ДВЕРЦЯТА У СВІТ ДИТЯЧОЇ ДОЛІ (ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ У ЛІЦЕЇ №157 МІСТА КИЄВА)
Ключові слова:
Украина, сознание ребенка, модульно-развивающее обучение, психолого-педагогическое содержание, модульно-развивающий учебник, образовательный сценарий, инновационное обучение как художественное действие, полимотивация, межличностная паритетностьАнотація
У вигляді семи смислових кроків відрефлексовані як ідейно-концептуальні результати двадцятирічного фундаментального експериментування щодо зміни освітньої моделі ліцею, так і емпіричні, суто досвідно зорієнтовані, персоніфіковано психодидактичні. Щонайперше сутнісному порівняльному аналізу піддані класно-урочна і модульно-розвивальна системи нав-
чання, чітко окреслені переваги і практичні здобутки останньої як інноваційної педагогічної технології, котра засобами циклічно-вчинкового проектування і психо-мистецького зреалізування гарантує збалансований інтелектуальний, соціальний, ціннісно-смисловий і духовний розвиток вихованців. Особлива увага зосереджена на одному з найголовніших інструментів упровадження цієї технології - на модульно-розвиваль-ному підручнику, котрий, повно задіюючи мотиваційні ресурси молодших школярів, актуалізує в них у процесі навчання позитивний потенціал, істотно прискорюючи їхнє становлення і як суб’ єктів суспільного повсяк-дення, і як діяльних особистостей, і як яскравих, учин-ково налаштованих до світу, індивідуальностей.
As seven contextual steps the results of 20 years period of fundamental experimenting in the change of educational model of lyceum have been reflexed as idea-conceptual and empirical, exclusively oriented on experience, personific psychodidactical ones. Firstly the class-lesson and module-developing systems of education have been analyzed, the advantages and practical achievements of the last as an
innovative pedagogical technology, which, by means of cyclic-act projecting and psycho-artistic realization assures the balanced intellectual, social, value-notional and spiritual development of a pupil, have been outlined. Special attention is concentrated on one of the most important means of implementation of this technology - on the module-developing text-book, which, completely involving motivation resources ofjunior pupils, actualizes the positive potential of these pupils in the process of studying, essentially increasing their attitude as subjects of social
everyday life and as active personalities and prominent, actionally adapted to the world personalities.
Посилання
Гуменюк О.Є. Психологія впливу [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - 304 с.
Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції [навч. пос.] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль: Економічна думка, 2004. - 310 с.
Гуменюк О.Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Ялта-Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. - 340 с.
Гуменюк О. Феномен полімотивації: сутнісний зміст взаємин за модульно-розвивальної системи / Оксана Г уменюк // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. - С. 74-123.
Козлова Т. Розвивальна книжка з української мови до розділу “Будова слова”, 3 клас / Тамара Козлова; за наук. ред. A.B. Фурмана. - [Додатк. навч. посібн.; гриф МОН України: протокол №7 від 24.06.2009 р.]. -К.: Ліцей №157. - 52 с.
Козлова Т. Розвивальна книжка з української мови до розділу “Слово. Значення слова”, 3 клас / Тамара Козлова; за наук. ред. A.B. Фурмана. - [Додатк. навч. посібн.; гриф МОН України: протокол №7 від
06.2009 р.]. - К.: Ліцей №157. - 52 с.
Козлова Т. Розвивальна книжка з української мови до розділу “Відмінювання іменників”, 4 клас / Тамара Козлова; за наук. ред. A.B. Фурмана. - [Додатк. навч. посібн.; гриф МОН України: протокол №7 від
06.2010 р.]. - К.: Ліцей №157. - 40 с.
Козлова Т. Розвивальна книжка з української мови до розділу “Правопис іменників”, 4 клас / Тамара Козлова; за наук. ред. A.B. Фурмана. - [Додатк. навч. посібн.; гриф МОН України: протокол №7 від 03.06.2010 р.]. - К.: Ліцей №157. - 56 с.
Козлова Т. Розвивальна книжка з української мови до розділу “Будова слова. Правопис”, 3 клас / Тамара Козлова; за наук. ред. A.B. Фурмана. - [Додатк. навч. посібн.; гриф МОН України: протокол №6 від
06.2011 р.]. - К.: Ліцей №157. - 49 с.
Козлова Т. Розвивальна книжка з української мови до розділу “Будова слова. Правопис префіксів”, 3 клас / Тамара Козлова; за наук. ред. A.B. Фурмана. -[Додатк. навч. посібн.; гриф МОН України: протокол №6 від 22.06.2011 р.]. - К.: Ліцей №157. - 48 с.
Козлова Т. Розвивальна книжка з української мови до розділу “Речення”, 3 клас / Тамара Козлова; за наук. ред. A.B. Фурмана. - [Додатк. навч. посібн.; перебуває на етапі експертизи]. - К.: Ліцей №157. - с.
Козлова Т. Технологія створення умов для саморозвитку особистості у модульно-розвивальній системі навчання / Тамара Козлова // Психологія і суспільство. - 2007. - №2. - С. 103-108.
Модульно-розвивальна система як соціокультур-на організація // Психологія і суспільство: Спецвипуск.
- 2002. - №3-4. - 292 с.
Фурман A.B. Граф-схеми навчальних курсів у середній і вищій школі: [наук. вид.] / A.B. Фурман. -Тернопіль: НДІ МЕВО, 2009. - 44 с.
Фурман A. Модель повноцінної інноваційної діяльності в освітній сфері суспільства / Анатолій Фурман / Освіта і управління. - 2005. - Т.9, №4. - С. 24-37.
Фурман A.B. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман A.B. Освітні сценарії у системі модульно-розвивального навчання: [наук. вид.] / A.B. Фурман. -Тернопіль: НДІ МЕВО, 2009. - 40 с.
Фурман A. Порівняння принципів і параметрів наукового проектування традиційної та інноваційної систем освіти / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2008. - №4. - С. 137-163.
Фурман A. Система інноваційної освітньої діяльності модульно-розвивальної школи та її комплексна експертиза / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2005. - №2. - С. 29-75.
Фурман A. Теоретична концепція інноваційного програмово-методичного забезпечення освітнього процесу / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство.
- 2008. - №3. - С. 123-159.
Фурман A.B. Теорія і практика розвивального підручника [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Економічна думка, 2004. - 288 с.
Фурман A.B. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
Фурман A.B. Фундаментальний соціально-психологічний експеримент у школах України: Анатомія пошуку / Анатолій В. Фурман // Освіта і управління. -1997. - Т.1, №3. - С. 39-56.
Фурман A.B. Психодидактична експертиза мо-дульно-розвивальних підручників: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман, Андрій Несторович Гірняк. - Тернопіль: Економічна думка, 2009. - 312 с.
Фурман A.B. Проектування і використання модульно-розвивальних підручників у контексті пси-хомистецьких технологій навчання / Анатолій В. Фурман, Тамара Козлова // Психологія і суспільство. - 2009. - №3. - С. 201-204.
Фурман А.В. Принципи та методика розробки освітніх сценаріїв у системі модульно-розвивального навчання (наукова програма та ефективність її виконання) / Анатолій В. Фурман, Тамара Козлова // Вітакультурний млин. - 2011. - Модуль 14. - С. 17-31.
Gumenyuk O.Y. Psikhologiya vplivu [monografiya] / Oksana Yеvstakhiivna Gumenyuk. - Ternopilj: Ekonomichna dumka, 2003. - 304 s.
Gumenyuk O.YE. Psikhologiya Ya-koncepcii [navch. pos.] / Oksana Yеvstakhiivna Gumenyuk. - Ternopilj: Ekonomichna dumka, 2004. - 310 s.
Gumenyuk O.Y. Teoriya i metodologiya innova-ciyjno-psikhologichnogo klimatu zagaljnoosvitnjogo zakladu [monografiya] / Oksana Yеvstakhiivna Gumenyuk. - Yalta-Ternopilj: Pidruchniki i posibniki, 2008. - 340 s.
Gumenyuk O. Fenomen polimotivacii: sutnisniyj zmist vzayemin za moduljno-rozvivaljnoi sistemi / Oksana Gumenyuk // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2001. - №1. - S. 74-123.
Kozlova T. Rozvivaljna knizhka z ukrainsjkoi movi do rozdilu “Budova slova”, 3 klas / Tamara Kozlova; za nauk. red. A.V. Furmana. - [Dodatk. navch. posibn.; grif MON Ukraini: protokol №7 vid 24.06.2009 r.]. - K.: Liceyj №157. - 52 s.
Kozlova T. Rozvivaljna knizhka z ukrainsjkoi movi do rozdilu “Slovo. Znachennya slova”, 3 klas / Tamara Kozlova; za nauk. red. A.V. Furmana. - [Dodatk. navch. posibn.; grif MON Ukraini: protokol №7 vid 24.06.2009 r.]. - K.: Liceyj №157. - 52 s.
Kozlova T. Rozvivaljna knizhka z ukrainsjkoi movi do rozdilu “Vidminyuvannya imennikiv”, 4 klas / Tamara Kozlova; za nauk. red. A.V. Furmana. - [Dodatk. navch. posibn.; grif MON Ukraini: protokol №7 vid 03.06.2010 r.]. - K.: Liceyj №157. - 40 s.
Kozlova T. Rozvivaljna knizhka z ukrainsjkoi movi do rozdilu “Pravopis imennikiv”, 4 klas / Tamara Kozlova; za nauk. red. A.V. Furmana. - [Dodatk. navch. posibn.; grif MON Ukraini: protokol №7 vid 03.06.2010 r.]. - K.: Liceyj №157. - 56 s.
Kozlova T. Rozvivaljna knizhka z ukrainsjkoi movi do rozdilu “Budova slova. Pravopis”, 3 klas / Tamara Kozlova; za nauk. red. A.V. Furmana. - [Dodatk. navch. posibn.; grif MON Ukraini: protokol №6 vid 22.06.2011 r.]. - K.: Liceyj №157. - 49 s.
Kozlova T. Rozvivaljna knizhka z ukrainsjkoi movi do rozdilu “Budova slova. Pravopis prefiksiv”, 3 klas / Tamara Kozlova; za nauk. red. A.V. Furmana. - [Dodatk. navch. posibn.; grif MON Ukraini: protokol №6 vid
06.2011 r.]. - K.: Liceyj №157. - 48 s.
Kozlova T. Rozvivaljna knizhka z ukrainsjkoi movi do rozdilu “Rechennya”, 3 klas / T amara Kozlova; za nauk. red. A.V. Furmana. - [Dodatk. navch. posibn.; perebuvaye na etapi ekspertizi]. - K.: Liceyj №157.
Kozlova T. Tekhnologiya stvorennya umov dlya samorozvitku osobistosti u moduljno-rozvivaljniyj sistemi
navchannya / Tamara Kozlova // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2007. - №2. - S. 103-108.
Moduljno-rozvivaljna sistema yak sociokuljturna organizaciya // Psikhologiya i suspiljstvo: Specvipusk. -
- №3-4. - 292 s.
Furman A.V. Graf-skhemi navchaljnikh kursiv u seredniyj i vithiyj shkoli: [nauk. vid.] / A.V. Furman. -Ternopilj: NDI MEVO, 2009. - 44 s.
Furman A. Modelj povnocinnoi innovaciyjnoi diyaljnosti v osvitniyj sferi suspiljstva / Anatoliyj Furman / Osvita i upravlinnya. - 2005. - T.9, №4. - S. 24-37.
Furman A.V. Moduljno-rozvivaljne navchannya: principi, umovi, zabezpechennya: [monografiya] / Anatoliyj Vasiljovich Furman. - K.: Pravda Yaroslavichiv, 1997. -340 s.
Furman A.V. Osvitni scenarii u sistemi moduljno-rozvivaljnogo navchannya: [nauk. vid.] / A.V. Furman. -Ternopilj: NDI MEVO, 2009. - 40 s.
Furman A. Porivnyannya principiv i parametriv naukovogo proektuvannya tradiciyjnoi ta innovaciyjnoi sistem osviti / Anatoliyj Furman // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2008. - №4. - S. 137-163.
Furman A. Sistema innovaciyjnoi osvitnjoi diyaljnosti moduljno-rozvivaljnoi shkoli ta ii kompleksna eks-pertiza / Anatoliyj Furman // Psikhologiya i suspiljstvo. -
- №2. - S. 29-75.
Furman A. Teoretichna koncepciya innovaciyjnogo programovo-metodichnogo zabezpechennya osvitnjogo procesu / Anatoliyj Furman // Psikhologiya i suspiljstvo. -
- №3. - S. 123-159.
Furman A.V. Teoriya i praktika rozvivaljnogo pid-ruchnika [monografiya] / Anatoliyj Vasiljovich Furman. -Ternopilj: Ekonomichna dumka, 2004. - 288 s.
Furman A.V. Teoriya navchaljnikh problemnikh situaciyj: psikhologo-didaktichniyj aspekt : [monografiya] / Anatoliyj Vasiljovich Furman. - Ternopilj: Aston, 2007.
- 164 s.
Furman A.V. Fundamentaljniyj socialjno-psikho-logichniyj eksperiment u shkolakh Ukraini: Anatoliya poshuku / Anatoliyj V. Furman // Osvita i upravlinnya. -1997. - T.1, №3. - S. 39-56.
Furman A.V. Psikhodidaktichna ekspertiza mo-duljno-rozvivaljnikh pidruchnikiv: [monografiya] / Anatoliyj Vasiljovich Furman, Andriyj Nestorovich Girnyak.
- Ternopilj: Ekonomichna dumka, 2009. - 312 s.
Furman A.V. Proektuvannya i vikoristannya mo-duljno-rozvivaljnikh pidruchnikiv u konteksti psikhomis-tecjkikh tekhnologiyj navchannya / Anatoliyj V. Furman, Tamara Kozlova // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2009. -№3. - S. 201-204.
Furman A.V. Principi ta metodika rozrobki osvitnikh scenariiv u sistemi moduljno-rozvivaljnogo navchannya (naukova programa ta efektivnistj ii vikonannya) / Anatoliyj V. Furman, Tamara Kozlova // Vitakuljturniyj mlin. - 2011. - Modulj 14. - S. 17-31.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).