Умови забезпечення психологічного благополуччя здобувачів під час дистанційного навчання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35774/

Ключові слова:

саморегуляція, мотивація, психосоціальна підтримка

Анотація

Проведене дослідження обґрунтовує взаємозалежний комплекс зовнішніх обставин та внутрішніх умов, необхідних для психологічного збалансування внутрішнього світу здобувачів ЗВО за віддаленої форми навчання. У роботі детально розглянуті теоретичні підходи до пізнання феномену психологічного благополуччя, що вказують на його багатопараметричність, яка охоплює когнітивні, емоційні, поведінкові та соціальні аспекти позитивного розвиткового функціонування особистості. Аргументовано залежність психологічної рівноваги суб’єкта від матеріальної, фізичної, соціальної, психоемоційної та духовної складових, висвітлено їх роль у формуванні внутрішньої гармонії і відчуття життєвого сенсу. Психологічний зміст такого благополуччя здобувачів потрактовано в контексті задоволеності навчанням і повсякденням, розвиненої здатності адаптуватися до змін, взаємодіяти з навколишніми, підтримувати самісний баланс й долати освітні виклики. Серед внутрішніх умов досягнення  психологічного благополуччя студентів виокремлено здатність до саморегуляції, високу мотивацію, рефлексію, позитивну самооцінку та смисложиттєві орієнтації. До зовнішніх обставин забезпечення вказаного благополуччя здобувачів у системі дистанційного навчання віднесено позитивні міжособистісні стосунки учасників освітньої діяльності, психосоціальну підтримку кожного наступника з боку родини і представників закладу освіти, сприятливий психоемоційний клімат і конструктивна взаємодія з цифровими технологіями. Охарактеризовано стратегії забезпечення психологічної збалансованості здобувачів за оргсистеми віддаленого навчання, що охоплюють створення підтримувального довкілля вдома й у ЗВО, регулярне академічне сприяння, розвиток навичок саморегуляції та стрес-менеджменту, стимулювання групової співпраці, впровадження програм особистісної опіки, формування навичок цифрової грамотності, вдосконалення навичок емоційної саморегуляції і посилення діяльного впливу навчальної мотивації. Перспективами подальших досліджень визначено системне емпіричне вивчення взаємозв’язку внутрішніх умов і зовнішніх обставин забезпечення психодуховного благополуччя студентів, зокрема в контекстах очного та дистанційного навчання.

The conducted research substantiates the interdependent complex of external circumstances and internal conditions necessary for the psychological balancing of the inner world of higher education students in the distance learning form. The paper examines in detail theoretical approaches to the cognition of the phenomenon of psychological well-being, indicating its multiparametric nature, which encompasses cognitive, emotional, behavioral and social aspects of the positive developmental functioning of the personality. The dependence of the subject’s psychological balance on material, physical, social, psycho-emotional and spiritual components is argued, their role in the formation of internal harmony and a sense of meaning in life is highlighted. The psychological content of such well-being of applicants is interpreted in the context of satisfaction with learning and everyday life, a developed ability to adapt to changes, interact with others, maintain self-balance and overcome educational challenges. Among the internal conditions for achieving psychological well-being of students, the ability to self-regulate, high motivation, reflection, positive self-esteem and meaningful life orientations are highlighted. The external circumstances for ensuring the specified well-being of applicants in the distance learning system include positive interpersonal relationships between participants in educational activities, psychosocial support for each successor from the family and representatives of the educational institution, a favorable psycho-emotional climate and constructive interaction with digital technologies. Strategies for ensuring psychological balance of applicants in the organizational system of distance learning are described, which include the creation of a supportive environment at home and at the higher education institution, regular academic assistance, the development of self-regulation and stress management skills, stimulation of group cooperation, the implementation of personal care programs, the formation of digital literacy skills, the improvement of emotional self-regulation skills and the strengthening of the active influence of educational motivation. The prospects for further research are determined by the systematic empirical study of the relationship between internal conditions and external circumstances of ensuring the psychospiritual well-being of students, in particular in the contexts of traditional and distance learning.

Біографії авторів

  • Карина Фоменко 

    доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, м. Харків.

    karyna.fomenko@hnpu.edu.ua

    ORCID: 0000-0003-2511-6803

  • Олександр Кириленко

    здобувач третього рівня вищої освіти (PhD) зі спеціальності 053 Психологія Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, м. Харків

    alekyrenko@gmail.com

    ORCID: 0009-0003-9837-4923

Посилання

Aleksandrov, Yu. M. (2019). Komponenty blahopoluchchia osobystosti yak proiavy ta determinanty psykholohichnoho zdorov'ia [Components of personal well-being as manifestations and determinants of psychological health]. Psykholohichni perspektyvy - Psychological perspectives, 14, 67-75 [in Ukrainian].

Bakalenko, O. A. (2020). Psykholohichne blahopoluchchia osobystosti: teoretyko-psykholohichni pidkhody [Psychological well-being of the individual: theoretical and psychological approaches]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. Seriia: Psykholohiia - Bulletin of the Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda. Series: Psychology, 35, 13-21 [in Ukrainian].

Ball, H. (2013). Suchasnyi humanizm i osvita: sotsialno-filosofski ta psykholoho-pedahohichni aspekty [Modern humanism and education: socio-philosophical and psychological-pedagogical aspects]. Rivne: Lysta-M. 243 р. [in Ukrainian].

Bekh, I.D. (2007). Problemy psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti: teoriia i metodolohiia [Problems of psychological well-being of the individual: theory and methodology]. Pedahohika i psykholohiia - Pedagogy and psychology, 4, 136-140 [in Ukrainian].

Voronina, A. V. (2015). Problema psykhichnoho zdorov'ia i blahopoluchchia liudyny: ohliad kontseptsii [The problem of mental health and human well-being: a review of concepts]. Pedahohika i psykholohiia - Pedagogy and psychology, 2, 142-147 [in Ukrainian].

Hrysenko, N.V., Nosenko E.L. (2010). Novyi pidkhid do psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti u svitli idei pozytyvnoi psykholohii [A new approach to the psychological well-being of the individual in the light of the ideas of positive psychology]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Psykholohiia - Bulletin of Dnipropetrovsk University. Series: Psychology, 16, 29-39 [in Ukrainian].

Boichuk Yu.D. (red.) (2017). Zahalna teoriia zdorov'iazberezhennia [General theory of health care]. Kharkiv: Nats. ped. un-t im. H. Skovorody. 488 р. [in Ukrainian].

Zelinska, Ya. (2011). Samorehuliatsiia povedinky u stresovykh sytuatsiiakh [Self-regulation of behavior in stressful situations]. Sotsialna psykholohiia - Social psychology, 5, 67-75 [in Ukrainian].

Karhina, N. V. (2018). Resursy ta chynnyky psykholohichnoho blahopoluchchia osobystosti: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk [Resources and factors of psychological well-being of an individual: author's abstract of the dissertation ... candidate of psychological sciences]. Odesa. 21 р. [in Ukrainian].

Krysovatyi, A. (2016). Sutnist parytetnoi osvitnoi diialnosti [The essence of parity educational activities]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3, 61-67 [in Ukrainian].

Liashch, O. (2013). Psykholohichne blahopoluchchia osobystosti yak predmet naukovykh doslidzhen [Psychological well-being of an individual as a subject of scientific research]. Problemy suchasnoi psykholohii - Problems of modern psychology, 22, 324-335 [in Ukrainian].

Opanasiuk, I. V. (2013). Psykholohichna sutnist fenomenu «psykholohichne blahopoluchchia» [Psychological essence of the phenomenon of «psychological well-being»]. Zbirnyk nauk. prats PNU im. V. Stefanyka: filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia - Collection of scientific works of the V. Stefanyk PNU: philosophy, sociology, psychology, 18 (1), 102-109 [in Ukrainian].

Pomytkin, E.O. (2015). Psykholohiia dukhovnoho rozvytku osobystosti: monohrafiia [Psychology of spiritual development of the individual: monograph]. Kyiv: Nash chas. 280 р.

Korolchuk, M. S. (red.) (2017). Psykholohichne zabezpechennia psykhosotsialnoho zdorov'ia osobystosti: posibnyk [Psychological support of psychosocial health of the individual: manual]. Kyiv: Akademiia. 298 р. [in Ukrainian].

Savchyn, M. (2019). Zdorovia liudyny : dukhovnyi, osobystisnyi i tilesnyi vymiry: monohrafiia [Human health: spiritual, personal and physical dimensions: monograph]. Drohobych: POSVIT. 232 р. [in Ukrainian].

Saienko, N.S., Holub, T.P., Lavrysh, Yu.E. (2022). Intehratsiia tsyfrovykh tekhnolohii v osvitnii protses: vyklyky ta perspektyvy: monohrafiia [Integration of digital technologies into the educational process: challenges and prospects: monograph]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. 220 р. [in Ukrainian].

Senn, L. (2019). Lift nastroiu: yak keruvaty svoimy pochuttiamy ta emotsiiamy [Mood Lift: How to Manage Your Feelings and Emotions]. Kharkiv: Klub Simeinoho Dozvillia. 216 р. [in Ukrainian].

Trunov, D.H. (2018). Syndrom «psykholohichnoho neblahopoluchchia» : pozytyvnyi pidkhid [Syndrome of «Psychological Unhappiness»: A Positive Approach]. Pedahohika i psykholohiia - Pedagogy and psychology, 5, 9-15 [in Ukrainian].

Fedotova, T. O. (2018). Osoblyvosti vyiavu sub'iektyvnoho blahopoluchchia yak pokaznyka psykhichnoho zdorov'ia osobystosti [Peculiarities of the Expression of Subjective Well-Being as an Indicator of Mental Health of an Individual]. Psykholohichni perspektyvy - Psychological perspectives, 31, 280-291 [in Ukrainian].

Frankl, V. (2017). Liudyna v poshukakh spravzhnoho sensu [Man in search of true meaning]. Kharkiv: KSD. 160 р. [in Ukrainian].

Yahupov, V., Petrenko, L., Kravets, S. (2019). Dystantsiine navchannia v systemi osvity: monohrafiia [Distance learning in the education system: monograph]. Zhytomyr: Polissia. 234 р. [in Ukrainian].

Diener, E. (1985). The Statisfaction With Life Scale. Journal of Personaliti Assessment, 49 (1), 71-75 [in English].

https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13

Ryan, R.M., Frederick, C. (1997). On energy, personality, and health: Subjective vitality as a dynamic reflection of well-being. Journal of Personality, 65, 529-565 [in English].

https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1997.tb00326.x

Ryff, C. (1995). The stryctyre ofpsyhological well-being revisited. Journal of Personaliti and Sociol Psychology, 69, 719-727 [in English].

https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719

Завантаження

Опубліковано

2025-09-09 – оновлено 2025-09-09

Версії

Як цитувати

Фоменко ,Карина, and Олександр Кириленко. “Умови забезпечення психологічного благополуччя здобувачів під час дистанційного навчання”. Психологія і суспільство, vol. 92, no. 2, Sept. 2025, pp. 133-45, https://doi.org/10.35774/.

Схожі статті

1-10 з 50

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.