ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД НАВЧАЛЬНОГО КУРСУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ВНЗ

Автор(и)

  • Тетяна Гера

Анотація

Освітній мінімалізм спонукає пошук ресурсоощад-них засобів психолого-педагогічного впливу на майбутніх фахівців. Пропонується психосупровідна методика викладання / вивчення психологічних дисциплін. У статті обгрунтовано i змодельовано психологічний супровід навчального курсу в умовах педагогічного ВНЗ. З цією метою: а) аргументовано доцільність упровадження вказаного супроводу навчального курсу; б) проаналізовано запити суб’єктів освітнього процесу і виявлено психосупровідні можливості практичних занять із загальної психології для першокурсників педагогічних спеціальностей; в) створено змістово-функціональну модель психологічного супроводу пр актичних з анять.      

Пілотажне дослідження виявило низку актуальних проблем першокурсників, з котрими вони стикаються при вивченні загальної психології у першому семестрі, які потребують психологічного супроводу. Ці запити та зміст навчальної програми визначають предметну спрямованість цього супроводу. Серед засобів його реалізації на практичних заняттях описано майндфулнес-прийом (пауза усвідомлення поточного моменту, що використовується для попередження автопілотної поведінки та унеможливлення деструктивної мисленнєвої діяльності); шерінг (тренінгова техніка консолідації досвіду групи через проговорювання кожним студентом у колі особистого враження, почуттів, досвіду усвідомлення, зворотного зв’язку); методику тематичних ментальних карт: триетапне створення студентами персональної цілісної інфографіки освітнього та психосупровідного процесів шляхом подання теми у вигляді логічної опорної схеми (1), індивідуальне асоціювання теоретичних узагальнень із життєвим досвідом у формі тематичної асоціативної схеми (2), формулювання конкретних завдань особистісно-професійного саморозвитку на засадах аналізу тематичних логічних та асоціативних схем (3).

Змістово-функціональна модель психологічного супроводу практичних занять із загальної психології націлена на психологічну підтримку студентів для створення оптимальних внутрішніх і зовнішніх умов їхнього особистісно-професійного розвитку та комфортного перебігу освітнього процесу. Вона передбачає такі форми супроводу, як вербальні та невербальні, фронтально-індивідуальні, самостійні, групові, колективні, діадні та тріадні. Структура заняття охоплює десять етапів психосупровідної роботи викладача-психолога зі студентами: 1) майндфулнес замість організаційної частини; 2) шерінг для актуалізації особистих ресурсів і пізнавальної мотивації; 3) актуалізацію опорних знань за допомогою словникової роботи; 4) роботу з тематичними ментальними картами; 5) майндфулнес при переході до наступного виду роботи; 6) шерінг після кожної вправи практичного заняття; 7) тематичний тестовий контроль; 8) підсумковий шерінг; 9) емоційне позитивне підкріплення; 10) майндфулнес виходу із ситуації. Перші результати апробації пропонованої методики підтвердили ефективність описаних психосу-провідних впливів, а саме зниження психологічного напруження студентів, покращення їхнього настрою, збільшення позитивного налаштування на підготовку до наступного заняття, зростання розуміння особистої та професійної значущості кожної теми, зниження кількості пропусків занять, самовивільнення індивідуальними завданнями, позитивне налаштування на пр о фесійно -педагогічну самовизначеність.

 

Educational minimalism encourages the search resource-saving means of psychological and pedagogical effect on future professionals. It is proposed psycho-accompaniment methods of teaching/learning psychological disciplines. In the article it is grounded and modeled psychological support of learning course in conditions of pedagogical universities. With this goal: argumented advisability of implementation of said support learning course; b) analyzed requests of subjects of educational process and identified psycho-accompaniment opportunities of practical lessons from general psychology for freshmen of pedagogical specialties; c) created content-functional model of psychological support of practical lessons.

Pilot study found a number of actual problems of first-year students with whom they face in the study of psychology in the first semester which needs a psychological support. These requests and content of learning program determine the subject orientation of this support. Among the means of its implementation in practical classes is described mindfulness-reception (pause of awareness of the current moment which is used to prevent autopilot behavior and prevent destructive mental activity); sharing (training technique of consolidation of experience of group through saying of each student in the circle of personal impressions, feelings, experience, awareness, feedback); method of thematic mental maps: student’s three-steps creation personal holistic infographic of educational and psycho-accompanying process by submitting topics as a logical reference scheme (1), individual associating of theoretical generalizations with life experience in the form of thematic associative scheme (2), formulating concrete tasks of personal and professional self-development on the basis of analysis of thematic logic and associative schemes (3).

Content-functional model of psychological accompaniment of practical training of general psychology focuses on psychological support of students to create the optimal internal and external conditions of their personal-professional development and a comfortable flow of the educational process. It provides the following forms of accompaniment as verbal and nonverbal, front-individual, independent, group, collective, dyadic and triadic. The structure of classes includes ten stages of psycho- accompaniment work of teacher-psychologist with students: 1) mindfulness instead of organizational part; 2) sharing for actualization of personal resources and cognitive motivation; 3) actualization of basic knowledge with help of dictionary work; 4) work with thematic mental maps; 5) mindfulness through transition to the next kind of work; 6) sharing after each exercise of practical lesson; 7) thematic test control; 8) final sharing; 9) emotional positive support; 10) mindfulness of output of the situation. The first results of approbation of proposed method have confirmed and showed the effectiveness of described psycho-accompaniment effects such as reducing psychological stress of students, improve their mood, increase of positive setting to prepare for the next lesson, increase of understanding of personal and professional importance of each theme, reducing the number of absence, self-release ofindividual tasks, positive attitude to professional and pedagogical self-determined.

 

Біографія автора

  • Тетяна Гера
    старший викладач кафедри психології Державного педагогічного університету імені Івана Франка, м. Дрогобич

Посилання

Аґрус: школа риторики й ораторства Ірини Сні-тинської. Тренінг “Правопівкульне малювання. Відкрий у собі художника” / Михайло Пелехатий. -Електронний ресурс. - Режим доступу на 30.06.2014: http://shkola-agrus.com/novvnv/pravopivkul-mlkyvannj a .html

Бусигіна Н.С. Психологічний супровід процесу адаптації учнів-першокурсників професійного ліцею / Н.С. Бусигіна. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 06.10.2014: http://mplbsp.at.ua/load/ psikhologichna_skarbnichka/psikhologichnij_suprovid _procesu_adaptaciji_uchniv_pershokursnikiv/8-1 -0-49

Гера Т.И. Пути внедрения профессионально ориентированного тренинга в систему психологического сопровождения будущих инженеров-педагогов / Татьяна Игоревна Гера // Материалы междунар. науч.-практ. конф. “Фундаментальная наука и технологии - перспективные разработки” (22 - 23.05.2013). г. Москва. SPC Academic “Fundamental science and technology - promising developments”. - North Charleston: CreateSpace, 2013. - Vol.2. - 264 p. - P.96-98.

Гера Т. Тренинг креативности в системе психологического сопровождения будущих педагогов // Педагогические условия развития личности: теория и практика (книга 3): [монография] / Бокова А.З., Гера Т.И., Костерина И.В., Люлина В.И. и др., под ред. К.И.Хаджиалиева. - М.: Изд-во “Перо”, 2014. - 178 с.

- С. 154-176.

Гера Т. Тренінгова методика проведення лабораторних, семінарських і практичних занять із загальної психології як засіб психологічного супроводу майбутніх педагогів: [монографія] / Тетяна Ігорівна Гера. - Дрогобич: РВ ДДПУ імені Івана Франка, 2013.

- 244 с.

Гонза Т.В. Психологическое сопровождение выпускников при сдаче ЕГЭ / Т атьяна Васильевна Г онза. - Электронный ресурс. - Режим доступа на 20.05.2013: http://nsportal.ru/vuz/psikhologicheskie-nauki/library/ 2013/01/17/psikhologicheskoe-soprovozhdenie-vypusknikov-pri

Грязнова Н. Проблема психологічної готовності старшокласників до зовнішнього незалежного тестування / Наталія Грязнова // Психолог. Шкілький світ. - 2009. - №13. - С. 31-32.

Деркач А.А. Развитие аутопсихологической компетентности государственных служащих / Анатолий Алексеевич Деркач, Людмила Анатольевна Степнова. - М.: РАГС, 2003. - 297 с.

Діколь О.А. Психологічний супровід адаптації першокурсників у діаді “викладач-студент” / О.А. Діколь. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 02.10.2014: http://www.confcontact.com/2008jule/ dikol.php

Євдокімова О.О. Алгоритм та технології реалізації програми психологічного супроводу викладачів вищих технічних навчальних закладів / Олена Євдокімова. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 05.10.2014: http ://vandex.ua/clck/j sredir?from=vandex.ua %3 Byandsearch%3 Bweb%3 B %3B&text

Зеер Э.Ф. Психология профессий / Э.Ф. Зеер. -М. : Акад. проект; Екатеринбург : Деловая книга, 2003.

- 336 с.

Каббат-Зинн Дж. Самоучитель по исцелению: Как преодолеть физическую и эмоциональную боль и выйти на более высокий уровень состояния здоровья и благополучия / Джон Каббат-Зинн. - Мн.: Попурри,

- 496 с.

Константинова В. Шеринг - это особый вид разговора / Вера Константинова. - Электронный ресурс. - Режим доступа на 05.12.2012: http ://vekkv.ru/geshtalt-terapiya/shering -eto-os obyiy-vid-razg ovora/

Лестер С. Мастерские правополушарного рисования / Стив Лестер. - Электронный ресурс. - Режим доступа на 05.12.2013: http://www.risovanie.ru/2012-04-07-17-53-56/5.html

Луценко Ю.А. Психологічний і соціальний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти / Юрій Анатолійович Луценко. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 06.10.2014: http://psyslujba.ucoz.ua/load/ inkljuzivna_osvita/socialnomu_pedagogu_materiali _po_inkljuziji/psikhologichnij_i_socialnij_suprovid _ditini_z_osoblivimi_ o svitnimi_potrebami_v_ umovakh_inkljuzivnoji_osviti/13-1-0-117

Методичні рекомендації щодо здійснення психологічного супроводу випускників загальноосвітніх навчальних закладів під час зовнішнього незалежного оцінювання та державної підсумкової атестації і профілактики стресів перед іспитами / Л. І. Рибакова, Н. М. Нечипорук, В. В. Козачишина, Л. Л. Адамчук // Психологічна газета. - 2010. - № 10. - С. 3-18.

Мірошниченко О.А. Профілактика синдрому “професійного вигорання” у роботі управлінців освіти / Олена Анатоліївна Мірошниченко. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 16.10.2014: http:// eprints.zu.edu.ua/10088/1/21._Мірощниченко_О.А.pdf

Морозюк И.Н. Психологическое сопровождение студентов-первокурсников в период адаптации к условиям ГОУ СПО (ССУЗ) / Инна Николаевна Морозюк.

- Электронный ресурс. - Режим доступа на 05.10.2014: http://festival. 1 september.ru/articles/624335

Новікова І.М. Психолого-педагогічний супровід ЗНО / Ірина Миколаївна Новікова // Психологічна газета. - 2010. - №1. - С.15-22.

Окулова Л.П. Педагогическая эргономика: [монография] / Л.П. Окулова. - М.: Изевск: Институт компьютерных исследований, 2011. - 200 с.

Плутина М.И. Акмеологическое сопровождение профессионального становления преподавателей высшей школы: монография / М.И. Плутина. - М.: ООО “ПКЦ Альтекс”, 2008. - 418 с.

Подоляк Л.Г. Психологія студентської групи / Людмила Григорівна Подоляк, Віктор Іванович Юрченко. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 10.10.2014: http://www.psyh.kiev.ua/Подоляк Л.Г., _Юрченко_В. І. Психологія_студентської_групи

Савицька О.В. Психологічний супровід професійної підготовки майбутніх психологів / О.В. Савицька. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 10.10.2014: http://bo0k.net/index.php?bid=5443&chapter = 1&p=achapter

Сидорик Ю.Р. Майндфулнес-орієнтована когні-тивна терапія. - Електронний ресурс. - Режим доступу на 09.10.2014: http://consult.if.ua/ua/metod/mo-ct.html

Завантаження

Як цитувати