Теоретична тріангуляція у психологічних дослідженнях як епістемологічна технологія
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
детермінізм, індукція, дедукціяАнотація
Актуальність обґрунтування теоретичної тріангуляції як різновиду дослідницької стратегії зумовлена необхідністю модернізації епістемологічних технологій в епоху метамодерну. З-поміж п’яти найпоширеніших типів тріангуляції – даних, дослідників, методологічної, теоретичної та множинної – теоретична тріангуляція відіграє ключову роль на етапі моделювання предмета дослідження, а відтак його концептуального конструювання з наступною емпіричною верифікацією експериментально-діагностичними (кількісними) методами. Такий спосіб теоретичної тріангуляції репрезентує дедуктивний шлях пізнання і знаходження причинно-наслідкових (каузальних) залежностей. Їх суть полягає у зближенні через взаємне доповнення ортогональних концепцій з метою вироблення певної об’єднавчої епістемологічної платформи, на якій ці концепції будуть символізувати різні полюси розгляду і пояснення досліджуваного феномену. В разі реалізації індуктивного шляху пізнання теоретична тріангуляція виявляється в узагальненні й систематизації різнорідних, навіть взаємно виключних фактів, знаходження характерних тенденцій функціонування аналізованого явища й, нарешті, формування нової інтерпретаційної рамки для подальшого вивчення конкретного психологічного феномену. Таким чином психолог-дослідник відкриває цільові (телеологічні) детермінанти поведінки особи. Обидва шляхи пізнання потребують копіткої роботи з науковими текстами, фахових герменевтичних студій, часто з використанням психолінгвістичних методів. Психологічним механізмом, який забезпечує успіх теоретичної тріангуляції, є розвинута здатність науковця до синтетичного, інтуїтивного й метафоричного мислення, що дозволяє здійснити трансдукцію – знаходження доступних наочних аналогів досліджуваних об’єктів. У кінцевому підсумку це веде до розуміння як каузальних, так і телеологічних зв’язків. У статті наведено приклад застосування теоретичної тріангуляції для широкомасштабного представлення модусів і векторів життєздійснення особи на базі холістичної одиниці – хронотопу.
The relevance of presenting theoretical triangulation as a type of research strategy arises from the need to modernize epistemological technologies in the era of Metamodernity. Among the five most common types of triangulation – data, researcher, methodological, theoretical, and multiple – theoretical triangulation plays a key role at the stage of modeling the subject of research and then its conceptual construction with subsequent empirical verification by experimental and diagnostic (quantitative) methods. This method of theoretical triangulation represents a deductive path of cognition and finding cause-and-effect (causal) dependencies. The essence of this type of triangulation lies in the rapprochement and mutual complementarity of orthogonal concepts in order to develop a certain unifying epistemological platform on which these concepts will symbolize different poles of consideration and explanation of the phenomenon under study. In the case of the implementation of the inductive path of cognition, theoretical triangulation consists in generalizing and systematizing heterogeneous, even mutually exclusive facts, finding characteristic tendencies of the functioning of the studied phenomenon, and, finally, forming a new interpretative framework for further study of the phenomenon. Thus, the research psychologist discovers the target (teleological) determinants of the individual’s behavior. Both paths of cognition require painstaking work with scientific texts and professional hermeneutic studies, often using psycholinguistic methods. The psychological mechanism that ensures the success of theoretical triangulation is a developed ability for synthetic, intuitive, and metaphorical thinking, which allows for transduction – finding accessible visual analogues of the studied objects. Ultimately, this leads to an understanding of both causal and teleological relationships. The article provides an example of the application of theoretical triangulation for a large-scale representation of the modes and vectors of a person’s life on the basis of a holistic unit – the chronotope.
Посилання
Hulyas, I.A. (2025). Katehoriyna matrytsya aksiopsykholohichnoho proyektuvannya zhyttyevykh dosyahnen osobystosti [Categorical matrix of axiological psychological projection of a person's life achievements]. Psykholohiіa i suspilstvo - Psychology and society, 1, 80-90 [in Ukranian].
https://doi.org/10.35774/pis2025.01.080
Karpenko, Yе. (2020). Emotsiynyy intelekt u dyskursi zhyttyezdiysnennya osobystosti : monohrafiіa [Emotional intelligence in the discourse of individual life: monograph]. Drohobych: Posvit [in Ukranian].
Karpenko, Z. (2018). Aksiolohichna psykholohiya osobystosti: monohrafiіa [Axiological psychology of personality: monograph]. 2-e vyd., pererob., dopovn. Ivano-Frankivsk: DVNZ «Prykarpatskyy natsionalnyy universytet imeni Vasylya Stefanyka», 502-513, 570-579 [in Ukranian].
Karpenko, Z.S. (2022). Kulturno-istorychni modeli veryfikatsiyi efektyvnosti psykhoterapiіi [Cultural and historical models of verification of the effectiveness of psychotherapy]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 97-112 [in Ukranian].
https://doi.org/10.35774/pis2022.02.097
Karpenko, Z.S. (2013). Mediatorno-evrystychnyy potentsial aksiopsykholohiyi osobystosti v suchasnomu metodolohichnomu dyskursi [The mediator-heuristic potential of the axiopsychology of personality in modern methodological discourse]. Psykholohiіa osobystosti - Psychology of Personality, 1 (4), 68-77 [in Ukranian].
Furman, A.V. (2020). Katehoriyna matrytsya vitakulturnoіi metodolohii: vid myslevchynennya do kanonu [Categorical matrix of vitacultural methodology: from thought-action to canon]. Psykholohiіa i suspilstvo - Psychology and society, 2, 13-51 [in Ukranian].
Furman, A.V. (2025). Metodolohichni optyky typiv naukovoyi ratsionalnosti: atrybuty, parametry, pidkhody [Methodological optics of types of scientific rationality: attributes, parameters, approaches]. Psykholohiіa i suspilstvo - Psychology and society, 1, 24-79 [in Ukranian].
https://doi.org/10.35774/pis2025.01.024
Begley, C.M. (1996). Triangulation of communication skills in qualitative esearch instruments. Journal of Advanced Nursing, 24 (4), 688-693 [in English].
https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1996.02446.x
Campbell, D.T. & Fiske, D.W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multi-trait-multi-method matrix. Psycholoqical Bulletin, 56, 81-105 [in English].
https://doi.org/10.1037/h0046016
Denzin, N.K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: McGraw-Hill [in English].
Deetz, S.A. (1994). Future of the discipline: The challenges, the research, and the social contribution. In: S. A. Deetz (Ed.), Communication yearbook, 17, 565-600). Thousand Oaks, CA: Sage [in English].
https://doi.org/10.1080/23808985.1994.11678904
Foster, R.L. (1997). Addressing epistemological and practical issues in multimethod research: A procedure for conceptual triangulation. Advances in Nursing Research, 20(2), 1-12 [in English].
https://doi.org/10.1097/00012272-199712000-00002
Iyanda, J. (2021). The Power of Research Triangulation. https://researchgate.net/publication/350157092 [in English].
Janesick, V.J. (1994). The dance of qualitative research design: Metaphor, methodology, and meaning. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research, 209-219. Thousand Oaks, CA: Sage [in English].
Johnson, B. & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 7, 14-26 [in English].
https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
Karpenko, Z. & Karpenko, Ye. (2021). The value-target factors of future journalists' life-creation, Journal of Education Culture and Society, 1, 86-99 [in English].
https://doi.org/10.15503/jecs2021.1.86.99
Kimchi, J., Polivka, B. & Stevenson, J.S. (1991). Triangulation: Operational definitions. Nursing Research, 40(6), 364-366 [in English].
https://doi.org/10.1097/00006199-199111000-00009
Lacey, H. (1999). Is Science Value Free?: Values And Scientific Understanding. https://works.swarthmore.edu/fac-philosophy?utm_source=works.swarthmore.edu%2Ffac-philosophy%2F86&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages [in English].
Mertens, D. and S. (2012). Triangulation and Mixed Methods Research: Provocative Positions. Journal of Mixed Methods Research, 6(2), 75-79 [in English].
https://doi.org/10.1177/1558689812437100
Morse, J. (1991). Approaches to qualitative-quantitative methodological triangulation. Nursing Research, 40, 120-123 [in English].
https://doi.org/10.1097/00006199-199103000-00014
Oppermann, M. (2000). Triangulation - a methodological discussion. Journal of Travel Research, 2(2), 141-145 [in English].
https://doi.org/10.1002/(SICI)1522-1970(200003/04)2:2<141::AID-JTR217>3.0.CO;2-U
Obeid, N. & Lyons, J.S. Pre-Measurement Triangulation: Considerations for Program Evaluation in Human Service Enterprises. The Canadian Journal of Program Evaluation, 25 (2), 59-82 [in English].
https://doi.org/10.3138/cjpe.25.003
Tobin, G.A. & Begley, C.M. (2002). Triangulation as a method of inquiry. Journal of Critical Inquiry into Curriculum and Instruction, 3 (3), 7-11 [in English].
Thurmond, V.A. (2001). The point of triangulation. Journal of Nursing Scholarship, 33 (3), 253-258 [in English].
https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.2001.00253.x
Vivek, К., Nanthagopa, Yo. & Piriyatharshan, S. (2023). Beyond methodology: Theoretical foundations of triangulation in qualitative and multi-method research: A literature review. Scientific Studios on Social and Political Psychology, 29 (2), 53-62 [in English].
https://doi.org/10.61727/sssppj/2.2023.53
Webb, E.J., Campbell, D.T., Schwartz, R.D. & Sechrest, L. (1966). Unobtrusive measures: Non-reactive research in the social sciences. Chicago, IL: Rand McNally [in English].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).