyi kurs lektsii z muzykoterapii - osnovy ta sfery zastosuvannia [Practical Manual of Music Therapy. Part 1: Viennese Lecture Course on Music Therapy - Fundamentals and Areas of Application]. Lviv: BONA [in Ukrainian].
Ansdell, G. (2010). Some Light at the End of the Tunnel I: Exploring Users' Evidence for the Effectiveness of Music Therapy in Adult Mental Health Settings. Music and Medicine, 2, 29-40 [in English].
https://doi.org/10.1177/1943862109352482
Austin Diane, S. (1996). The Role of Improvised Music in Psychodynamic Music Therapy with Adults. Music Therapy, 14 (1), 29-43 [in English].
https://doi.org/10.1093/mt/14.1.29
Butterton, M. (2008). Listening to music in psychotherapy. Oxford: Radcliffe Publishing [in English].
Hanser, S.B. (2009). From Ancient to Integrative Medicine: Models for Music Therapy. Music and Medicine, 1, 87-96 [in English].
https://doi.org/10.1177/1943862109345131
Rogers, C. R. (2016). On Becoming a Person. A Therapist's View of Psychotherapy. Boston; New York: Robinson [in English].
Taylor, G. J. (1987). Psychosomatic medicine and contemporary psychoanalysis: Madison: Connecticuti Int Univer Press [in English].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).