Суб’єктно-діяльнісний підхід С.Л. Рубінштейна: неокантіанство і марксизм
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2021.02.102Анотація
Сторінки історії радянської психології нерідко містять лакуни, зумовлені як неповнотою чи недоступністю джерел, так і ідеологічними спотвореннями сприйняття та інтерпретації подій епохи тоталітаризму. Історико-психологічні реконструкції, наснажені в наші дні архівними і ревізіоністськими поворотами, а також методологією латентних змін, пропонують інші інтерпретаційні моделі, котрі, з одного боку, долають усталені міфологеми, з іншого – виявляють складну, суперечливу й неоднозначну картину розвитку соціогуманітарного знання першої половини ХХ ст. Під впливом глобалізації і транснаціональних дослідницьких проєктів сучасна історіографія так чи інакше оновлює методологічний інструментарій, звертається до поліпарадигмальності і трансдисциплінарності, намагається переходити від лінійних схем інтерпретації до конструкцій, котрі охоплюють, поряд з канонічними, маргінальні та неочевидні наративи і дискурси. У форматі нової інтерпретаційної моделі, що враховує історіографічні матеріали суміжних наук і приховані течії радянської культури, в інтелектуальній біографії С.Л. Рубінштейна виділені для аналізу три методологічні віхи: неокантіанський, марксистський, антропологічний (екзистенційний) періоди його наукової творчості. Підкреслюється, що радянська історіографія практично не залишала сумнівів щодо марксистських підстав суб’єктно-діяльнісного підходу С.Л. Рубінштейна, проте інші інтерпретаційні моделі не тільки занурюють історію психології в контексти епістемологічних поворотів соціогуманітарного знання ХХ століття, а й проблематизують сформовані уявлення, ставлять їх під сумнів. Серед таких проблематизацій постає проблема осмислення неокантіанських і марксистських передумов учення С.Л. Рубінштейна. Стверджується, що принцип творчої самодіяльності, уявлення про саморозвиток та індивідуалізацію суб’єкта, проблеми етики та цінностей як внутрішніх орієнтирів розвитку людини оприявнюють латентне неокантіанство в інтелектуальній біографії цього відомого вітчизняного мислителя.
Посилання
Abul'hanova K.A. Filosofsko-psihologicheskoe nasledie S.L. Rubinshtejna // Psihol. zhurn. 2009. T. 30. № 5. S. 26-45.
Abul'hanova-Slavskaya K.A., Brushlinskij A.V. Filosofsko-psihologicheskaya koncepciya S.L. Rubinshtejna. K 100-letiyu so dnya rozhdeniya. M.: Nauka, 1989. 248 s.
Bajford E. Zagrobnaya zhizn' "nauki" pedologii: k voprosu o znachenii "nauchnyh dvizhenii" (i ih istorii) dlya sovremennoj pedagogiki // Prepodavatel' XXI vek. 2013. № 1 (1). C. 43-54.
Bogdanchikov S.A. Otkryvaya G.I. CHelpanova. Nauchnaya monografiya. M.: Direkt-Media, 2013. 428 s.
Vundt V. Problemy psihologii narodov. M.: Akademicheskij proekt, 2010. 144 s.
Vygotskij L.S. Istoricheskij smysl psihologicheskogo krizisa: Metodologicheskoe issledovanie // Vygotskij L.S. Sobr. soch.: V 6 t. T. 1. M.: Pedagogika, 1982. S. 291-436.
Vygotskij L.S. Sobranie sochinenij: V 6-ti t. T. 3. Problemy razvitiya psihiki. M.: Pedagogika, 1983. 367 s.
Gumbol'dt V. YAzyk i filosofiya kul'tury. M.: Nauka, 1985. 451 s.
Gurevich A.YA. Individ i socium na srednevekovom Zapade. M.: ROSSPEN, 2005. 426 s.
Gusel'ceva M. S. Intellektual'nye tradicii rossijskoj psihologii (kul'turno-analiticheskij podhod): monografiya. M.: Akropol', 2014. 424 s.
Gusel'ceva M.S. Istoriya rossijskoj pedologii: k probleme poiska novyh interpretacionnyh modelej razvitiya nauki v avtoritarnyh sistemah. CHast' pervaya: K postanovke problemy // Povolzhskij pedagogicheskij poisk. 2018. № 1 (23). S. 20-33.
Gusel'ceva M.S. Kul'turno-deyatel'nostnaya tradiciya: stanovlenie i razvitie // Vopr. psihol. 2015. № 4. S. 3-14.
Gusel'ceva M.S. Nasledie V.A. Romenca i ideya kul'turno-istoricheskoj psihologii // Psihologіya vchinku: shlyahami tvorchostі V.A. Romencya / otv. red.: A.V. Furman. Kiev: Lybid', 2012. S. 44-56.
Dmitrieva N.A. Novye shtrihi k portretam filosofov. Dva pis'ma E. Kassirera k S.L. Rubinshtejnu // Vopr. filos. 2016. № 2. S. 127-136.
Dmitrieva N.A. Rubinshtejn kak chitatel' "Fenomenologii duha" Gegelya // Probl. sovr. obraz. 2016. № 4. S. 9-19.
Dmitrieva N.A. Russkij neokantianec v kommunikativnom prostranstve Serebryanogo veka // Trudy "Russkoj antropologicheskoj shkoly". 2007. Vyp. 4. CH. 2. S. 19-32.
Dmitrieva N.A. Russkoe neokantianstvo: "Marburg" v Rossii. Istoriko-filosofskie ocherki. M.: ROSSPEN, 2007. 512 s.
Dmitrieva N.A. CHelovek i istoriya: k voprosu ob antropologicheskom povorote v russkom neokantianstve // Issledovaniya po istorii russkoj mysli: Ezhegodnik za 2010-2011 / Pod red. M.A. Kolerova, N.S. Plotnikova. T. 10. M.: Modest Kolerov, 2014. S. 104-129.
Dmitrieva N.A., Levchenko V.V. Iz Marburga v Odessu: materialy k nauchnoj biografii S.L. Rubinshtejna // Kantovskii sbornik: nauch. zhurn. 2015. № 1 (51). S. 55-71.
Kavelin K.D. Zadachi psihologii. Soobrazheniya o metodah i programme psihologicheskih issledovanij K.D. Kavelina // Sochineniya K. Kavelina. Sankt-Peterburg: tip. F. Sushchinskogo, 1872. 239 s.
Lektorskij V.A. Nemeckaya filosofiya i rossijskaya gumanitarnaya mysl': S.L. Rubinshtejn i G.G. SHpet // Vopr. filos. 2001. № 10. S. 129-136.
Loginova N.A. Antropologicheskij princip v koncepcii S.L. Rubinshtejna i B.G. Anan'eva // Psihologiya cheloveka v sovremennom mire. T. 1. / Otv. red. A.L. Zhuravlev, V.A. Barabanshchikov, M.I. Volovikova. M.: IPRAN, 2009. S. 64-70.
Marcinkovskaya T.D. CHelovek v prostranstve kul'tury: miroproekt S.L. Rubinshtejna // Psihol. issled. 2009. № 5 (7). URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2009n5-7/217-marsinkovskaya7.html (data obrashcheniya: 20.06.2021).
Mayakovskij V.V. Vladimir Il'ich Lenin (1924) // Portal Vladimira Mayakovskogo. URL: https://vladimir-mayakovskiy.su/poemy/vladimir-ilich-lenin/7/ (data obrashcheniya: 19.04.2021).
Myasoed P.A. S.L. Rubinshtejn: ideya zhivogo cheloveka v psihologii // Vopr. psihol. 2009. № 4. S. 108-118.
Myasoed P.A. Protivostoyanie dvuh shkol marksistskoj psihologii i problema prirody psihicheskogo // Konferencium ASOU: sbornik nauchnyh trudov i materialov nauchno-prakticheskih konferencii?. Vyp. 2. M.: ASOU, 2018. S. 475-490.
M'yasoid P.A. Psihologіchne pіznannya: іstorіya, logіka, psihologіya. Kiїv: Libіd', 2016. 560 s.
Novgorodcev P.I. Ob obshchestvennom ideale. M.: Pressa, 1991. 638 s.
Popper K. Nishcheta istoricizma. M.: Progress, 1993. 185 s.
Potebnya A.A. Slovo i mif. M.: Pravda, 1989. 622 s.
Romenec V.A. O nauchnoj, pedagogicheskoj i obshchestvennoj deyatel'nosti S.L. Rubinshtejna na Ukraine // Sergej Leonidovich Rubinshtejn: Ocherki. Materialy. Vospominaniya / Otv. red. B.F. Lomov. M.: Nauka, 1989. S. 103-113.
Rubinshtejn M.M. O smysle zhizni. Trudy po filosofii cennosti, teorii obrazovaniya i universitetskomu voprosu. T. II / Pod red. N. S. Plotnikova i K. V. Faradzheva. M.: ID "Territoriya budushchego", 2008. 376 s.
Rubinshtejn S.L. Bytie i soznanie: O meste psihicheskogo vo vseobshchej vzaimosvyazi yavlenij material'nogo mira. M.: Izd-vo Akad. nauk SSSR, 1957. 328 s.
Rubinshtejn S.L. Bytie i soznanie. CHelovek i mir. SPb.: Piter, 2003. 508 s.
Rubinshtejn S.L. Izbrannye filosofsko-psihologicheskie truda. Osnovy ontologii, logiki i psihologii. M.: Nauka, 1997. 462 s.
Rubinshtejn S.L. Istoriya sozdaniya knigi "CHelovek i mir" // Sergej Leonidovich Rubinshtejn: ocherki, materialy, vospominaniya / Pod red. B.F. Lomova. M.: Nauka, 1989. S. 413-423.
Rubinshtejn S.L. O filosofskoj sisteme g. Kogena // Rubinshtejn S.L. Bytie i soznaniya. Chelovek i mir. SPb.: Piter, 2003. S. 428-451.
Rubinshtejn S.L. Princip tvorcheskoj samodeyatel'nosti. K filosofskim osnovam sovremennoj pedagogiki // Uchenye zapiski vysshej shkoly g. Odessy. Otd. gumanitarno-obshchestvennyh nauk pod red. V.F. Lazurskogo, A.V. Florovskogo, M.I. Gordievskogo i P.A. Buzuka. T. II. Posvyashchaetsya professoru Borisu Mihajlovichu Lyapunovu po sluchayu tridcatiletiya ego prepodavatel'skoj deyatel'nosti. Odessa: 1922. S. 148-154.
Rubinshtejn S.L. Problemy obshchej psihologii. M.: Pedagogika, 1973. 423 s.
Rubinshtejn S.L. Problemy psihologii v trudah Karla Marksa // Rubinshtejn S.L. Problemy obshchej psihologii. M.: Pedagogika, 1973. S. 19-46.
Sergej Leonidovich Rubinshtejn: ocherki, materialy, vospominaniya / Pod red. B.F. Lomova. M.: Nauka, 1989. 435 s.
Slavskaya A.N. Rannij period nauchnogo tvorchestva S.L. Rubinshtejna: (metodologicheskij, teoreticheskij, biograficheskij analizy). Psihol. zhurn. 2009. T. 30. № 5. S. 56-71.
Solov'ev V.S. Filosofskoe nachalo cel'nogo znaniya. M.: Harvest, 1999. 911 s.
Filosofsko-psihologicheskoe nasledie S.L. Rubinshtejna / Pod red. K.A. Abul'hanovoj. M.: IP RAN, 2011. 429 s.
Yasnickij A. Stalinskaya model' nauki: istoriya i sovremennost' rossijskoj psihologii. Scientific e-journal "PEM: Psychology. Educology. Medicine". 2015. № 3-4. S. 407-422.
Byford A. Imperial normativities and the sciences of the child: the politics of development in the USSR, 1920s-1930s. // Ab imperio. 2016. N 2. P. 71-124.
https://doi.org/10.1353/imp.2016.0031
Cohen H. Ethik des reinen Willens. Berlin: B. Cassirer, 1904. 689 S. URL: https://archive.org/details/ethikdesreinenw00cohegoog (дата обращения: 18.04.2021).
Krementsov N. L. Stalinist science. Princeton: Princeton Univ. Press, 1997. 372 р.
https://doi.org/10.1515/9781400822140
Payne T.R. S.L. Rubinstein and the philosophical foundations of Soviet psychology. Dordrecht-Holland: D. Reidel publishing company; N.Y.: Humanities Press, 1968. 184 p.
https://doi.org/10.1007/978-94-010-3456-2
Rubinstein S. Eine Studie zum Problem der Methode. 1: Absoluter Rationalismus. Teildruck von Sergei Rubinstein, Inaug. diss., Marburg 1914. 68 S.
Sieg U. Aufstieg und Niedergang des Marburger Neukantianismus. Die Geschichte einer philosophischen Schulgemeinschaft. Würzburg: Königshausen und Neumann, 1994. 582 S.
Spencer H. Principles of psychology. London: Williams and Norgate, 1896. 672 р. URL: https://archive.org/details/principlesofpsyc022412mbp (дата обращения: 06.01.2021).
Yasnitsky A. (ed.). A history of Marxist psychology: The golden age of Soviet science. L.; N.Y.: Routledge, 2021. 240 р.
https://doi.org/10.4324/9780429323423
Yasnitsky A. Sergei Rubinstein as the founder of Soviet Marxist psychology: "Problems of psychology in the works of Karl Marx" (1934) and beyond // Yasnitsky A. (ed.). A history of Marxist Psychology: The golden age of Soviet science. L.; N.Y.: Routledge, 2021b. P. 58-90.
https://doi.org/10.4324/9780429323423-5
Yasnitsky A., Van der Veer R. (eds). Revisionist revolution in Vygotsky studies. L.; N.Y.: Routledge, 2016. 316 p.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).