ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ФАХІВЦІВ ЕКСТРЕМАЛЬНИХ ВИДІВ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАСОБАМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТРЕНІНГУ
Ключові слова:
особистісно-професійний розвиток, фахівці екстремальних видів діяльності, психологічний тренінг, універсальні тренінгові ефекти, особистісні та професійні якості, впровадження психотренінгових технологійАнотація
Стаття присвячена проблемам методологічного та прикладного розроблення особистісно-професійного розвитку фахівців екстремального профілю діяльності з допомогою психотехнологій. Здійснено теоретичний аналіз підходів до розвитку особистості, наявних у психологічній науці, визначено психологічні особливості, шляхи і засоби психосоціального і професійного розвитку названих фахівців. Обґрунтовано теоре-тико-прикладні підвалини психологічного тренінгу, його можливості у навчанні та розвитку людини, запропоновано та впроваджено авторські психотренінги для персоналу, задіяного в екстремальних умовах. Експериментальним дослідженням встановлено позитивний вплив різноманітних психологічних тренінгів на динаміку особистісного і професійного розвитку працівників МВС та МНС України. Охарактеризовано універсальні тренінгові ефекти та розроблено теоретичну модель розвитку особистіших і професійних якостей фахівців екстремальних видів праці засобами психологічного тренінгу. Описано концептуальні засади і напрямки використання останнього в системі особистісно-професійного розвитку працівників ОВС.
Посилання
Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский; под ред В.В. Давыдова. - М.: Педагогика, 1991. - 480 с.
Максименко С.Д. Генезис существования личности / С.Д. Максименко ; пер. с укр. - К.: Изд-во ООО “КММ”, 2006. - 239 с.
ЯмницькийВ.М. Психологічні чинники розвитку життєтворчої активності особистості в дорослому віці: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. психол. наук: спец. 19.00.07 “Педагогічна та вікова психологія” / В.М. Ямницький. - К., 2005. - 34 с.
Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закладів] / Т.С. Яценко - К.: Вища школа, 2004. - 679.
Фрейд 3. Психология бессознательного / 3. Фрейд; пер. с нем. Г.В. Барышниковой. - СПб.: Питер, 2006. -391 с. - (Серия “Мастера психологии”).
Эриксон Э.Г. Детство и общество / Э.Г. Эриксон; пер. с англ., ред. Алексеева A.A. [изд. 2-е, перераб., доп.]. - СПб.: Речь; Летний сад, 2002. - 416 с. - (Мастерская психологии и психотерапии).
Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности: учебное пособие для вузов / В.А. Бодров. - [2-е изд.]. - М.: Per Se, 2006. - 511 с. - (Современное образование).
Ложкін Г.В. Проблема суб’єкта як теоретична основа професіоналізації особистості / Г.В. Ложкін,
Н.С. Глуханюк, Н.Ю. Волянюк // Психологія і суспільство. - 2003. - № 2. - С. 97-103.
Климов Е.А. Психология профессионала / Е.А. Климов. - М.: Изд-во “Институт практической психологии”; Воронеж: НПО “Модек”, 1996. - 400 с.
Дюркгейм Э. О разделении общественного труда / Э. Дюркгейм. - Одесса: Орион, 1990. - 368 с.
Морено Дж. Театр спонтанности / Морено Дж.; пер. с англ. С. Инкина; под. ред., авт. вступ. Б.И. Хасан. — Красноярск : Фонд ментального здоровья, 1993. - 474 с. - (Серия “Билиотека психологии и психотерапии”).
Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека / Роджерс К.Р.; пер. с англ.; под. ред. и предисл. Е.И. Исениной. - М.: Издательская группа “Прогресс”; “Универс”, 1994. - 480 с.
Попова Г.В. Перспективні напрямки застосування тренінгу в системі підготовки фахівців правоохоронної сфери / Г.В. Попова // Теорія та досвід застосування тренінгових технологій у практичній психології: матер. Всеукр. наук.-прак. конф., 22 лист. 2003 р., Київ. - К.: КІВС, 2003. - С.85-90.
Барко В.І. Теоретико-психологічні засади управління персоналом органів внутрішніх справ: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. психол. наук: спец. 19.00.06 “Юридична психологія” / В.І. Барко. - К., 2004. - 35 с.
Тімченко О.В. Застосування прийомів моделювання психологічних чинників ризиконебезпечних ситуацій оперативно-службової діяльності у ході професійно-психологічної підготовки персоналу ОВС / О.В. Тімченко // Право і безпека. Науковий журнал. - Х., 2005. - Т.4, №3. - С. 7-9.
Швалб Ю.М. Задачный подход к построению учебного тренинга в ВУЗе / Ю.М Швалб // Психологічні тренінгові технології у правоохоронній діяльності: науково-методичні та організаційно-практичні проблеми впровадження і використання, перспективи розвитку: матер. міжнар. наук.-практ. конф., 27-28 трав. 2005 р., Донецьк: у 2 ч. - Донецьк: дЮі МВС при ДонНУ, 2005. - Ч. 2. - С. 12-19.
Мороз Л.І. Професійно-психологічний тренінг у становленні особистості фахівця (на прикладі працівників ОВС): Монографія / Л.І. Мороз. - Івано-Франківськ: ЗАТ “Надвірнянська друкарня”, 2007. - 312 с.
Вачков И.В. Психологический тренинг: методология и методика проведения / И.В. Вачков. - М.: Эксмо, 2010. - 450 с. - (Новейший справочник психолога).
Макшанов С.И. Психология тренинга: Теория. Методология. Практика: монография / С.И. Мак-
аввв£кшанов. - СПб.: Образование, 1997. - 238 с.
Фурман A.B., Гуменюк О.Є. Психологія Я-кон-цепції: [навч. пос.] / A.B. Фурман, О.Є. Гуменюк. -Львів: Новий світ-2000, 2006. - 360 с.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).