ПРЕДМЕТНЕ ПОЛЕ ПСИХОКУЛЬТУРИ: РАЦІОНАЛЬНА РЕКОНСТРУКЦІЯ ТЕОРЕТИЧНИХ УЯВЛЕНЬ

Автор(и)

  • Ірина Ревасевич

DOI:

https://doi.org/10.35774/pis2017.01.050

Ключові слова:

раціональна реконструкція науки, дослідницька програма, культурна психологія, психологічна культура, психокультура, ментальність, соцієтальна психіка, вітакультурна парадигма, професійне методологування (A.В. Фурман), психіка, культура, життя, духовність

Анотація

Стаття презентує дослідження проблеми взаємодії психіки і культури як “унікальних саморозвивальних систем”. Задля кращого розуміння особливостей становлення кoнцептy-пoняття пcнxoкyльтyрн здійснена спроба побудови раціональної реконструкції теоретичних уявлень про даний феномен як надскладну сферу суспільної реальності в контексті вітакультурної парадигми (за концепцією A.B. Фурмана). Ha основі пропонованої мислесхеми розкривається та обґрунтовується наступність руху-розвитку категорії “пcиxo-кyльтyрa”: від культурної і крос-культурної психології (теза) до психологічної культури (антитеза), що логічно інтегруються внаслідок синтезу в буттєвість психокультури. Стверджується, що “психокультура” і “психологічна культура” невиправдано виділяються дослідниками як взаємозамінні категорійні поняття та ототожнюються з педагогічною компетентністю і професійним удосконаленням особистості. У рамках означеної проблеми найбільш методологічно зрілою постає філософсько-психологічна концепція AÆ. Фурмана, у якій він розглядає психокультуру як певне історично зумовлене, динамічне, програмово-духовне налаштування великого чи локалізованого соціуму на той чи інший спосіб своєї життєактивності (у формах поведінки, діяльності, спілкування, вчинення), котрий забезпечує виживання, відтворення та оновлення психосоціальної вітальності окремих спільностей і груп, щонайперше ідей, установок, цінностей, уявлень, норм і моделей діяння людей, національної ментальності та соцієтальної психіки загалом. У підсумку критично-конструктивного переосмислення взаємозв’язку психіки і культури з позицій професійного методологування побудовано модель-конфігуратор пізнання психокультури, що структурно відображає об’єктивно існуючі взаємозв’язки між засадничими поняттями.

 

The article presents a research of the problem of interaction of mind and culture as a “unique self-developing systems”. For the sake of a better understanding of peculiarities of becoming of concept-notion of psycho-culture is implemented an attempt to build a rational reconstruction of theoretical ideas about given phenomenon as a highly complex sphere of social reality in the context of vita-cultural paradigm (by the concept of A.V. Furman). Based on the proposed thought-scheme is disclosed and substantiated the succession of motion-development of the category “psycho-culture”: from cultural and cross-cultural psychology (thesis) to the psychological culture (antithesis) that is logically integrated as a result of synthesis into a life of psycho-culture. It is claimed that “psycho-culture” and “psychological culture” unreasonably are singled out by researches as interchangeable categorical concepts and identified with pedagogical competence and professional perfecting of the personality. In the framework of indicated problem the most methodologically mature arises philosophical-psychological concept of A. V. Furman, in which he considers psycho-culture as certain historically conditioned, dynamic, program-spiritual setting of a large or localized society in one or another way of their life activity (in the forms of behavior, activity, communication, commitment), which ensures the survival, reproduction and renewal psychosocial vitality of separate communities and groups very first ideas, settings, values, ideas, norms and models of people’s action, national mentality and societal psyche in general. As a result of critical-constructive rethinking of the relationship of psyche and culture from the standpoint of a professional methodologization had built model-configurator of cognition the psycho-culture that structurally reflects objectively existing relationships between fundamental concepts.

Біографія автора

  • Ірина Ревасевич
    кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології та соціальної роботи Тернопільського національного економічного університету, заступник редактора методологічного альманаху “Вітакультурний млин”, м. Тернопіль

Посилання

Абаев Н. В. Чань-будцизм и культура психической деятельности в средневековом Китае [Электронный ресурс] / Н. В. Абаев. - Режим доступа: www.litmir.net/ Ьг/?Ь=209080

Ардашова Я.І. Психокультура в контексті культурного поступу суспільства [Електроннийресурс] /Я.І. Ар-дашова // Філософія і політологія в контексті сучасної культури. - 2015. - № 1. - С. 11-18. - Режим доступу: file:///D:/Downloads/filipol_2015_1_4%20(1).pdf

Балл Г. Інтегративно-особистісний підхід у психології: впорядкування головних понять / Г. Балл // Психологія і суспільство. - 2009. - № 4. - С. 25-53.

Бердяев М. Проблема етичного пізнання / Микола Бердяев // Психологія і суспільство. - 2016. - № 4. - С. 17-29.

Бреннер О. Раціональна реконструкція історії психології як метафізична проблема методології психології [Електронний ресурс] / Олександр фон Бреннер. - Режим доступу: http://ukrarticles.pp.ua/ nauka/11434-racionalnaya-rekonstrukciya-istorii-psixologii-kak-metafizicheskaya-problema-metologii-psixologii.html

Буркало Н.І. Особливості крос-культурних досліджень в психології [Електронний ресурс] / Н.І. Буркало. - Режим доступу: http://www.rusnauka.com/ 36_PVMN_2012/Psihologia/12_123663.doc.htm

Гуменюк (Фурман) О.Є. Спонтанно-духовна організація Я-концепції універсума: лекція / О.Є. Гуменюк (Фурман). - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - 40 с.

Гусельцева М.С. Культурно-психологический анализ в психологии и смежных науках [Електронный ресурс] / М.С. Гусельцева // Психологические исследования: электронный научный журнал. - 2009. - № 2 (4). - Режим доступа: http://psystudy.ru

Данилюк І. Культурна психологія як окремий напрям етнічної психології / Іван Данилюк // Соціальна психологія. - 2008. - № 4. - С. 86-93.

Діалектика [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/

Донченко О. Вступ до “архетипового менеджменту” / Олена Донченко // Психологія особистості. - 2012. - № 1 (3). - С. 195-203.

Женжера С.В. Можливості визначення наукового статусу соціальних моделей в межах концепції теоретичного знання В. С. Стьопіна [Електронний ресурс] / С. В. Женжера. - Режим доступу: file:///D:/Downloads/ gums_2012_15_33.pdf

Кісенко О. О. Сутність та структура психологічної культури соціального працівника [Електронний ресурс] / О.О. Кісенко. - Режим доступу: http:// www.sworld.com.ua/konfer30/63.pdf

Кримський С.Б. Ранкові роздуми : зб. ст. / С.Б. Кримський. - К.: Майстерня Білецьких, 2009. - 120 с.

ЛакатошІ. Історія науки та її раціональні реконструкції / Імре Лакатош; [пер. з англ. проф. А.В. Фурмана] // Психологія і суспільство. - 2016. - № 3. - С. 13-23.

Мацумото Д. Психология и культура / Д. Ма-цумото. - СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. - 416 с.

Онуфрієва Л.А. Психологічний аспект становлення професійної культури у майбутніх фахівців со-ціономічних професій [Електронний ресурс] / Л.А. Онуфрієва // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. - 2013. - Вип. 46(1). - С. 140-151. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2013 _46(1) 19

Орбан-Лембрик Л.Е. Перетин культури, освіти й виховання: соціально-психологічна інтерпретація / Л.Е. Орбан-Лембрик // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. - Івано-Франківськ: ВДВ ЦІТ, 2006. - Вип. 11. - Ч.І. - С. 3-17.

Попова Т. Культурно-історичні концепції і дидактичні проблеми проектування змісту сучасної природничо-наукової освіти / Т.Попова, А.Павленко // Витоки педагогічної майстерності. - 2012. - Вип. 9. -С. 201-207.

Психология и культура / [под ред. Д. Мацумото].

- СПб.: Питер, 2003. - 718с.

Ревасевич І. Особливості взаємодії людини та економіки у представників різних культур / Ірина Рев а-севич // Психологія і суспільство. - 2005. - №3. - С. 39-52.

Ревасевич І. Психокультурна взаємодія людини та економіки / Ірина Ревасевич // Психологія і суспільство. - 2008. - №3. - С. 56-62.

Ревасевич І. Рефлексивне обґрунтування глибинного смислу психокультурного коду економіки / І. Ревасевич // Психологія і суспільство. - 2015. - № 4. - С. 66-72.

Роменець В. А. Історія психології: XIX - початок XX століття: навч. посібн. / В.А.Роменець. - К.: Либідь, 2007. - 832 с.

Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология человека : Введение в психологию субъективности : уч. пособ. для вузов / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. - М. : Школа-Пресс, 1995. -384 с.

Соколюк А. Особистісно-професійний розвиток майбутнього фахівця як суб’єкта професійного становлення [Електронний ресурс] / А.Соколюк. - Режим доступу: http://social-science.com.ua/article/1267

Тарасова Т. Психологічна культура особистості як актуальний виклик сьогодення [Електронний ресурс] / Т.Тарасова. - Режим доступу: http://dspace.uabs. edu.ua/] spui/handle/123456789/12169

Турянська В.Е. Психологічна культура як чинник успішності професійної діяльності майбутнього ін-женера-педагога: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.03 “Психологія праці; інженерна психологія” / В.Е. Турянська. -Харків, 2009. - 16 с.

Фурман А. А. Психологія особистості : ціннісно-орієнтаційний вимір : [монографія] / Анатолій Анатолійович Фурман. - Одеса : ОНПУ; Тернопіль : ТНЕУ, 2016. - 312 с.

Фурман А. В. Ідея професійного методологування : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Ялта - Тернопіль : Економічна думка, 2008. - 205 с.

Фурман А. В. Категорії вітакультурної методології як ефективний засіб аналізу і розв’язання складних проблем / Анатолій В. Фурман // Інститут експеримен-

тальних систем освіти (науково-дослідний): Інформаційний бюлетень. - Випуск 4. - Тернопіль: Економічна думка, 2004. - С. 4-7.

Фурман A. В. Концептуально-змістові засади економіки освіти / А.В. Фурман // Економіка освіти: Збірка наукових праць НДЦ “Економіка вищої освіти” НДІ Вищої освіти АПН України. - Т.1. - Тернопіль: Економічна думка, 2001. - С. 11-19.

Фурман A. В. Програма авторського курсу “Психокультура інноваційних соціосистем” / А. В. Фурман, І. Ревасевич // Психологія і суспільство. - 2004. - № 4. -С. 221-235.

Фурман A. В. Психокультура української ментальності : [наук. вид.] / Анатолій Васильович Фурман. - [2-е вид.] - Тернопіль : НДІ МЕВО, 2011. - 168 с.

Фурман A. В. Психокультура як самоорганізована сфера аксіобуття / Анатолій В. Фурман, О. Морщакова // Вітакультурний млин. - 2013. - Модуль 15. - С. 13-22.

Фурман A.B. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2002. - № 3-4. - С. 20-58.

Фурман О. Є. Психологічні параметри інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього навчального закладу [ Текст ] : 19.00.07 : дис. ... д-ра психол. наук [Електронний ресурс] / Оксана Євстахіївна Фурман ; Тернопільський нац. ун-т . - Тернопіль, 2015. -467 с. - Режим доступу: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/ 316497/1205

Чапрак Я. В. Психологічна культура як невід’ємний компонент професіоналізму педагога [Електронний ресурс] / Я. В. Чапрак, М. В.Чапрак. - Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/ Vknukim_ped/2009_21/17.pdf

ШвалбЮ. Свідомість як відношення людини до світу / Ю. Швалб // Психологія і суспільство. - 2004. - №4. - С. 154-166.

Щедровицкий Г.П. Избранные труды / Т.П. Щед-ровицкий. - М.: Шк. культ. политики, 1995. - 760 с.

Abaev N. V. Chan’-buddizm i kul’tura psihicheskoj dejatel’nosti v srednevekovom Kitae [Jelektronnyj resurs] / N. V. Abaev. - Rezhim dostupa: www.litmir.net/br/ ?b=209080 [in Russian].

Ardashova Ya.I. Psykhokultura v konteksti kulturnoho postupu suspilstva [Elektronnyi resurs] / Ya.I. Ardashova // Filosofiia i politolohiia v konteksti suchasnoi kultury. - 2015. - № 1. - S. 11-18. - Rezhym dostupu: file:///D:/Downloads/filipol_2015_ 1 _4%20( 1).pdf [in Ukrainian].

Ball H. Intehratyvno-osobystisnyi pidkhid u psykho-lohii: vporiadkuvannia holovnykh poniat / H.Ball // Psykholohiia i suspilstvo. - 2009. - № 4. - S. 25-53. [in Ukrainian].

Berdiaiev M. Problema etychnoho piznannia / Mykola Berdiaiev // // Psykholohiia i suspilstvo. - 2016. - №4. - S. 17-29. [in Ukrainian].

Brenner O. Ratsionalna rekonstruktsiia istorii psykholohii yak metafizychna problema metodolohii psykholohii [Elektronnyi resurs] / Oleksandr fon Brenner.

- Rezhym dostupu: http://ukrarticles.pp.ua/nauka/11434-

racionalnaya-rekonstrukciya-istorii-psixologii-kak-metafIzicheskaya-problema-metologii-psixologii.html [in Ukrainian].

Burkalo N.I. Osoblyvosti kroskulturnykh doslidzhen v psykholohii [Elektronnyi resurs] / N.I.Burkalo. - Rezhym dostupu: http://www.rusnauka.com/36_PVMN_2012/ Psihologia/12_123663.doc.htm [in Ukrainian].

Humeniuk (Furman) O.Ye. Spontanno-dukhovna orhanizatsiia Ya-kontseptsii universuma: lektsiia. -Ternopil: Ekonomichna dumka, 2003. - 40 s. [in Ukrainian].

Gusel’ceva M.S. Kul’turno-psihologicheskij analiz v psihologii i smezhnyh naukah [Elektronnyj resurs] / M.S. Gusel’ceva // Psihologicheskie issledovanija: jelektronnyj nauchnyj zhurnal. - 2009. - № 2(4). - Rezhim dostupa: http://psystudy.ru[in Russian].

Danyliuk I. Kulturna psykholohiia yak okremyi napriam etnichnoi psykholohii / Ivan Danyliuk // Sotsialna psykholohiia. - 2008. - № 4. - S. 86-93. [in Ukrainian].

Dialektyka [Elektronnyi resurs]. - Rezhym dostupu: https://uk.wikipedia.org/wiki/ [in Ukrainian].

Donchenko O. Vstup do “arkhetypovoho menedzh-mentu” / Olena Donchenko // Psykholohiia osobystosti. -

- № 1 (3). - S. 195-203. [in Ukrainian].

Zhenzhera S. V. Mozhlyvosti vyznachennia nauko-voho statusu sotsialnykh modelei v mezhakh kontseptsii teoretychnoho znannia V. S. Stopina [Elektronnyi resurs] / S. V. Zhenzhera. - Rezhym dostupu: file:///D:/Downloads/ gums_2012_ 15_3 3 .pdf [in Ukrainian].

Kisenko O.O. Sutnist ta struktura psykholohichnoi kultury sotsialnoho pratsivnyka [Elektronnyi resurs] / O.O. Kisenko. - Rezhym dostupu: http://www.sworld.com.ua/ konfer30/63.pdf [in Ukrainian].

Krymskyi S.B. Rankovi rozdumy : zb.st. / S.B.Krymskyi. - K.: Maisternia Biletskykh, 2009. - 120 s. [in Ukrainian].

Lakatosh I. Istoriia nauky ta yii ratsionalni rekon-struktsii / Imre Lakatosh; [per. Z anhl. prof. A.V.Furmana] // Psykholohiia i suspilstvo. - 2016. - № 3. - S. 13-23. [in Ukrainian].

Macumoto D. Psihologija i kul’tura / D. Macumoto. - SPb.: prajm-EVROZNAK, 2002. - 416s. [in Russian].

Onufriieva L.A. Psykholohichnyi aspekt stanovlennia profesiinoi kultury u maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [Elektronnyi resurs] / L.A. Onufriieva // Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohich-noho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia. - 2013. - Vyp. 46(1). - S. 140-151. - Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2013_ 46(1)__19 [in Ukrainian].

Orban-Lembryk L.E. Peretyn kultury, osvity y vykhovannia: sotsialno-psykholohichna interpretatsiia / L.E. Orban-Lembryk // Zbirnyk naukovykh prats: filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia. - Ivano-Frankivsk: VDV TsIT, 2006. - Vyp. 11. - Ch.I. - S. 3-17. [in Ukrainian].

Popova T. Kulturno-istorychni kontseptsii i dy-daktychni problemy proektuvannia zmistu suchasnoi pryrodnycho-naukovoi osvity / T.Popova, A.Pavlenko // Vytoky pedahohichnoi maisternosti. - 2012. - Vyp. 9. -S.201-207. [in Ukrainian].

Psihologija i kul’tura / [pod red. D. Macumoto]. -

SPb.: Piter, 2003. - 718s. [in Russian].

Revasevych I. Osoblyvosti vzaiemodii liudyny ta ekonomiky u predstavnykiv riznykh kultur / Iryna Revasevych // Psykholohiia i suspilstvo. - 2005. - №3. - S. 39-52. [in Ukrainian].

Revasevych I. Psykhokulturna vzaiemodiia liudyny ta ekonomiky / Iryna Revasevych // Psykholohiia i suspilstvo. - 2008. - №3. - S. 56-62. [in Ukrainian].

Revasevych I. Refleksyvne obgruntuvannia hlybyn-noho smyslu psykhokulturnoho kodu ekonomiky / I. Revasevych // Psykholohiia i suspilstvo. - 2015. - № 4. -

S. 66-72. [in Ukrainian].

Romenets V. A. Istoriia psykholohii: XIX - pochatok XX stolittia: navch. posibn. / V.A.Romenets. - K.: Lybid, 2007. - 832 s. [in Ukrainian].

Slobodchikov V. I. Osnovy psihologicheskoj antropo-logii. Psihologija cheloveka : Vvedenie v psihologiju sub#ektivnosti : uch. posob. dlja vuzov / V. I. Slobodchikov, E. I. Isaev. - M. : Shkola-Press, 1995. - 384 s. [in Russian].

Sokoliuk A. Osobystisno-profesiinyi rozvytok maibutnoho fakhivtsia yak subiekta profesiinoho stanovlennia [Elektronnyi resurs] / A.Sokoliuk. - Rezhym dostupu: http://social-science.com.ua/article/1267[in Ukrainian].

Tarasova T. Psykholohichna kultura osobystosti yak aktualnyi vyklyk sohodennia [Elektronnyi resurs] / T.T arasova. - Rezhym dostupu: http://dspace.uabs.edu.ua/ j spui/handle/123456789/12169[in Ukrainian].

Turianska V.E. Psykholohichna kultura yak chynnyk uspishnosti profesiinoi diialnosti maibutnoho inzhenera-pedahoha: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. psykhol. nauk : spets. 19.00.03 “Psykholohiia pratsi; inzhenerna psykholohiia” / V.E. Turianska. - Kharkiv, 2009. - 16 s. [in Ukrainian].

Furman A. A. Psykholohiia osobystosti : tsinnisno-oriientatsiinyi vymir : [monohrafiia] / Anatolii Anatoliio-vych Furman. - Odesa : ONPU; Ternopil : TNEU, 2016.

- 312 s. [in Ukrainian].

Furman A. V. Ideia profesiinoho metodolohuvannia : [monohrafiia] / Anatolii Vasylovych Furman. - Yalta - Ternopil : Ekonomichna dumka, 2008. - 205 s. [in Ukrainian].

Furman A.V. Katehorii vitakulturnoi metodolohii yak efektyvnyi zasib analizu i rozviazannia skladnykh problem / Anatolii V. Furman // Instytut eksperymentalnykh system osvity (naukovo-doslidnyi): Informatsiinyi biuleten. - Vypusk 4. - Ternopil: Ekonomichna dumka, 2004. - S. 4-7. [in Ukrainian].

Furman A. V. Kontseptualno-zmistovi zasady ekonomiky osvity / A.V. Furman // Ekonomika osvity: Zbirka naukovykh prats NDTs “Ekonomika vyshchoi osvity” NDI Vyshchoi osvity APN Ukrainy. - T.1. -Ternopil: Ekonomichna dumka, 2001. - S. 11-19. [in Ukrainian].

Furman A. V. Prohrama avtorskoho kursu “Psy-khokultura innovatsiinykh sotsiosystem” / A. V. Furman,

I. Revasevych // Psykholohiia i suspilstvo. - 2004. - № 4. - S. 221-235. [in Ukrainian].

Furman A. V. Psykhokultura ukrainskoi mentalnosti : [nauk. vyd.] / Anatolii Vasylovych Furman. - [2-e vyd.] -Ternopil : NDI MEVO, 2011. - 168 s. [in Ukrainian].

Furman A. V. Psykhokultura yak samoorhanizovana sfera aksiobuttia / Anatolii V. Furman, O. Morshchakova // Vitakulturnyi mlyn. - 2013. - Modul 15. - S. 13-22. [in Ukrainian].

Furman A.V. Teoriia osvitnoi diialnosti yak meta-systema / Anatolii Furman // Psykholohiia i suspilstvo. -2002. - № 3-4. - S. 20-58. [in Ukrainian].

Furman O. Ye. Psykholohichni parametry in-novatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [ Tekst ] : 19.00.07 : dys. ... d-ra psykhol. nauk [Elektronnyi resurs] / Oksana Yevstakhiivna Furman ; Ternopilskyi nats. un-t . - Ternopil, 2015 . - 467 s. - Rezhym dostupu: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/ 316497/1205[in Ukrainian].

Chaprak Ya. V. Psykholohichna kultura yak nevidiemnyi komponent profesionalizmu pedahoha [Elektronnyi resurs] / Ya. V. Chaprak, M. V.Chaprak. -Rezhym dostupu: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/ Soc_Gum/Vknukim_ped/2009_21/17 .pdf[in Ukrainian].

Shvalb Yu. Svidomist yak vidnoshennia liudyny do svitu / Yu. Shvalb // Psykholohiia i suspilstvo. - 2004. - № 4. - S. 154-166. [in Ukrainian].

Shhedrovickij G.P. Izbrannye trudy / G.P. Shhedro-vickij. - M.: Shk. kul’t. politiki, 1995. - 760 s. [in Russian].

Завантаження

Як цитувати

Ревасевич, Ірина. “ПРЕДМЕТНЕ ПОЛЕ ПСИХОКУЛЬТУРИ: РАЦІОНАЛЬНА РЕКОНСТРУКЦІЯ ТЕОРЕТИЧНИХ УЯВЛЕНЬ”. Психологія і суспільство, no. 1(67), Sept. 2017, pp. 50-61, https://doi.org/10.35774/pis2017.01.050.

Схожі статті

1-10 з 974

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.