ПРИНЦИПИ, КАТЕГОРІЇ І МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ
Анотація
За умов подальшого зростання ролі психології в науково-технічному прогресі, розширення формату емпіричних досліджень, зближення її із практикою особливої значимості набуває розробка і висвітлення низки принципових питань психологічної теорії. Це стосується передусім учення про категоріальний лад психологічної науки. Проблеми систематизації психологічних знань висвітлювалися у відомих працях Л.І. Анциферо-вої, О.О. Будилової, О.М. Леонтьєва, А.В. Пет-ровського, К.К. Платонова, М.С. Роговіна, М.Г. Ярошевського, у яких розглядається розвиток матеріалістичних ідей у вітчизняній та зарубіжній психології, аналізуються питання історії та теорії розвитку психології, предметно-логічні основи розробки окремих психологічних категорій. Ці дослідження безпосередньо підводять до завдання вивчення розвитку системи взаємопов’язаних категорій, що фіксують порівневу і системну будову психіки.
Посилання
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 20. - С. 345.
Westmayer H. Kritik psychologische Unvernunft. Die Problem Psychologie als der Wissenshaft. - Berlin, 1974.
Пиаже Ж. Психология, междисциплинарные связи и система наук. - М., 1966. - С. 1.
Tomaszewski T. Wstep do psychologii. Warszawa, 1963 та Ярошевский М.Г. Психология в XX столетии. - М.: Изд. 2-е, 1974.
Ленін В. І. Повне зібрання творів. - Т. 15. - С. 350.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций. - М, 1960. - С. 460.
Див.: Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1977; Платонов К.К. О системе психологии. - М., 1972.
Ленін В.І. Повне зібрання творів. - Т. 29. - С. 81.
Див. Ярошевський М. Г. Иван Михайлович Сеченов. -Л. 1968.
Ярошевский М. Г. Иван Михайлович Сеченов. - Л., 1968.
Див.: Максимов В. В. Анализ системи научных отношений ученых по текстам их публикаций // Социальнопсихологические проблемы науки. - М., 1973.
Шорохова Е. В. Социальная психология (проблемы и задачи) // Методологические принципы социальной психологии. - М., 1975. - С. 9.
Encyclopedia of Psychology, vol. 1-3. - N.-Y., 1972-1973.
Шорохова Е. В. Развитие методологии советской психологии // Материалы IV Всесоюзного съезда общества психологов. - Тбилиси, 1971. - С. 253.
Сороковой А. Г. Социально-психологические основы руководства. - М., 1971. - С. 14.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. - М., 1946. - С. 85.
Там же, с. 178.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. - М., 1957. - С. 264.
Там же, с. 226.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. - М., 1957. - С. 10.
Тюхтин В.С. О природе образа. - М., 1963. - С. 95.
Див.: Ярошевский М. Г. Специфика детерминации психических процессов // Вопросы философии. - 1972. - № 1.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. -М.: Политиздат, 1977. - С. 181.
Платон Соч., т. 2. - М., 1970. - С. 34.
Маркс К., Енгельс Ф.З ранніх творів. - K., 1973. - С. 552.
Див.: Ярошевский М.Г. Специфика детерминации психических процессов // Вопросы философии. - 1972. - № 1. - С. 98.
Мегрелидзе К. Р. Основные проблемы социологии мышления. - Тбилиси, 1973. - С. 156.
Див.: Ярошевский М.Г. История психологии. - М., 1966.
Див.: Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. -Л., 1968; Гальперин П. Я. Введение в психологию. - М., 1976; Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М., 1977; Надирашвили Ш. А. Понятие установки в общей и социальной психологии. - Тбилиси, 1974; Узнадзе Д. Н. Психологические исследования. - М., 1966.
Маркс К., Енгельс Ф. З ранніх творів. - K., 1973. - С. 549.
Див. Шорохова Е. В. Принцип детерминизма в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии. - М., 1969. - С. 17.
Див. там само. - С. 14.
Ярошевский М. Г. Специфика детерминации психических процессов // Вопросы философии. - 1972. - № 1. - С. 100.
Мегрелидзе К. Р. Основные проблемы социологии мышления. - Тбилиси, 1973. - С. 126.
Шорохова Е. В. Принципы детерминизма в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии. - М., 1969. - С. 15.
Костюк Г. С. Принцип развития в психологии // Ме-тодологичеокие и теоретические проблемы психологии. -М., 1969.
Ленн В.1. Повне з1брання твор1в. - Т. 29. - С. 299.
Фрейд 3. О психоанализе. - М., 1913. - С. 43.
Див.: Валлон А. Психологическое развитие ребенка. -М., 1967. - С. 46.
Рубинштейн С. О. Основы общей психологии. - М., 1946. - С. 155.
Выготский С. Л. Воображение и творчество в детском возрасте. - 2-е изд. - М., 1967. - С. 7.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 3. - С. 35.
Басов М. Я. Избранные психологические произведения. - М., 1975.
Басов М. Я. Избранные психологические произведения. - М., 1975. - С. 269.
Див.: Джемс У. Психология. - СПб., 1905.
Див.: Выготский Л. С. Проблема развития в структурной психологии // Вступна стаття до книги Коффка К. Основы психического развития. - М.-Л., 1937. - С. ЬУ1.
Див.: Пиаже Ж. Избранные психологические труды. -М., 1969. - С. 218-220.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций. -М., 1960. - С. 459.
Выготский Л.С. Проблема развития в структурной психологии // Вступна стаття до кн.: Коффка К. Основи психического развития. - М.-Л., 1934. - С. IX.
Яценко О.1. Революцшно-практичш засади д!алектич-ного матер!ал!зму // Фшософська думка. - 1971. - № 3. - С. 34.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 21. - С. 270.
Ярошевский М. Е. История психологии. - М., 1966. - С. 206.
Джемс В. Психология. - СПб, 1905. - С. 84.
Челпанов Е. Мозг и душа. - СПб, 1903. - С. 140.
Веккер Л. М. Восприятие и основы его моделирования. - Л., 1964. - С. 119.
Шерозия А. Е. К проблеме сознания и бессознательного психического. - Т. 1. - Тбилиси, 1969. - С. 137-138.
Дубровский Д. И. Психические явления и мозг. - М.,
- С. 60.
Веккер Л. М. Восприятие и основы его моделирования. -Л., 1964. - С. 19.
Ярошевский М. Е. История психологии. - М., 1966. - С. 55.
Спенсер Е. Основания психологии. - Т. 1. - СПб., 1876. - С. 138.
Ярошевский М. Е. История психологии. - М., 1966. - С. 278.
Ярошевский М. Е. История психологии. - М. 1966. - С. 307.
Сеченов И. М., Павлов И. П., Введенский Н. Е. Физиология нервной системы // Избранные труды. - Вып. 1. - М., 1952. - С. 387.
Потебня А. А. Мысль и язык. - Одесса, 1922. - С. 8
Потебня А. А. Из лекций по теории словесности. -Харьков, 1930. - С. 112.
Там само.
Потебня А. А. Мысль и язык. - Одесса, 1922. - С. 118.
Веккер Л. М. Восприятие и основы его моделирования. - Л., 1964. - С. 121.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 23. - С. 81.
Веккер Л. М. Восприятие и основы его моделирования. - Л., 1964. - С. 117.
Ильенков Э. В. Идеальное // Философская энциклопедия. - Т. 2. - М., 1962. - С. 220.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. - М., 1957. - С. 41.
Там же, с. 38.
Рубинштейн С. Л. Основи общей психологии. - М., 1946. - С. 5.
Див.: Пономарев Я. А. Знание, мышление и умственное развитие. - М., 1967. - С. 17-82.
Див.: Копнин П. В. Логические основы науки. - К.,
- С. 160-161.
Спиркин А. Е Сознание и самосознание. - М., 1972. - С. 68.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций. - М., 1960. - С. 408.
Дубровский Д. И. Психические процессы и мозг. - М. 1971. - С. 204.
Спиркин А. Г. Сознание и самосознание. - М., 1972. -С. 59.
Там же, с. 60.
Выготский Л. С. Дефект и сверхкомпенсация // Умственная отсталость, слепота и глухонемота. - Л., 1928. - С. 57.
Сэв Л. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 336.
Спиркин А. Г. Сознание и самосознание. - М., 1972. - С. 73.
Рубинштейн Л. С. Основы общей психологии. - М., 1946. - С. 5.
Ленін В. І. Повне зібрання творів. - Т. 18. - С. 220.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. - М., 1957. - С. 63.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. - М., 1957. - С. 126.
Там же, с. 265.
Леонтьев А. Н. Понятие отражения и его значение для психологии // Вопросы философии. - 1966. - № 12. - С. 53.
Аристотель О душе. - М., 1937. - С. 106, 88.
Ярошевский М. Г. История психологии. - М., 1966. - С. 72.
Ярошевский М. Г. Сеченовские идеи о мышечной чувствительности в свете теории отражения и кибернетики // Вопросы философии. - 1963. - № 10. - С. 24.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. - М., 1957. - С. 246.
Цит. за кн.: Роговин М.С. Введение в психологию. -М., 1969. - С. 336.
Жане П. Неврозы. - М., 1911. - С. 289.
Узнадзе Д.Н. Психологические исследования. - М., 1966. - С. 341.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. - М., 1946.- С. 506.
Веккер Л. М. Восприятие и основы его моделирования. - Л., 1964. - С. 104.
Узнадзе Д. Н. Психологические исследования. - М., 1966. - С. 332.
Веккер Л. М. Восприятие и основи его моделирования. - Л., 1964. - С. 73.
Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. -М., 1973. - С. 367.
Маркс К, Енгельс Ф. Твори. - Т. 20. - С. 460.
Ярошевский М. Г. Психология в XX столетии. - М., 1974. - 2-е изд. - С. 237.
Мерлин В.С. Лекции по психологии мотивов человека. - Пермь, 1971. - С. 10-11.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. - 1946. - С. 460.
Пиаже Ж. Избранные психологические труды. - М., 1969. - С. 63.
Ярошевский М. Г. Психология в XX столетии. - М., 1974. - 2-е изд. - С. 237.
Выготский Л. С. Структура интересов в переходном возрасте и интересы рабочего подростка // Вопросы педологии рабочего подростка. - М., 1929. - С. 42.
Там же, с. 44.
Мерлин В. С. Лекции по психологии мотивов человека. - Пермь, 1971. - С. 54.
Лингарт И. Процесс и структура человеческого учения. - М., 1970. - С. 112.
Анцыферова Л. И. Психология самоактуализирую-щейся личности в работах Абрагама Маслова // Вопросы психологии. - 1973. - № 4. - С. 175.
Ленін В.І. Повне зібрання творів. - Т. 36. - С. 178.
Див.: Брунер Д. Процесс учения. - М., 1962. - С. 48-49.
Маркс К.. Енгельс Ф. Твори. - Т. 23. - С. 313.
Сэв Л. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 454.
Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. - М.,
- С. 293.
Выготский Л. С. Структура интересов в переходном возрасте и интересы рабочего подростка // Вопросы педологии рабочего подростка. - М., 1929. - С. 43.
Маркс К., Енгельс Ф. З ранніх творів. - К., 1973. - С. 182.
Волков Г. Н. У колыбели науки. - М., 1971. - С. 194.
Ярошевский М. Г. Психология в XX столетии. - С. 81.
Дюркгейм Э. О разделении общественного труда. -Одесса, 1900. - С. 102.
Див.: Анцыферова Л. И. Психологическая концепция Пьера Жане // Вопросы психологии. - 1969. - № 5. - С. 176-177.
Нуаре Л. Орудие труда и его значение в истории человечества. - Харьков, 1925. - С. 34-35.
Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. - М.,
- С. 413.
Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. -М., 1973. - С. 73.
Выготский Л. С. Педология подростка. - М., 1929. - С. 26.
Сэв Л. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 334- 335.
Див.: Ломов Б. Ф. Общение как проблема общей психологии // Методологические проблемы социальной психологии. - М., 1975. - С. 124.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 23. - С. 52.
Парыгин Б. Д. Основы социально-психологической теории. - М., 1971. - С. 205.
Маркс К., Энгельс Ф. Соч. - Т. 46. - Ч. II. - С. 18.
Парыгин Б. Д. Основы социально-психологической теории. - М., 1971. - С. 185.
Зважаючи на те, що зміст категорії “свідомість” висвітлено з необхідною повнотою в працях О.М. Леонтьева (Деятельность. Сознание. Личность. М., 1977), К.К. Платонова (О системе психологии. М., 1972), О. Г. Спіркіна (Сознание и самосознание. М., 1972), не будемо розкривати його детально, а відішлемо читача до зазначених джерел.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 23. - С. 313.
Мюнстерберг Г. Подсознательное // Новые идеи в философии. - Сб. 15. - СПб, 1914. - С. 56-57.
Выготский Л. С. Психология искусства. - М., 1968. - 2е изд. - С. 96.
Там ж е, с. 327.
Сэв Л. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 499, 500.
Выготский Л. С. Психология искусства. - М., 1968. - 2е изд. - С. 106.
Выготский Л. С. Психология искусства. - М., 1968. - 2-е изд. - С. 316-317.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 12. - С. 688.
Маркс К, Енгельс Ф. З ранніх творів. - К., 1973. - С. 551-552.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций. - М, 1960. - С. 373.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций. -М., 1960. - С. 200.
Там же, с. 155.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 3. - С. 34.
Цит. за кн.: Сэв Л. Марксизм и теория личности. -М., 1972. - С. 35.
Сэв Л. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 503.
Ярошевский Т. Личность и общество. - М., 1973. - С. 484.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. - Л., 1968. - С. 305.
Там же, с. 329.
Див.: Ярошевский М.Г. Психология в XX столетии. - М., 1974. - 2-е изд. - С. 432.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. - Л., 1968. - С. 308.
Джемс В. Психология. - СПб., 1905. - С. 157.
Ярошевский М.Г. Экзистенциальная психология и проблема личности // Вопросы психологии. - 1973. - № 6. - С. 29.
Анцыферова Л.И. Психологическая концепция Пьера Жане // Вопросы психологии. - 1969. - № 5. - С. 181.
Троицкий М.М. Наука о духе. - Т. 1-2. - М., 1882.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. -М., 1977. - С. 176.
Allport G. Personality. - NY, 1938. - Р. 48.162. Сэв Л. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 400-401.
Выготский Л.С. К вопросу о динамике детского характера // Педология и воспитание. - М., 1928. - С. 106.
Макаренко А. С. Педагогические сочинения. - М.-Л., 1943. - С. 180.
Див.: Pervin L.A. Personality. - N.-Y., 1970, розділ I.
Ленін В.І. Повне зібрання творів. - Т. 16. - С. 39.
Маркс К, Енгельс Ф. Твори. - Т. 1. - С. 228.
Платонов К.К. Проблемы способностей. - М., 1972. - С. 77.
Выготский Л.С. Избранные психологические произведения. - М., 1956. - С. 475; 469.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. - М., 1959. -С. 482.
Липкина А.И. Психология самооценки школьника: Автореферат докторской диссертации. -М., 1974. - С. 26.
Ленін В.І. Повне зібрання творів. - Т. 1. - С. 410.
Маркс К, Енгельс Ф. Твори. - Т. 3. - С. 70.
СэвЛ. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 515.
Маркс К., Енгельс Ф. З ранніх творів. - К., 1973. - С. 549.
Микулинский С.Р., Ярошевский М.Г. Восприятие открытия как науковедческая проблема // Научное открытие и его восприятие. -М., 1971. - С. 16.
Маркс К., Энгельс Ф. Соч. - Т. 46, ч. II. - С. 110.
Анцыферова Л.И. Некоторые вопросы исследования личности в современной психологии капиталистических стран // Теоретические проблемы психологии личности. -М., 1974. - С. 294.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. -М, 1973. - С. 246.
Мегрелидзе К.Р. Основные проблемы социологии мышления. - Тбилиси, 1973. - С. 204, 206.
Маркс К., Енгельс Ф. З ранніх творів. - К., 1973. - С. 528.
Маркс К., Енгельс Ф. Твори. - Т. 3. - С. 28.
Ярошевский М.Г. На путях к общей теории творчества // Художественное й научное творчество. - Л., 1972. - С. 37.
Ярошевский М.Г. На путях к общей теории творчества // Художественное и научное творчество. - Л., 1972. - С. 35.
Ярошевский М.Г. Категориальная регуляция научной деятельности // Вопросы философии. - 1973. - №11. - С. 85.
Ярошевский М.Г. Биография ученого как науковедческая проблема // Человек науки. - М., 1974. - С. 35.
Там само, с. 45.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - М., 1946. - С. 537.
Рубинштейн С.Л. Проблеми общей психологии. -М., 1973. -С. 246.
Роменець В.А. Психолопя творчостт - К., 1971. - С. 175.
Анцыферова Л.И. Психология самоактуализирую-щейся личности в работах Абрагама Маслоу // Вопросы психологии. - 1974. - № 4. - С. 173.
Allport G. Becoming. - N.-Y., 1960.
Див.: Проблемы экспериментальной психологии личности //Уч. зап. Пермского пед. ин-та. - Т. 77, Вып. 6. -Пермь, 1970. - С. 63.
Див.: Ярошевский М.Г. Иван Михайлович Сеченов. -Л, 1968; та кн. Человек науки. - М., 1974.
Гегель Г.В. Соч. - Т. 3. - М, 1956. - С. 83.
Див.: Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности. - Казань, 1969.
Див.: Проблемы экспериментальной психологии личности // Уч. зап. Пермского пед. ин-та. - Т. 77, Вып. 7. -Пермь, 1970. - С. 52.
Лейтес Н.С. Об умственной одаренности. - М., 1960. -С. 78.
Макаренко А.С. Избранные педагогические произведения. - Кн. 4. - М, 1949. - С. 210.
Сэв Л. Марксизм и теория личности. - М., 1972. - С. 319.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).