ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРИКЛАДНОЇ ПСИХОЛОГІЇ
Ключові слова:
академічна психологія, прикладна психологія, психологічна практика, психологічна служба, практичний психолог, психотехніка, принципи, категорії, методологія, психологічна технологія, професійна підготовкаАнотація
Дослідження присвячено актуальній проблемі визначення теоретико-методологічних засад розвитку прикладної психології в Україні. Воно здійснено з позицій системно-структурного та історичного підходів, а також на засадах принципів наукового проектування організаційно-функціональних моделей діяльності психологічних служб. Окреслено методологічні вектори дослідження явища психологічної практики, розрізнення прикладної, науково-академічної, позанауко-вої і побутової гілок психології, визначено роль і місце прикладної психології у системі психологічного знання і суспільної практики. Суто практичне застосування одержаних результатів знайшло відображення у розробці та емпіричному втіленні організаційно-функціональних моделей, принципів і методичного забезпечення діяльності психологічних служб та у моделі професійної підготовки практичних психологів.
Research is devoted to the actual problem of determining the theoretical-methodological foundations of development applied psychology in Ukraine. It is implemented from the position of system-structural and historical approaches and
also based on principles of scientific designing organizational-functional models of activity psychological services. Outlined methodological vectors of study the phenomenon of psychological practice, the distinction of applied, scientific-academic, non-scientific and household branches of psychology, determined the role and place of applied psychology in the system of psychological knowledge and social practice. Purely practical application of received results found a reflection in the development and empirical implementation of organizational-functional models, principles and methodic provision of activity psychological services and in a model of professional training practical psychologists.
Посилання
Абрамова Г.С. Введение в практическую психологию / Г.С. Абрамова. - Екатеринбург: “Деловая книга”, М.: Издательский центр “ACADEMIA”, 1995. - 224 с.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания / Ананьев Б.Г. Избр. психол. труды: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1980. - Т.1. - С. 16-178.
Балл Г.А. Теория учебных задач. Психологопедагогический аспект / Г.А. Балл. - М.: Педагогика, 1990. - 184 с.
Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості / О.Ф. Бондаренко. - Харків: Фоліо, 1996. - 237 с.
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса / Л.С. Выготский // Собр. соч.: в 6 т. - М.: Просвещение, 1982. - Т.1. - С. 291-436.
Выготский Л.С. К вопросу о педологии и смежных с нею науках / Л.С. Выготский // Педология. - 1931. — №3 (15). - С. 52-58. Електронний ресурс: http:// psychiib.ru/mgppu/periodica/Pedologia071931/VPS-012.HTM
Костюк Г.С. Педология / Г.С. Костюк. - K.: Рад. школа, 1933. - 357 с.
Кулагина И.Ю. Возрастная психология: Полный жизненный цикл развития человека: [учебное пособие] / И.Ю. Кулагина, В.Н. Колюцкий. - М.: ТЦ “Сфера”, при участии “Юрайт-М”, 2001. - 464 с.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики / А.Н. Леонтьев. - 4-е изд. - М.: Ид-во МГУ, 1981. - 584 с.
Магнуссон Д. Ситуационный анализ. Эмпирические исследования выходов и ситуаций / Д. Магнуссон // Психолический журнал. - 1983. - Т.4, №2. - С. 28-33.
Максименко С.Д. Генезис существования личности: [монография] / С.Д. Максименко. - К.: “КММ”, 2006. - 240 с.
Мартынюк И.О. Жизненные цели личности: понятие, структура, механизмы формирования / И.О. Мартынюк. - К.: Наук. думка, 1990. - 120 с.
Маслоу А. Психология бытия / А. Маслоу. - М.: Ваклер, 1997. - 302 с.
Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности / В.С. Мерлин. - М.: Педагогика, 1986. - 256 с.
Панок В.Г. Методичні підходи до надання психологічної допомоги потерпілим від техногенної катастрофи: [монографія] / В.Г. Панок. - К. : ЦСЕП, 1999. - 106 с.
Панок В.Г., Рудь Г.В. Психологія життєвого шляху особистості: [монографія] / В. Г. Панок, Г. В. Рудь. - К. : Ніка-Центр, 2006 - 280 с.
Панок В.Г. Практична психологія. Теоретико-методологічні засади розвитку : [монографія] / В.Г. Панок. - Чернівці: Технодрук, 2010. - 486 с.
Панок В.Г. Психологічна служба: [навч.-метод. посіб. для студентів і викладачів]; видання друге, стереотипне. - Кам’янець-Подільський: ТОВ Друкарня Рута, 2013. - 328 с.
Основи практичної психології: [підручник для студентів ВЗО] / кер. кол. авт. В.Г. Панок; Н. Чепелєва, Т. Титаренко [та ін.]. - К. : Либідь, 2006. - 536 с.
Панок В. Г. Стратегія розвитку психологічної служби системи освіти України : [метод. посіб.] / В.Г. Панок, І.І. Цушко. - К. : Ніка-Центр, 2004. - 128 с.
Панок В. Г. Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти): [метод. посіб.] / В.Г. Панок, В.Д. Острова. - К. : Освіта України, 2010. - 230 с.
Панок В.Г. Концепція національної соціально-психологічної служби / В.Г. Панок // Педагогіка і психологія. - 1994. - № 2-3. - С. 17-27.
Панок В.Г. До побудови теоретичних засад української практичної психології / В.Г. Панок // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Проблеми розвивального навчання. -К., 1997. - С. 344-351.
Панок В.Г. До питання про методологічні основи практичної психології / В.Г. Панок // Актуальні проблеми психології: Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. - К. : Нора-Друк, 2001. - Вип. 21. - С. 215-225.
Панок В.Г. Проектно-технологічний підхід у про-
фесійній діяльності практичного психолога / В.Г. Панок // Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка: зб. наук. праць КМПУ ім. Б.Д. Грін-ченка. -2005. - № 4.- С. 79-86.
Панок В.Г. Psychology in the Ukraine // The Psychologist. - The British Psychological Society. - 2006. -Dec., vol. 19, №12. - P. 730-732. - L. Korallo.
Панок В.Г. Теоретичні здобутки педології і сучасна прикладна психологія / В.Г. Панок // Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - 2007. - Вип. 32. - 518 с. - С. 250-260.
ПетровскийА.В. История и теория психологии /
A.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. - Ростов-на-Дону, 1996. - Т.1.- 464 с.
Пиаже Ж. Избранные психологические труды / Жан Пиаже. - М.: Просвещение, 1969. - 659 с.
Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: [методичний посібник] / З.Г. Кісарчук, Я.М. Омельченко, Г.П. Лазос та ін.; за ред. З.Г. Кісарчук. - К.: ТОВ “Видавництво “Логос”, 2015. - 207 с.
Роменець В.А. Історія психології XX століття / B.А. Роменець, І.П. Маноха. - К.: Либідь, 1998. - 990 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / C.Л. Рубинштейн. - СПб: Питер, 2002. - 720 с.
Ткаченко О.М. Принципи, категорії і методологічні проблеми психології / Олександр Ткаченко // Психологія і суспільство. - 2009. - №1. - С. 45-133.
Фрадкин Ф.А. Педология: мифы и действительность / Ф.А. Фрадкин. - М.: Просвещение, 1991. -126 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла / Виктор Франкл. - М.: Прогресс, 1990. - 368 с.
Фрейд 3. Вступ до психоаналізу / Зигмунд Фрейд.
- К.: Основа, 1998. - 709 с.
Фромм Э. Иметь или быть / Эрих Фромм. - К.: Ника-Центр, 1998. - 400 с.
Фурман А.В. Вітакультурне обґрунтування практичної психології / Анатолій В. Фурман // Практична психологія і соціальна робота. - 2003. - №4. - С. 9-13.
Фурман А.В. Вступ до шкільної практичної психології: [монографія] / Анатолій В. Фурман. - К.-Донецьк: Ровесник, 1993. - 52 с.
Фурман А.В. Діагностичний напрям узмістов-лення діяльності психологічної служби університету / Анатолій В. Фурман, Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2014. - №3 (57). - С. 69 -101.
Фурман А.В. Організаційно-діяльнісні ігри у вищій школі: [монографія] / А.В. Фурман, С.К. Шан-друк. - Тернопіль : ТнЕу, 2014. - 272 с.
Фурман А.В. Психологічна служба університету: від моделі до технології / Анатолій В. Фурман, Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2013. - №2.
- С. 80-104.
Чепелєва Н.В. Наративні психотехнології / [Чепелєва Н.В., Смульсон М.Л., Шиловська О.М., Гуцол
С.Ю.]: Н.В. Чепелєва (заг. ред.). - К.: Главник, 2007. -144 c. - (Серія “Психологічний інструментарій”).
Эткинд А.М. Эрос невозможного. История психоанализа в России / А.М. Эткинд. - СПб.: Медуза, 1993. - 464 с.
Ярошевский М.Г. История психологии / М.Г. Яро-шевский. - М.: Мысль, 1996. - 586 с.
Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика: [навч. посіб.] / Т.С. Яценко. - K.: Вища школа, 2006. - 382 с.
Back K. W. Perception of self and the study of whole life / K.W. Back, J.D. Morris. - In: Normal aging II. Reports from the Duke Longitudinal Studies,1970-1973 / Ed. by E. Palmore. - Durham: Duke Univ. press,1974. -P. 216-221.
Cottle TJ. The present of things future / T.J. Cottle, S.L. Klineberg. - New York : The Free Press, 1974. - 290 p.
Kelly H.H. The processes of causal attribution / H.H. Kelly // Amer. Psychol. -1973. - N2, February. - P. 107-128.
Miller D.T. Effects of temporal perspective on the attribution process / T.D. Miller, C.A. Porter // J.Pers.Soc. Psychol. - 1980. -T.39, N4. - P. 532-541.
Socialization and the life cycle / Ed. by P.L. Rose. -New York: St. Martin’s press, 1979. - 411 p.
Weinstein N.D. Unrealistic optimism about future life events / N.D. Weinstein. - J. Pers. Soc. Psychol. - 1980. - T.39, N5. - P. 806-820.
Abramova G.S. Vvjedjenije v praktichjeskuju psiho-logiju / G.S. Abramova. - Ekatj erinburg: “ Dj elovaj a kniga”, M.: Izdatjel’skij cjentr “ACADEMIA”, 1995. - 224 s.
Anan’jev B.G. Chjelovjek kak prjedmjet poznanija / Anan’jev B.G. Izbr. psihol. trudy: V 2-h t. - M.: Pje-dagogika, 1980. - T.1. - S. 16-178.
Ball G.A. Tjeorija uchjebnyh zadach. Psihologo-pjedagogichjeskij aspjekt / G.A. Ball. - M.: Pjedagogika,
- 184 s.
Bondarenko O.F. PsyhologRhna dopomoga osobys-tosti / O.F. Bondarenko. - Harkrv: Foho, 1996. - 237 s.
Vygockij L.S. Istorichjeskij smysl psihologichjeskogo krizisa / L.S. Vygockij // Sobr. soch.: u 6 t. - M.: Pros-vjeschjenije, 1982. - T.1. - S. 291-436.
Vygockij L.S. K voprosu o pjedologii i smjezhnyh s njeju naukah / L.S. Vygockij // Pjedologija. - 1931. — №3 (15). - S. 52 - 58. Eljektronnij rjesurs: http://psychlib.ru/ mgppu/pjeriodica/Pjedologia071931/VPS-012.HTM
Kostjuk G.S. Pjedologija / G.S. Kostjuk. - K.: Rad. shkola, 1933. - 357 s.
Kulagina I.Ju. Vozrastnaja psihologija: Polnyj zhiznjennyj cikl razvtija chjelovjeka: [uchjebnoje posobije] / I.Ju. Kulagina, V.N. Koljuckij. - M.: TC “Sfjera”, pri uchastii “Jurajt-M”, 2001. - 464 s.
Ljeont’jev A.N. Probljemy razvitija psihiki / A.N. Ljeont’jev. - 4-je izd. - M.: Id-vo MGU, 1981. - 584 s.
Magnusson D. Situagonnyj analiz. Empirichjeskije issljedovanija vyhodov i situacij / D. Magnusson // Psiholichjeskij zhurnal. - 1983. - T.4, №2. - S. 28-33.
Maximjenko S.D. Gjenjezis suschjestvovanija lich-nosti: [monografija] / S.D. Maximjenko. - K.: “KMM”,
- 240 s.
Martynjuk I.O. Zhiznjennyje cjeli lichnosti: ponjatije, struktura, mjehanizmy formirovanija / I.O. Martynjuk. -K.: Nauk. dumka, 1990. - 120 s.
Maslow A. Psihologija bytija / A. Maslow. - M.: Vakljer, 1997. - 302 s.
Mjerlin V.S. Ochjerk intjegral’nogo issljedovanija individual’nosti / V.S. Mjerlin. - M.: Pjedagogika, 1986. -256 s.
Panok V.G. Mjetodychni pidhody do nadannja p sihologichnoyi dop omogy p otj erpilym vid tj ehnogj ennoyi katastrofy: [monografija] / V.G. Panok. - K. : CSEP, 1999. - 106 s.
Panok V.G., Rud’ G.V. Psyhologija zhyttyevogo shljahu osobystosti: [monografija] / V. G. Panok, G. V. Rud’. - K. : Nika-Cjentr, 2006 - 280 s.
Panok V.G. Praktichna psyhologija. Tjeorjetiko-mjetodologichni zasadi rozvitku : [monografija] / V.G. Panok. - Chjernivci: Tjehnodruk, 2010. - 486 s.
Panok V.G. Psyhologichna sluzhba: [navch.-mjetod. posib. dlja studjentiv i vikladachiv]; vydannja drugje, stjerjeotipnje. - Kam’janjec’-Podil’s’kyj: TOV Drukarnja Ruta, 2013. - 328 s.
Osnovy praktychnoyi psyhologiyi: [pidruchnik dlja studjentiv VZO] / kjer. kol. avt. V.G. Panok; N. Chje-pjelyeva, T. Titarjenko [ta in.]. - K. : Libid’, 2006. - 536 s.
Panok V. G. Stratjegija rozvitku psyhologichnoyi sluzhby systjemy osvity Ukrayiny : [mjetod. posib.] / V.G. Panok, I.I. Cushko. - K. : Nika-Cjentr, 2004. - 128 s.
Panok V. G. Psyhologichna sluzhba vyschogo navchal’nogo zakladu (organizacijno-mjetodychni as-pjekti): [mjetod. posib.] / V.G. Panok, V.D. Ostrova. - K. : Osvita Ukrayini, 2010. - 230 s.
Panok V.G. Kongepcija nacional’noyi social’no-psihologichnoyi sluzhby / V.G. Panok // Pjedagogika i psihologija. - 1994. - № 2-3. - S. 17-27.
Panok V.G. Do pobudovi tjeorjetichnyh zasad ukrayins’koyi praktichnoyi psyhologiyi / V.G. Panok // Zbirnik naukovih prac’ Institutu psyhologiyi im. G.S. Kostjuka APN Ukrayini. Probljemi rozvival’nogo navchannja. - K., 1997. - S. 344-351.
Panok V.G. Do pytannja pro mjetodologichni osnovi praktychnoyi psyhologiyi / V.G. Panok // Aktual’ni probljemy psyhologiyi: Naukovi zapysky Institutu psyhologiyi im. G.S. Kostjuka APN Ukrayini. - K. : Nora-Druk, 2001. - Vip. 21. - S. 215-225.
Panok V.G. Projektno-tjehnologichnyj pidhid u profjesijnij dijal’nosti praktychnogo psihologa / V.G. Panok // Pjedagogichna osvita: tjeorija i praktika. Psyhologija. Pjedagogika: zb. nauk. prac’ KMPU im. B.D. Grinchjenka. -2005. - № 4.- S. 79-86.
Panok V.G. Psychology in thje Ukrainje // Thje Psychologist. - Thje British Psychological Socijety. - 2006.
- Djec., vol. 19, №12. - P. 730-732. - L. Korallo.
Panok V.G. Tjeorjetichni zdobutky pjedologiyi i suchasna prikladna psyhologija / V.G. Panok // Naukovi zapiski Institutu psihologiyi im. G. S. Kostjuka APN Ukrayini. - 2007. - Vip. 32. - 518 s. - S. 250-260.
Pjetrovskij A.V. Istorija i tjeorija psihologii / A.V. Pjetrovskij, M.G. Jaroshjevskij. - Rostov-na-Donu, 1996.
- T.1.- 464 s.
Piazhje Zh. Izbrannyje psihologichjeskije trudy / Zhan Piazhje. - M.: Prosvjeschjenije, 1969. - 659 s.
Psyhologichna dopomoga postrazhdalym vnaslidok krizovih travmatichnih podij: [mjetodichnij posibnik] / Z.G. Kisarchuk, Ja.M. Omjel’chjenko, G.P. Lazos ta in.; za rjed. Z.G. Kisarchuk. - K.: TOV “Vidavnictvo “Logos”, 2015. - 207 s.
Romjenjec’ V.A. Istorija psyhologiyi XX stolittja / V.A. Romjenjec’, I.P. Manoha. - K.: Libid’, 1998. - 990 s.
Rubinshtjejn S.L. Osnovy obschjej psihologii / S.L. Rubinshtjejn. - SPb: Pitjer, 20O2. - 720 s.
Tkachjenko O.M. Priyncypy, katjegoriyi i mjeto-dologichni probljemy psyhologiyi / Oljexandr Tkachjenko // Psyhologija i suspil’stvo. - 20O9. - №1. - S. 45-133.
Fradkin F.A. Pjedologija: mify i djejstvitjel’nost’ / F.A. Fradkin. - M.: Prosvjeschjenije, 1991. - 126 s.
Frankl V. Chjelovjek v poiskah smysla / Viktor Frankl. - M.: Progrjess, 1990. - 368 s.
Freud Z. Vstup do psyhoanalizu / Zigmund Freud. -K.: Osnova, 1998. - 709 s.
Fromm E. Imjet’ ili byt’ / Erih Fromm. - K.: Nika-Cjentr, 1998. - 400 s.
Furman A.V. Vitakul’turnje obgruntuvannja prak-tychnoyi psyhologiyi / Anatolij V. Furman // Praktychna psihologija i social’na robota. - 2003. - №4. - S. 9-13.
Furman A.V. Vstup do shkil’noyi praktychnoyi psyhologiyi: [monografija] / Anatolij V. Furman. - K.-Donjec’k: Rovjesnik, 1993. - 52 s.
Furman A.V. Diagnostychnij naprjam uzmistov-ljennja dijal’nosti psyhologichnoyi sluzhbi univjersytjetu / Anatolij V. Furman, Tjetjana Nadvinichna // Psyhologija i suspil’stvo. - 2014. - №3 (57). - S. 69 -101.
Furman A.V. Organizacijno-dijal’nisni igri u vischij shkoli: [monografija] / A.V. Furman, S.K. Shandruk. -Tjernopil’ : TNEU, 2014. - 272 s.
Furman A.V. Psyhologichna sluzhba univjersitjetu: vid modjeli do tjehnologiyi / Anatolij V. Furman, Tjetjana Nadvynychna // Psyhologija i suspil’stvo. - 2013. - №2. -
S. 80-104.
Chjepjelyeva N.V. Naratyvni psyhotjehnologiyi / [Chjepjelyeva N.V., Smul’son M.L., Shilovs’ka O.M., Gucol S.Ju.]: N.V. Chjepjelyeva (zag. rjed.). - K.: Glavnik, 2007. - 144 c. - (Sjerija “Psyhologichnij instrumjentarij”).
Etkind A.M. Eros njevozmozhnogo. Istorija psihoanaliza v Rossii / A.M. Etkind. - SPb.: Mjeduza, 1993. - 464 s.
Jaroshjevskij M.G. Istorija psihologii / M.G. Ja-roshjevskij. - M.: Mysl’, 1996. - 586 s.
Jacjenko T.S. Osnovy glybynnoyi psyhokorjekciyi: fjenomjenologija, tjeorija i praktika: [navch. posib.] / T.S. Jacjenko. - K.: Vyscha shkola, 2006. - 382 s.
Back K.W. Pjercjeption of sjelf and thje study of wholje lifje / K.W. Back, J.D. Morris. - In: Normal aging II. Rjeports from thje Dukje Longitudinal Studijes,1970-1973 / Ed. by E. Palmorje. - Durham: Dukje Univ. prjess,1974. - P. 216-221.
Cottlje T.J. Thje prjesjent of things futurje / T.J. Cottlje, S.L. Klinjebjerg. - Njew York : Thje Frjeje Prjess, 1974. - 290 p.
Kjelly H.H. Thje procjessjes of causal attribution /
H.H. Kjelly // Amjer. Psychol. - 1973. - N2, Fjebruary. -P. 107-128.
Milljer D.T. Effjects of tjemporal pjerspjectivje on thje attribution procjess / T.D. Milljer, C.A. Portjer // J.Pjers.Soc.Psychol. - 1980. -T.39, N4. - P. 532-541.
Socialization and thje lifje cyclje / Ed. by P.L. Rosje.
- Njew York: St. Martin’s prjess, 1979. - 411 p.
Wjeinstjein N.D. Unrjealistic optimism abowt futurje lifje jevjents / N.D. Wjeinstjein. - J. Pjers. Soc. Psychol. -1980. - T.39, N5. - P. 806-820.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).