Суб’єктно-діяльнісний підхід С.Л. Рубінштейна: неокантіанство і марксизм

Автор(и)

  • Марина Гусельцева

DOI:

https://doi.org/10.35774/pis2021.02.102

Анотація

Сторінки історії радянської психології нерідко містять лакуни, зумовлені як неповнотою чи недоступністю джерел, так і ідеологічними спотвореннями сприйняття та інтерпретації подій епохи тоталітаризму. Історико-психологічні реконструкції, наснажені в наші дні архівними і ревізіоністськими поворотами, а також методологією латентних змін, пропонують інші інтерпретаційні моделі, котрі, з одного боку, долають усталені міфологеми, з іншого – виявляють складну, суперечливу й неоднозначну картину розвитку соціогуманітарного знання першої половини ХХ ст. Під впливом глобалізації і транснаціональних дослідницьких проєктів сучасна історіографія так чи інакше оновлює методологічний інструментарій, звертається до поліпарадигмальності і трансдисциплінарності, намагається переходити від лінійних схем інтерпретації до конструкцій, котрі охоплюють, поряд з канонічними, маргінальні та неочевидні наративи і дискурси. У форматі нової інтерпретаційної моделі, що враховує історіографічні матеріали суміжних наук і приховані течії радянської культури, в інтелектуальній біографії С.Л. Рубінштейна виділені для аналізу три методологічні віхи: неокантіанський, марксистський, антропологічний (екзистенційний) періоди його наукової творчості. Підкреслюється, що радянська історіографія практично не залишала сумнівів щодо марксистських підстав суб’єктно-діяльнісного підходу С.Л. Рубінштейна, проте інші інтерпретаційні моделі не тільки занурюють історію психології в контексти епістемологічних поворотів соціогуманітарного знання ХХ століття, а й проблематизують сформовані уявлення, ставлять їх під сумнів. Серед таких проблематизацій постає проблема осмислення неокантіанських і марксистських передумов учення С.Л. Рубінштейна. Стверджується, що принцип творчої самодіяльності, уявлення про саморозвиток та індивідуалізацію суб’єкта, проблеми етики та цінностей як внутрішніх орієнтирів розвитку людини оприявнюють латентне неокантіанство в інтелектуальній біографії цього відомого вітчизняного мислителя.

Посилання

Abul'hanova K.A. Filosofsko-psihologicheskoe nasledie S.L. Rubinshtejna // Psihol. zhurn. 2009. T. 30. № 5. S. 26-45.

Abul'hanova-Slavskaya K.A., Brushlinskij A.V. Filosofsko-psihologicheskaya koncepciya S.L. Rubinshtejna. K 100-letiyu so dnya rozhdeniya. M.: Nauka, 1989. 248 s.

Bajford E. Zagrobnaya zhizn' "nauki" pedologii: k voprosu o znachenii "nauchnyh dvizhenii" (i ih istorii) dlya sovremennoj pedagogiki // Prepodavatel' XXI vek. 2013. № 1 (1). C. 43-54.

Bogdanchikov S.A. Otkryvaya G.I. CHelpanova. Nauchnaya monografiya. M.: Direkt-Media, 2013. 428 s.

Vundt V. Problemy psihologii narodov. M.: Akademicheskij proekt, 2010. 144 s.

Vygotskij L.S. Istoricheskij smysl psihologicheskogo krizisa: Metodologicheskoe issledovanie // Vygotskij L.S. Sobr. soch.: V 6 t. T. 1. M.: Pedagogika, 1982. S. 291-436.

Vygotskij L.S. Sobranie sochinenij: V 6-ti t. T. 3. Problemy razvitiya psihiki. M.: Pedagogika, 1983. 367 s.

Gumbol'dt V. YAzyk i filosofiya kul'tury. M.: Nauka, 1985. 451 s.

Gurevich A.YA. Individ i socium na srednevekovom Zapade. M.: ROSSPEN, 2005. 426 s.

Gusel'ceva M. S. Intellektual'nye tradicii rossijskoj psihologii (kul'turno-analiticheskij podhod): monografiya. M.: Akropol', 2014. 424 s.

Gusel'ceva M.S. Istoriya rossijskoj pedologii: k probleme poiska novyh interpretacionnyh modelej razvitiya nauki v avtoritarnyh sistemah. CHast' pervaya: K postanovke problemy // Povolzhskij pedagogicheskij poisk. 2018. № 1 (23). S. 20-33.

Gusel'ceva M.S. Kul'turno-deyatel'nostnaya tradiciya: stanovlenie i razvitie // Vopr. psihol. 2015. № 4. S. 3-14.

Gusel'ceva M.S. Nasledie V.A. Romenca i ideya kul'turno-istoricheskoj psihologii // Psihologіya vchinku: shlyahami tvorchostі V.A. Romencya / otv. red.: A.V. Furman. Kiev: Lybid', 2012. S. 44-56.

Dmitrieva N.A. Novye shtrihi k portretam filosofov. Dva pis'ma E. Kassirera k S.L. Rubinshtejnu // Vopr. filos. 2016. № 2. S. 127-136.

Dmitrieva N.A. Rubinshtejn kak chitatel' "Fenomenologii duha" Gegelya // Probl. sovr. obraz. 2016. № 4. S. 9-19.

Dmitrieva N.A. Russkij neokantianec v kommunikativnom prostranstve Serebryanogo veka // Trudy "Russkoj antropologicheskoj shkoly". 2007. Vyp. 4. CH. 2. S. 19-32.

Dmitrieva N.A. Russkoe neokantianstvo: "Marburg" v Rossii. Istoriko-filosofskie ocherki. M.: ROSSPEN, 2007. 512 s.

Dmitrieva N.A. CHelovek i istoriya: k voprosu ob antropologicheskom povorote v russkom neokantianstve // Issledovaniya po istorii russkoj mysli: Ezhegodnik za 2010-2011 / Pod red. M.A. Kolerova, N.S. Plotnikova. T. 10. M.: Modest Kolerov, 2014. S. 104-129.

Dmitrieva N.A., Levchenko V.V. Iz Marburga v Odessu: materialy k nauchnoj biografii S.L. Rubinshtejna // Kantovskii sbornik: nauch. zhurn. 2015. № 1 (51). S. 55-71.

Kavelin K.D. Zadachi psihologii. Soobrazheniya o metodah i programme psihologicheskih issledovanij K.D. Kavelina // Sochineniya K. Kavelina. Sankt-Peterburg: tip. F. Sushchinskogo, 1872. 239 s.

Lektorskij V.A. Nemeckaya filosofiya i rossijskaya gumanitarnaya mysl': S.L. Rubinshtejn i G.G. SHpet // Vopr. filos. 2001. № 10. S. 129-136.

Loginova N.A. Antropologicheskij princip v koncepcii S.L. Rubinshtejna i B.G. Anan'eva // Psihologiya cheloveka v sovremennom mire. T. 1. / Otv. red. A.L. Zhuravlev, V.A. Barabanshchikov, M.I. Volovikova. M.: IPRAN, 2009. S. 64-70.

Marcinkovskaya T.D. CHelovek v prostranstve kul'tury: miroproekt S.L. Rubinshtejna // Psihol. issled. 2009. № 5 (7). URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2009n5-7/217-marsinkovskaya7.html (data obrashcheniya: 20.06.2021).

Mayakovskij V.V. Vladimir Il'ich Lenin (1924) // Portal Vladimira Mayakovskogo. URL: https://vladimir-mayakovskiy.su/poemy/vladimir-ilich-lenin/7/ (data obrashcheniya: 19.04.2021).

Myasoed P.A. S.L. Rubinshtejn: ideya zhivogo cheloveka v psihologii // Vopr. psihol. 2009. № 4. S. 108-118.

Myasoed P.A. Protivostoyanie dvuh shkol marksistskoj psihologii i problema prirody psihicheskogo // Konferencium ASOU: sbornik nauchnyh trudov i materialov nauchno-prakticheskih konferencii?. Vyp. 2. M.: ASOU, 2018. S. 475-490.

M'yasoid P.A. Psihologіchne pіznannya: іstorіya, logіka, psihologіya. Kiїv: Libіd', 2016. 560 s.

Novgorodcev P.I. Ob obshchestvennom ideale. M.: Pressa, 1991. 638 s.

Popper K. Nishcheta istoricizma. M.: Progress, 1993. 185 s.

Potebnya A.A. Slovo i mif. M.: Pravda, 1989. 622 s.

Romenec V.A. O nauchnoj, pedagogicheskoj i obshchestvennoj deyatel'nosti S.L. Rubinshtejna na Ukraine // Sergej Leonidovich Rubinshtejn: Ocherki. Materialy. Vospominaniya / Otv. red. B.F. Lomov. M.: Nauka, 1989. S. 103-113.

Rubinshtejn M.M. O smysle zhizni. Trudy po filosofii cennosti, teorii obrazovaniya i universitetskomu voprosu. T. II / Pod red. N. S. Plotnikova i K. V. Faradzheva. M.: ID "Territoriya budushchego", 2008. 376 s.

Rubinshtejn S.L. Bytie i soznanie: O meste psihicheskogo vo vseobshchej vzaimosvyazi yavlenij material'nogo mira. M.: Izd-vo Akad. nauk SSSR, 1957. 328 s.

Rubinshtejn S.L. Bytie i soznanie. CHelovek i mir. SPb.: Piter, 2003. 508 s.

Rubinshtejn S.L. Izbrannye filosofsko-psihologicheskie truda. Osnovy ontologii, logiki i psihologii. M.: Nauka, 1997. 462 s.

Rubinshtejn S.L. Istoriya sozdaniya knigi "CHelovek i mir" // Sergej Leonidovich Rubinshtejn: ocherki, materialy, vospominaniya / Pod red. B.F. Lomova. M.: Nauka, 1989. S. 413-423.

Rubinshtejn S.L. O filosofskoj sisteme g. Kogena // Rubinshtejn S.L. Bytie i soznaniya. Chelovek i mir. SPb.: Piter, 2003. S. 428-451.

Rubinshtejn S.L. Princip tvorcheskoj samodeyatel'nosti. K filosofskim osnovam sovremennoj pedagogiki // Uchenye zapiski vysshej shkoly g. Odessy. Otd. gumanitarno-obshchestvennyh nauk pod red. V.F. Lazurskogo, A.V. Florovskogo, M.I. Gordievskogo i P.A. Buzuka. T. II. Posvyashchaetsya professoru Borisu Mihajlovichu Lyapunovu po sluchayu tridcatiletiya ego prepodavatel'skoj deyatel'nosti. Odessa: 1922. S. 148-154.

Rubinshtejn S.L. Problemy obshchej psihologii. M.: Pedagogika, 1973. 423 s.

Rubinshtejn S.L. Problemy psihologii v trudah Karla Marksa // Rubinshtejn S.L. Problemy obshchej psihologii. M.: Pedagogika, 1973. S. 19-46.

Sergej Leonidovich Rubinshtejn: ocherki, materialy, vospominaniya / Pod red. B.F. Lomova. M.: Nauka, 1989. 435 s.

Slavskaya A.N. Rannij period nauchnogo tvorchestva S.L. Rubinshtejna: (metodologicheskij, teoreticheskij, biograficheskij analizy). Psihol. zhurn. 2009. T. 30. № 5. S. 56-71.

Solov'ev V.S. Filosofskoe nachalo cel'nogo znaniya. M.: Harvest, 1999. 911 s.

Filosofsko-psihologicheskoe nasledie S.L. Rubinshtejna / Pod red. K.A. Abul'hanovoj. M.: IP RAN, 2011. 429 s.

Yasnickij A. Stalinskaya model' nauki: istoriya i sovremennost' rossijskoj psihologii. Scientific e-journal "PEM: Psychology. Educology. Medicine". 2015. № 3-4. S. 407-422.

Byford A. Imperial normativities and the sciences of the child: the politics of development in the USSR, 1920s-1930s. // Ab imperio. 2016. N 2. P. 71-124.

https://doi.org/10.1353/imp.2016.0031

Cohen H. Ethik des reinen Willens. Berlin: B. Cassirer, 1904. 689 S. URL: https://archive.org/details/ethikdesreinenw00cohegoog (дата обращения: 18.04.2021).

Krementsov N. L. Stalinist science. Princeton: Princeton Univ. Press, 1997. 372 р.

https://doi.org/10.1515/9781400822140

Payne T.R. S.L. Rubinstein and the philosophical foundations of Soviet psychology. Dordrecht-Holland: D. Reidel publishing company; N.Y.: Humanities Press, 1968. 184 p.

https://doi.org/10.1007/978-94-010-3456-2

Rubinstein S. Eine Studie zum Problem der Methode. 1: Absoluter Rationalismus. Teildruck von Sergei Rubinstein, Inaug. diss., Marburg 1914. 68 S.

Sieg U. Aufstieg und Niedergang des Marburger Neukantianismus. Die Geschichte einer philosophischen Schulgemeinschaft. Würzburg: Königshausen und Neumann, 1994. 582 S.

Spencer H. Principles of psychology. London: Williams and Norgate, 1896. 672 р. URL: https://archive.org/details/principlesofpsyc022412mbp (дата обращения: 06.01.2021).

Yasnitsky A. (ed.). A history of Marxist psychology: The golden age of Soviet science. L.; N.Y.: Routledge, 2021. 240 р.

https://doi.org/10.4324/9780429323423

Yasnitsky A. Sergei Rubinstein as the founder of Soviet Marxist psychology: "Problems of psychology in the works of Karl Marx" (1934) and beyond // Yasnitsky A. (ed.). A history of Marxist Psychology: The golden age of Soviet science. L.; N.Y.: Routledge, 2021b. P. 58-90.

https://doi.org/10.4324/9780429323423-5

Yasnitsky A., Van der Veer R. (eds). Revisionist revolution in Vygotsky studies. L.; N.Y.: Routledge, 2016. 316 p.

https://doi.org/10.4324/9781315714240

Завантаження

Опубліковано

2021-11-18

Як цитувати

Гусельцева, Марина. “Суб’єктно-діяльнісний підхід С.Л. Рубінштейна: неокантіанство і марксизм”. Психологія і суспільство, no. 2, Nov. 2021, pp. 102-21, https://doi.org/10.35774/pis2021.02.102.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають