Психогігієна як дисциплінарний напрям психологічної науки

Сергій Іванович Болтівець

Анотація


У статті розкрито призначення психології як галузі знань, що належить до наук про життя і має на меті якнайбільше довідатися про психічне життя всіх живих істот нашої планети, а відтак і про життя в цілому, хоча найбільше упродовж другого століття свого наукового оформлення цікавиться насамперед особинами власного представництва та їхніми спільнотами. Наведено досліджений Романом Трачем поділ на течії, напрями, спеціалізації, досліди, що відображає частини цілісності у вивченні психічного життя людини, які при їх поєднанні не відображають людську органічність. Відзначено, що цей закономірний загальноцивілізаційний потяг до відновлення втраченої в науковому періоді розвитку психологічного знання цілісності зумовив потребу в розробленні вітакультурної методології, тобто методології культури життя людини. Представлено настанови В.А. Роменця, які на початку ХХІ століття втілились у новоствореній А.В. Фурманом вітакультурній методології психологічного знання, оприявненої у метафорі млина життєвого і культурного набутку людини її мисленням. Зокрема, відрефлексовано відновлення А.В. Фурманом предметного поля психологічного знання в обрисах канонічної психології як визначеної В.А. Роменцем найбільш природної  форми психології як науки. Обґрунтовано визначення психогігієни як системи засобів, які вживає людина і суспільство в цілому для збереження власного психічного здоров’я й, отже, здоров’я як цілісності, що не існує без цієї його сутнісної властивості. Щонайперше, уточнено, що ці засоби містяться в самому психічному здоров’ї людини і в суспільстві та неусвідомлено витребовуються у повсякденні так само, як не усвідомлюються потреби гомеостазу організму до того моменту, коли стає явною  необхідність спеціальних зусиль для збереження цілісності власного функціонування. У статті подано методологічні засади психогігієнічної зумовленості розвитку психологічних теорій, їх загальноцивілізаційної та індивідуально значущої для людини витребуваності в ужитковому контексті збереження психічного здоров’я людини в спільнотах, де відбувається її життєве функціонування; розкрито циклічний характер розвитку психогігієни у взаємозв’язку з психологічним увиразненням відповідними спілками та спільностями ризиків і загроз їхній власній цілісності, життєвому призначенню і безперешкодному здійсненню своїх природних можливостей. Також наведено підходи  ВООЗ до зміцнення і захисту психічного здоров’я у світі, конкретизовано способи посилення реакції цієї всесвітньої організації для зміцнення психічного здоров’я, що включають  втручання в ранньому віці, підтримку дітей, соціально-економічне розширення можливостей жінок, соціальну підтримка людей поважного віку, вразливих категорій людей, включаючи меншини, корінних жителів, мігрантів та осіб, які постраждали від конфліктів, пропагандистську діяльність у галузі психічного здоров’я, втручання у сферу психічного здоров’я на роботі, житлову політику, запобігання насильству, розвитку громади, зменшення бідності та соціальний захист бідних, антидискримінаційні закони та кампанії, просування прав, можливостей та піклування людей з психічними розладами. Доведено, що психологічний зміст психогігієни становить собою призначення усіх напрямів психологічного знання здійснювати творення психокультури людини, включаючи культуру її власного психічного здоров’я. Розкрито тенденції сучасного стану осмислення теоретичних і методологічних проблем психогігієни, які свідчать про незворотний процес відновлення гуманістичної спрямованості суспільної свідомості, а з ним – звернення психологічних досліджень до проблематики педагогічного такту, уважності, обачності, поваги до людської гідності, турботи про психічне й фізичне здоров’я людини, яке в українській психологічній культурі має особливо значущу традицію. Відзначено, що ця традиція є відображенням надзвичайно трагічної історії  розвитку філогенетичних умов збереження життя української нації протягом останнього тисячоліття.


Ключові слова


психічне життя; людська цілісність; вітакультурна методологія; методологія культури життя

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Trach R.(2019). Liudynoznavcha Psykholohiia [Anthropological psychology].Kyiv, Ukraine: PULSARY. [In Ukrainian].

Puzyrej A. A.(1986). Kul’turno-istoricheskaya teoriya L.S.Vygotskogo i sovremennaya psihologiya.[ Vygotsky’s cultural-historical theory and modern psychology]. Moskva, Russian Federation: Izdatel’stvo MGU. [In Russian].

Romenets V.A. (2007). Istoriia psykholohii ХІХ – pochatok ХХ stolittia. Navch. posibnyk. [History of Psychology: XIX - early XX century: Textbook. manual]. Kyiv, Ukraine: LYBIDJ. [In Ukrainian].

Vitakulturna metodolohiia: antolohiia. Do 25-Richchia naukovoi shkoly Profesora A.V.Furmana (2019). [Vitacultural methodology: anthology. To the 25th anniversary of the scientific school of Professor AV Furman]. Ternopil, Ukraine: TNEU. [In Ukrainian].

Vitakulturnyj mlyn: metodologichnyj almanax, gol. red.-kons. A.V. Furman(2019). [Vitakulturnyj mlin: methodological almanac, editor-in-chief-consultant A.V. Furman]. Ternopil, Ukraine: TNEU. [In Ukrainian].Ternopil, Ukraine: TNEU. [In Ukrainian].

Furman. A.V.(2019). Metodologichna sxema vidnovlennya predmetnogo polya kanonichnoyi psyxologiyi. Vitakulturnyj mlyn: metodologichnyj almanax. [Methodological scheme of restoration of the subject field of canonical psychology. Vitakulturny mill: methodological almanac]. 21, 4 – 27. [In Ukrainian].

Mental health: strengthening our response (2018). World Health Organization. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response (Last accessed: 3.02.2020).

Novatorskye metody okazanyya pomoshhy pry xronycheskyx sostoyanyyax: Osnovnye elementy dlya dejstvyj (2003) Globalnyj doklad. Vsemyrnaya organyzacyya zdravooxranenyya.[ Innovative Care for Chronic Conditions: Building Blocks for Action (2003) Global Report. World Health Organization]. URL: https://www.who.int/chp/knowledge/publications/icccrussian.pdf?ua=1 (Last accessed: 7.01.2020).[In Russian].

Rossolimo G.I.(1907). O roli psihicheskih faktorov v medicine v svyazi s neobhodimost’yu uproshcheniya lecheniya boleznej nervnoj sistemy [On the role of mental factors in medicine in connection with the need to simplify the treatment of diseases of the nervous system]. Trudy vtorogo sjezda otechestvennyh psihiatrov, proiskhodivshego v g.Kieve s 4-go po 11-e sentyabrya 1905 goda.[ Proceedings of the second congress of domestic psychiatrists, which took place in Kiev from September 4 to 11, 1905]. Kyiv, Ukraine: Typografyya S.V.Kulzhenko, Pushkynskaya ul., dom №4. [In Russian].

Trudy vtorogo sjezda otechestvennyh psihiatrov, proiskhodivshego v g. Kieve s 4-go po 11-e sentyabrya 1905 goda. Izdany na osnovanii punkta 10-go pravil Sjezda pod redakciej Predsedatelya Rasporyaditelya Komiteta Prof. I.A.Sikorskogo Sekretarem Sjezda D-rom S.M.Dobrogaevym(1907). [Proceedings of the second congress of domestic psychiatrists, which took place in Kiev from September 4 to 11, 1905. Published on the basis of clause 10 of the Rules of the Congress, edited by the Chairman of the Steward of the Committee Prof. IA Sikorsky Secretary of the Congress Dr. S.M. Dobrogaev]. Kyiv, Ukraine: Typografyya S.V.Kulzhenko, Pushkynskaya ul., dom №4. [In Russian].

Romenets V.A. (2007). Istoriia psykholohii ХІХ – pochatok ХХ stolittia. Navch. Posibnyk. [History of Psychology: XIX - early XX century: Textbook. manual]. Kyiv, Ukraine: LYBID. [In Ukrainian].

Zadachi nervno-psihicheskoj gigieny i profilaktiki. Rech’, skazannaya v torzhestvennom zasedanіi Sjezda Otechestvennyh Psihіatrov v Moskve, 11-go YAnvarya 1887 g. Professorom Universiteta Sv. Vladimіra v Kіeve, I.A.Sikorskim(1887). [The tasks of neuropsychic hygiene and prevention. Speech spoken at the ceremonial meeting of the Congress of Domestic Psychiatrs in Moscow, January 11, 1887 by Professor of St. Vladimir University in Kiev, IA Sikorsky]. Kyiv, Ukraine: Tip. S.V.Kul’zhenko, Nov.-Elis. u., s.d. [In Russian].

Shul’c D.P., Shul’c S.E.(2002). Istoriya sovremennoj psihologii [History of modern psychology]. St. Petersburg, Russian Federation: Izd-vo “Evraziya”. [In Russian].

Sikorskij I.A.(1900). Ob yavleniyah utomleniya pri umstvennoj rabote u detej shkol’nogo vozrasta. Sbornik nauchno-literaturnyh statenj po voprosam obshchestvennoj psihologii, vospitaniya i nervno-psihicheskoj gigieny. V 5-ti kn. Kn. tret’ya. [On the phenomena of fatigue during mental work in school-age children. Collection of scientific and literary articles on social psychology, education and neuropsychic hygiene. In 5 books. Book. third]. Kyiv, Ukraine: Yuzhno-russkoe izd-vo F.A. Iogansona, 32-42. [In Russian].

Burnevskij D.N. (1912). Novye metody i zadachi v pedagogike. [New methods and tasks in pedagogy]. Ezhegodnik kollegii Pavla Galagana [Yearbook of the Pavel Galagan College]. Kyiv, Ukraine: 16, 11 (p.15). [In Russian].

Sikorskij I.A. (1911).Vseobshchaya psihologiya[General psychology]. Kyiv, Ukraine: Without specifying the publisher. [In Russian].

Rohlin L.L. (1935). Itogi raboty i zadachi psihogigieny v SSSR [The results of work and tasks of psychohygiene in the SSSR]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 571 – 596 [In Russian].

Berger I.A. (1935). Meropriyatiya po nevropsihiatricheskoj pomoshchi, psihoprofilaktike, psihogigiene na 1935 g. po Moskovskoj oblasti [Measures for neuropsychiatric care, psychoprophylaxis, psychohygiene for 1935 in the Moscow region]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 638 – 642 [In Russian].

Gol’dovskaya T.I.(1935). Psihogigiena v vysshej shkole [Psychohygiene in high school]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 693 – 701 [In Russian].

Leshchinskij A.L., Ezerskij Y.E.(1935). Voprosy normirovaniya v psihogigiene i organizacii umstvennogo truda [Questions of rationing in psychohygiene and the organization of mental work]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 702 – 708. [In Russian].

Mirel’zon L.A.(1935). Psihogigienicheskaya rabota na kurorte [Psycho-hygiene work at the resort]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 719 – 724 . [In Russian].

Ploticher A.I. (1935). Zadachi i soderzhanie psihogigienicheskoj raboty v shkole [Tasks and content of psychohygienic work at school]. ]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 863 – 875. [In Russian].

Yudin T.I., Kvart E.O. (1935). Organizaciya psihonevropomoshchi v USSR [Organization of psychoneuropathy in the USSR]. ]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 606 – 612. [In Russian].

Soltanov V.O.(1935). Sostoyanie stacionarnoj nevropsihiatricheskoj pomoshchi v Kievskoj oblasti i perspektivy ee razvitiya [The state of inpatient neuropsychiatric care in the Kiev region and the prospects for its development]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 642 – 644. [In Russian].

Preniya [Debate]. Berger I.A.(1935). Trudy Pervogo Ukrainskogo Sezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 656 – 657.. [In Russian].

Preniya [Debate]. Aleksandrovs’kij A.B. (1935). Trudy Pervogo Ukrainskogo Sezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 661 – 662. [In Russian].

Preniya [Debate]. Tancyura M.D. (1935). Trudy Pervogo Ukrainskogo Sezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 663. [In Russian].

Preniya [Debate]. Ratner Y.A. (1935). Trudy Pervogo Ukrainskogo Sezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 666. [In Russian].

Preniya [Debate]. Ravkin I.G. (1935). Trudy Pervogo Ukrainskogo Sejzda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 667. [In Russian].

Preniya. Zaklyuchitel’noe slovo L.L.Rohlina [Debate. Closing remarks by L. L. Rokhlin]. (1935). Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 667 – 668. [In Russian].

Gol’dovskaya T.I.(1935). Psihogigiena v vysshej shkole [Psychohygiene in high school]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 693 – 701 [In Russian].

Leshchinskij A.L., Ezerskij Y.E.(1935). Voprosy normirovaniya v psihogigiene i organizacii umstvennogo truda [Questions of rationing in psychohygiene and the organization of mental work]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 702 – 708. [In Russian].

Griboedov A.S. (1935). Psihonevrologicheskaya dispanserizaciya detej i podrostkov [Psychoneurological dyspanserization of children and adolescents]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 856 – 862. [In Russian].

Ploticher A.I. (1935). Zadachi i soderzhanie psihogigienicheskoj raboty v shkole [Tasks and content of psychohygienic work at school]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 863 – 875. [In Russian].

Synytsia I.O. (1963). Pro pedagogichnyj takt uchytelya.[ About the pedagogical tact of the teacher]. Kyiv, Ukraine: Radyanska shkola. [In Ukrainian].

Synytsia I.O. (1981). Pedagogichnyj takt i majsternist uchytelya [Pedagogical tact and skill of the teacher]. Kyiv, Ukraine: Radyanska shkola. [In Ukrainian].

Sinica I.E.(1976). O takte i masterstve [About tact and skill]. Kyiv, Ukraine: Radyanska shkola. [In Ukrainian].

Belyaev I.I. (1973). Ocherki psihogigieny [Essays on psychohygiene]. Moskva, Russian Federation: Medicina [In Russian].

Gekht K. (1979). Psihogigiena [Psychohygiene]. Moskva, Russian Federation: Progress [In Russian].

Vorobejchik Y.N., Poklitar E.A.(1989). Osnovy psihogigieny [Basics of mental hygiene]. Kyiv, Ukraine: Zdorov’ya. [In Russian].

Psihogigiena detej i podrostkov. Pod red. G.N.Serdyukovskoj, G.Gel’nica.(1985). [Psychohygiene of children and adolescents. Ed. G.N.Serdyukovskaya, G.Gelnitsa]. Moskva, Russian Federation: Medicina [In Russian].

Shkola i psihicheskoe zdorov’e uchashchihsya. Pod red. S.N.Grombaha (1988). [School and student mental health. Ed. S.N. Grombach]. Moskva, Russian Federation: Medicina [In Russian].

Zdorov’e, razvitie, lichnost’. Pod red. G.N.Serdyukovskoj, D.N.Krylova, U. Klyajnpeter(1990). [Health, development, personality. Ed. G.N.Serdyukovskaya, D.N.Krylova, U. Kleinpeter]. Moskva, Russian Federation: Medicina [In Russian].

Rezolyucii sezda. Po dokladu “Ob itogah raboty i zadachah psihogigieny v SSSR”(1935). [Congress resolutions. On the report “On the results of work and tasks of psychohygiene in the USSR”]. Trudy Pervogo Ukrainskogo Sjezda nevropatologov i psihiatrov [Proceedings of the First Ukrainian Congress of Neuropathologists and Psychiatrists]. Kharkiv, Ukraine: Izdanie Ukrainskoj psihonevrologicheskoj akademii, 921 – 924. [In Russian].

Hamaganova T.G.(1990). Vliyanie nasledstvennyh i sredovyh faktorov na sostoyanie psihicheskogo zdorov’ya podrostkov [The influence of hereditary and environmental factors on the state of mental health of adolescents]. Zdorov’e, razvitie, lichnost’. Pod red. G.N.Serdyukovskoj, D.N.Krylova, U. Klyajnpeter. Moskva, Russian Federation: Medicina, 66-81 [In Russian].

Kantonistova N.S., Hamaganova T.G.(1990). Nasledstvennost’ i sreda v razvitii psihofiziologicheskih funkcij u detej i podrostkov [Heredity and environment in the development of psychophysiological functions in children and adolescents]. Zdorov’e, razvitie, lichnost’. Pod red. G.N.Serdyukovskoj, D.N.Krylova, U. Klyajnpeter. Moskva, Russian Federation: Medicina, 194 – 209 [In Russian].

Tejhman G., Mejer-Probst B. (1990). Prognoz psihicheskogo razvitiya rebenka pri nalichii v anamneze biologicheskih i psihosocial’nyh faktorov riska. [Prediction of the mental development of a child with a history of biological and psychosocial risk factors]. Zdorov’e, razvitie, lichnost’. Pod red. G.N.Serdyukovskoj, D.N.Krylova, U. Klyajnpeter. Moskva, Russian Federation: Medicina, 194 – 209 [In Russian].

Antropova M.V. (1991). Vozrastno-polovye osobennosti umstvennoj rabotosposobnosti uchashchihsya 14-17 let.[ Age and sex characteristics of the mental performance of students aged 14-17]. Novye issledovaniya v psihologii i vozrastnoj fiziologii [New research in psychology and developmental physiology]. Moskva, Russian Federation: Pedagogika, 1(5), 111 – 116. [In Russian].

Kagan V.E.(1993). Vnutrennyaya kartina zdorov’ya – termin ili koncepciya? [ The inner picture of health – a term or a concept?] Voprosy psihologii [Psychology issues], 1, 86-88. [In Russian].




DOI: https://doi.org/10.35774/pis2020.03.033

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2523-4099 (online), ISSN 1810-2131 (print)