ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ФАХІВЦІВ ЕКСТРЕМАЛЬНИХ ВИДІВ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАСОБАМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТРЕНІНГУ

Автор(и)

  • Василь Лефтеров

Ключові слова:

особистісно-професійний розвиток, фахівці екстремальних видів діяльності, психологічний тренінг, універсальні тренінгові ефекти, особистісні та професійні якості, впровадження психотренінгових технологій

Анотація

Стаття присвячена проблемам методологічного та прикладного розроблення особистісно-професійного розвитку фахівців екстремального профілю діяльності з допомогою психотехнологій. Здійснено теоретичний аналіз підходів до розвитку особистості, наявних у психологічній науці, визначено психологічні особливості, шляхи і засоби психосоціального і професійного розвитку названих фахівців. Обґрунтовано теоре-тико-прикладні підвалини психологічного тренінгу, його можливості у навчанні та розвитку людини, запропоновано та впроваджено авторські психотренінги для персоналу, задіяного в екстремальних умовах. Експериментальним дослідженням встановлено позитивний вплив різноманітних психологічних тренінгів на динаміку особистісного і професійного розвитку працівників МВС та МНС України. Охарактеризовано універсальні тренінгові ефекти та розроблено теоретичну модель розвитку особистіших і професійних якостей фахівців екстремальних видів праці засобами психологічного тренінгу. Описано концептуальні засади і напрямки використання останнього в системі особистісно-професійного розвитку працівників ОВС.

Біографія автора

  • Василь Лефтеров
    доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри психології та соціології Донецького юридичного інституту Луганського державного університету внутрішніх справ МВС України, м. Донецьк

Посилання

Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский; под ред В.В. Давыдова. - М.: Педагогика, 1991. - 480 с.

Максименко С.Д. Генезис существования личности / С.Д. Максименко ; пер. с укр. - К.: Изд-во ООО “КММ”, 2006. - 239 с.

ЯмницькийВ.М. Психологічні чинники розвитку життєтворчої активності особистості в дорослому віці: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. психол. наук: спец. 19.00.07 “Педагогічна та вікова психологія” / В.М. Ямницький. - К., 2005. - 34 с.

Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закладів] / Т.С. Яценко - К.: Вища школа, 2004. - 679.

Фрейд 3. Психология бессознательного / 3. Фрейд; пер. с нем. Г.В. Барышниковой. - СПб.: Питер, 2006. -391 с. - (Серия “Мастера психологии”).

Эриксон Э.Г. Детство и общество / Э.Г. Эриксон; пер. с англ., ред. Алексеева A.A. [изд. 2-е, перераб., доп.]. - СПб.: Речь; Летний сад, 2002. - 416 с. - (Мастерская психологии и психотерапии).

Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности: учебное пособие для вузов / В.А. Бодров. - [2-е изд.]. - М.: Per Se, 2006. - 511 с. - (Современное образование).

Ложкін Г.В. Проблема суб’єкта як теоретична основа професіоналізації особистості / Г.В. Ложкін,

Н.С. Глуханюк, Н.Ю. Волянюк // Психологія і суспільство. - 2003. - № 2. - С. 97-103.

Климов Е.А. Психология профессионала / Е.А. Климов. - М.: Изд-во “Институт практической психологии”; Воронеж: НПО “Модек”, 1996. - 400 с.

Дюркгейм Э. О разделении общественного труда / Э. Дюркгейм. - Одесса: Орион, 1990. - 368 с.

Морено Дж. Театр спонтанности / Морено Дж.; пер. с англ. С. Инкина; под. ред., авт. вступ. Б.И. Хасан. — Красноярск : Фонд ментального здоровья, 1993. - 474 с. - (Серия “Билиотека психологии и психотерапии”).

Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека / Роджерс К.Р.; пер. с англ.; под. ред. и предисл. Е.И. Исениной. - М.: Издательская группа “Прогресс”; “Универс”, 1994. - 480 с.

Попова Г.В. Перспективні напрямки застосування тренінгу в системі підготовки фахівців правоохоронної сфери / Г.В. Попова // Теорія та досвід застосування тренінгових технологій у практичній психології: матер. Всеукр. наук.-прак. конф., 22 лист. 2003 р., Київ. - К.: КІВС, 2003. - С.85-90.

Барко В.І. Теоретико-психологічні засади управління персоналом органів внутрішніх справ: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. психол. наук: спец. 19.00.06 “Юридична психологія” / В.І. Барко. - К., 2004. - 35 с.

Тімченко О.В. Застосування прийомів моделювання психологічних чинників ризиконебезпечних ситуацій оперативно-службової діяльності у ході професійно-психологічної підготовки персоналу ОВС / О.В. Тімченко // Право і безпека. Науковий журнал. - Х., 2005. - Т.4, №3. - С. 7-9.

Швалб Ю.М. Задачный подход к построению учебного тренинга в ВУЗе / Ю.М Швалб // Психологічні тренінгові технології у правоохоронній діяльності: науково-методичні та організаційно-практичні проблеми впровадження і використання, перспективи розвитку: матер. міжнар. наук.-практ. конф., 27-28 трав. 2005 р., Донецьк: у 2 ч. - Донецьк: дЮі МВС при ДонНУ, 2005. - Ч. 2. - С. 12-19.

Мороз Л.І. Професійно-психологічний тренінг у становленні особистості фахівця (на прикладі працівників ОВС): Монографія / Л.І. Мороз. - Івано-Франківськ: ЗАТ “Надвірнянська друкарня”, 2007. - 312 с.

Вачков И.В. Психологический тренинг: методология и методика проведения / И.В. Вачков. - М.: Эксмо, 2010. - 450 с. - (Новейший справочник психолога).

Макшанов С.И. Психология тренинга: Теория. Методология. Практика: монография / С.И. Мак-

аввв£кшанов. - СПб.: Образование, 1997. - 238 с.

Фурман A.B., Гуменюк О.Є. Психологія Я-кон-цепції: [навч. пос.] / A.B. Фурман, О.Є. Гуменюк. -Львів: Новий світ-2000, 2006. - 360 с.

Завантаження

Як цитувати

Лефтеров, Василь. “ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ФАХІВЦІВ ЕКСТРЕМАЛЬНИХ ВИДІВ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАСОБАМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТРЕНІНГУ”. Психологія і суспільство, no. 2(48), Aug. 2017, pp. 91-107, https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/603.

Схожі статті

1-10 з 708

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.