СВІДОМІСТЬ ЯК ВІДНОШЕННЯ ЛЮДИНИ ДО СВІТУ
Анотація
Після тривалої перерви тема свідомості знову почала займати центральне місце серед найбільш гострих і обговорюваних проблем психології. Тільки за останні чотири-п’ять років була опублікована велика кількість робіт, присвячених різним аспектам проблеми свідомості. Найбільш примітним є те, що з’явилися не тільки принципово нові теоретичні і методологічні схеми аналізу й опису свідомості як загальнопсихологічного предмета [1, 2, 4, 10 та інші], а й самісні форми свідомості (екологічна, політична, професійна тощо) стали предметом спеціальних досліджень.
Однак до створення цілісної теорії свідомості ще дуже далеко. На наш погляд, проблема полягає в тому, що в більшості підходів робиться спроба “вписування” нових моделей свідомості в колишні па-радигмальні рамки загальної психології. Можливо, щоб просунутися у розв’язанні проблем свідомості, треба змінити сам формат розгляду цієї проблеми. Ми вважаємо, що для загальнопсихологічної теорії сама свідомість є граничною рамковою умовою. Іншими словами, мовиться про потребу і можливість побудови сві-домісно-центрованої психології.
Посилання
Гордеева О. В. Последствия методологической ориентации на марксизм при изучении сознания (на материале работ А.Н. Леонтьева) // Вопросы психологи. - 1998. - № 5. - С. 59.
Гордеева О. В. Проблема структуры сознания в трудах Л. С. Выготского // Мир психологи. - 1999. - № 1. - С. 111-118.
Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения. - М.: Педагогика, 1986. - 240 с.
Зинченко В. П. Проблема внешнего и внутреннего и становление образа себя и мира как реализация сознания // Мир психологии. - 1999. - № 1. - С. 97-104.
Ламарк Ж.-Б. Философия зоологии / Пер. с фр. - Т. 1. - М.-Л., 1933. - 330 с.
Максименко С. Д. Розвиток психіки в онтогенезі: / В 2 т.
- К.: Форум, 2002. - Т. 1. - 319 с.; Т. 2. - 335 с.
Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной деятельностью. - К.: Вища школа, 1987. - 224 с.
Репкин В. В. Формирование учебной деятельности в младшем школьном возрасте // Вестн. Харьк. ун-та, 1978. -№ 171, серия Психология. - Вып. 11. - С. 40-49.
Рубинштейн С. Л. Человек и мир // Проблемы общей психологии. - М.: Педагогика, 1973. - С. 255-385.
Улыбина Е. В. Психология обыденного сознания. - М.: Смысл, 2001. - 263 с.
Швалб Ю. М. Психологические модели целеполага-ния. - К.: Стилос, 1997. - 240 с.
Щедровицкий Г. П. Об исходных принципах анализа проблемы обучения и развития в рамках теории деятельности // Избр. труды. - М.: Шк. Культ. Полит., 1995. - С. 197-227.
Эльконин Д. Б. Психологические вопросы формирования учебной деятельности в младшем школьном возрасте // Вопросы психологии обучения и воспитания. - К.: Рад. школа, 1961. - С. 12-14.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).