ПСИХОЛОГІЯ ОСОБИСТОСТІ: ПАРАДИГМА ЖИТТЄСТВОРЕННЯ
Анотація
Досвід, набутий у галузі психологічних досліджень, наполегливо актуалізує потребу пізнання найбільш загадкового і складного - людської особистості як цілісності. Зрозуміло, що психологія особистості вже дуже давно є вельми привабливим об’єктом наукового пошуку. Уважне й діалогічно відкрите студіювання ідей видатних персонологів, осмислення емпіричних матеріалів значно збагатило наші уявлення щодо природи особистості, але водночас продемонструвало наявність значної кількості суперечностей і невирішених питань. З іншого боку, тривала робота, пов’язана з реалізацією в науково-психологічних дослідженнях принципу розвитку (Л.С. Виготський, Г.С. Костюк), розробка методологічних підвалин генетичної психології, її категоріального апарату привели до за-садничого узагальнення: особистість можна зрозуміти лише як таку, котра безперервно розвивається. Розвиток є формою існування особистості точно так, як сама вона являє собою форму існування психіки людини. Адже ж написав свого часу С.Л. Рубінштейн, що “психіка людини особистісна за своєю природою”.Посилання
Адлер А. Наука жить // Психология личности в трудах зарубежных психологов. Хрестоматия. - СПб: Питер, 2000. - С. 52-64.
Адлер А. Понять природу человека. - СПб.: Академический проект, 1997.
Анцыферова Л.И. Психология формирования и развития личности // Психология личности в трудах отечественных психологов. -СПб: Питер, 2002. - С. 207 - 212.
Арсеньев А.С. Проблема цели в воспитании и образовании. Цель в воспитании личности // Философско-психологические проблемы развития образования /Под ред. В.В. Давыдова. - М.: Педагогика, 1981. - С. 54-73.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. - М., 1972. - 321с.
Бернштейн Н.А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности. - М.: Медицина, 1966. - 349 с.
Божович Л.И. Личность и ее развитие в детском возрасте. -М.: Просвещение, 1968. - 464 с.
Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе // Психология развития. - СПб: Питер, 2001. - С. 227-271.
Верч Дж. Голоса разума. Социокультурный подход к опосредованному действию. - М.: Тривола, 1996. - 174 с.
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса // Собр. соч. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1.
Выготский Л.С. История развития высших психических функцій // Собр. соч. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 3. - 366 с.
Выготский Л.С. Проблема возраста // Собр. соч.: В 6-ти т. -М.: Педагогика, 1983. - Т. 4. - 332 с.
Гальперин П.Я. Введение в психологию. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. - 150 с.
Давыдов В.В. Генезис и развитие личности в детском возрасте // Вопросы психологии. - 1992. - № 1-2. - С. 22-32.
Давыдов В.В. Последние выступления. - М., 1998. - 87 с.
Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. - М.: ИНТОР, 1996. - 541с.
Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности. - М.: Дом педагогики, 1996.
Зейгарник Б.В. и др. Саморегуляция поведения в норме и патологии // Психол. журнал. - 1989. - №2. - С. 122-132.
ИльенковЭ.В. Диалектическая логика. - М.: Наука, 1992. - 216 с.
Ильенков Э.В. Что же такое личность? // С чего начинается личность / Под. ред. РИ. Косолапова. - М.: Политиздат, 1991. - С. 319-357.
Кассирер Э. Опыт о человеке: введение в философию человеческой культуры // Проблема человека в западной философии. - М.: Прогресс, 1988. - С. 3-30.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. - К.: Рад. школа, 1989. - 608 с.
Костюк Г.С. Принцип развития в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1969. -С. 118-152.
Лосев А.Ф. Диалектика мифа // Философия. Мифология. Культура. - М.: Политиздат, 1991. - С. 21-185.
Мадди С. Теории личности. Сравнительный анализ. - СПб: Речь, 2002. - 539 с.
Максименко С.Д. Генетико-моделирующий метод в исследовании возрастной и педагогической психологии // Тез. к ХХІІ Между-нар. психол. конгрессу, ГДР, Лейпциг, 6-12 июля. - М., 1980. - С. 37.
Максименко С.Д. Генетическая психология. - М.: Рефл-бук, К.: Ваклер, 2000. - 319 с.
Максименко С.Д. Генетическая психология: проблемы и перспективы // Журнал практикующего психолога. - 1998. - № 4.
Максименко С.Д. Методологические аспекты психологии обучения // Психология. - 1988. - Вып. 31. - С. 3-10.
Максименко С.Д. Основи генетичної психології. - К., 1998. - 218 с.
Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию. - М.: Прогресс, 1990. - 368 с.
Маслоу А. Мотивация и личность. - СПб.: Евруния, 2001. - 472 с.
Маслоу А. Психология бытия. - М. - К.: Рефл-бук; Ваклер, 1997. - 300 с.
Михайлов Ф.Т. Общественное сознание и самосознание индивида. - М.: Наука, 1990. - 224 с.
Оллпорт Г. Личность в психологии. - М.: КСП+, СПб: Ювен-та, 1982. - 325 с.
Оллпорт Г. Становление личности. - М.: Смысл, 2002. - 461 с.
Папуча М.В. Успішність навчання як проблема становлення індивідуальності (на матеріалі старшого шкільного віку) // Освіта і виховання в Польщі: Матер. Міжнар. наук.-практ. конф. - Ніжин, 1998. - С. 140-148.
Папуча М.В., Кричковська Т.Д. Особистість: розвиток, соціалізація, виховання. - Ніжин: Редакційно-видавничий відділ НДПУ імені Миколи Гоголя, 2001. - 146 с.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. - М.: Наука, 1972. - 423 с.
Тульвисте П. О теоретических проблемах исторического развития мышления // Принципы развития в психологии /Под ред. Л.И. Анцыферовой. - М.: Наука, 1977. - С. 81-103.
Уиллис А. Дух // Глаз разума. - М.: Бахрах, 2003. - С. 105-108.
Франкл В. Человек в поисках смысла. - М.: Прогресс, 1990. - 364 с.
Штерн В. Персоналистическая психология // История зарубежной психологии. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1986. - С. 186-200.
Эльконин Д.Б. К проблеме периодизации психического развития в детском возрасте // Вопр. психол. - 1971. - № 4. - С. 6-20.
Юнг К.-Г. Приближаясь к бессознательному // Глобальные проблемы и общечеловеческие ценности. - М.: Прогресс, 1990. - С. 351-436.
Юнг К.-Г. Проблемы души нашего времени. - М.: Прогресс, 1994. - 336 с.
Юнг К.-Г. Человек и его символы. - М., 1997. - 367 с.
Якобсон С.Г., Сафонова НМ. Анализ формирования механизмов произвольного внимания у дошкольников // Вопросы психологи. - 1999. - № 3-5. - С. 3-10.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).