МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ САМОСВІДОМОСТІ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКІВ ТА ЮНАКІВ
Ключові слова:
свідомість, самосвідомість, самооцінка, ставлення до себе, екзистенціальне Я, категоріальне Я, переживане Я, Я-реальне, Я-ідеальне, саморегуляція, Его-ідентичність, підлітковий вік, рання юністьАнотація
У статті розглядаються можливі теоретичні виміри дослідження самосвідомості особистості та її специфіка на етапі підліткового та раннього юнацького вікуПосилання
Аверин В.А. Психология детей и подростков: Учеб. пособие. - 2-изд. - СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 1998. - 379 с.
Адлер А. Воспитание детей. Взаимодействие полов: Пер. с англ. А. А. Валеева и Р. А. Валеевой. - Ростов н/Д: Феникс, 1998. - 448 с.
Большой психологический словарь/ Сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. - СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2007. - 672 с.
Вачков И.В. Сказкотерапия: Развитие самосознания через психологическую сказку. - 2-е изд., перераб. и доп. -М.: Ось-89, 2003. - 144 с.
Ганзен В.А. Системные описания в психологии. - Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1984. - 176 с.
Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: Монографія. -Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 186 с.
Зинченко В.П. Миры сознания и структура сознания// Вопросы психологии. - 1991. - №2. - С. 15-36.
Калинаускас И.Н. Игры, в которые играет Я. - СПб.: ИК «Невский проспект», 2003. - 288 с.
Кант И. Критика чистого разума. - М.: Мысль, 1994. -243 с.
Козлов В.В. Интегративная психология. Теория и психотехника. Методическое пособие. - Ярославль, 2004. - 129 с.
Карпенко З.С., Киричук О.В. Рівні суб’єктності та індикатори духовності людини // Педагогіка і психологія. - 1995. - № 3. - С. 3-12.
Кон И.С. В поисках себя: Личность и ее самосознание. - М.: Политиздат, 1984. - 335 с.
Кон И.С. Психология старшеклассника: Пособие для учителя. - М.: Просвещение, 1980. - 192с.
Кочнева Л.В. Проблема самосознания и психологические условия его развития в учебной деятельности студентов вузов // Инновации в образовании. - 2006. - №5. - С. 84-96.
Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В 2-х т. - Т. 1. / Под ред. В. В. Давыдова, В. П. Зинченко, А. А. Леонтьева, А. В. Петровского - М.: Педагогика, 1983. - 340 с.
Ломов Б.Ф. Об исследовании законов психики // Психологический журнал. - 1980. - Т. 1, №1. - С. 157-189.
Люшер М. Сигналы личности: ролевые игры и их мотивы. - Воронеж: НПО «МОДЭК», 1993. - 160 с.
Мамардашвили М. К. Проблема сознания и философское призвание // Вопросы философии. - 1988. - №8. - С. 37-47.
Орлов А.Б. Личность и сущность: внешнее и внутреннее Я человека // Вопросы психологии. - 1995. - №2. - С. 13-19.
Петровский В.А. Личность в психологии: парадигма субъектности. - Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. - 512 с.
Психология самосознания. Хрестоматия. - Самара: БАХРАХ-М, 2000. - 672 с.
Психосинтез: теория и практика / Составил и перевел В.Данченко. - Изд. второе, испр. и доп. - К.: РБУЛВ, 2002. - 287 с.
Роменець В.А. Історія психології: XVII століття. Епоха Просвітництва: Навч. посібник. - К.: Либідь, 2006. - 1000 с.
Роменець В. А, Маноха І. П. Історія психології ХХ століття: Навч. посібник/ Вст. ст. В.О. Татенка, Т.М. Ти-таренко. - К.: Либідь, 1998. - 992 с.
Руднев В. П. Характер и расстройства личности. Патография и метапсихология. - М.: Независимая фирма «Класс», 2002. - 272 с.
Савельева М.Ю. Введение в метатеорию сознания. -К.: Видавець ПАРАПАН, 2002. - 334 с.
Ситнкова Н. Психологія самоствердження особистості старшокласника // Психологія і суспільство. - 2008. -№2. - С. 75-105.
Столин В.В. Самосознание личности. - М.: Изд-во МГУ, 1983. - 284 с.
Тайсон Ф, Тайсон Р.Л. Психоаналитические теории развития. - М.: Когито-Центр, 2006. - 408 с.
Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: структурно-генетичний підхід: Автореф. дис... докт. психол. наук - K., 1994. - 22 с.
Уилбер К. Никаких границ. - М.: Изд. Трансперсонального института, 1998. - 176 с.
Фельдштейн Д.И. Особенности стадий развития личности на примере подросткового возраста/ Хрестоматия по возрастной психологии. Учебное пособие для студентов: Сост. Л. М. Семенюк / Под ред. Д. И. Фельдштейна. - Издание 2-е, дополненное. - М.: Институт практической психологии, 1996.- С. 252-255.
Фурман A.B., Гуменюк О. Є. Психологія Л-Концепції: Навч. посібник. - Львів: Новий Світ - 2000, 2006. - 360 с.
Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. - 3-е изд. - СПб: Питер, 2004. - 607 с.
Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии. - М.: МГУ, 1977. - 246 с.
Юлина Н.С. Проблема сознания и реальности в физи-калистском материализме и биологицистской концепции К. Поппера // Проблемы и противоречия буржуазной философии 60-70-х годов ХХ века/ Ред. Н.С. Юлина, В.А. Лекторский. - М.: Наука, 1983. - С. 87-132.
Юнг К.Г. Стадии жизни // Сознание и бессознательное - СПб.: Университетская книга, 1997. - 544 с.
Erikson E.H. The concept of ego identity// Amer. Psychoanal. Assn. - 1956. - №4. - Р. 56-121.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).