Особливості формування ранніх моделей прив’язаності у дітей з травматичним досвідом

Автор(и)

  • Мар’яна Швед аспірантка кафедри теоретичної та практичної психології Національного університету “Львівська політехніка”, м. Львів. mariana.p.shved@lpnu.ua ORCID: 0000-0002-1599-1797 http://orcid.org/0000-0002-1599-1797

Ключові слова:

дитинство як психологічна категорія, ранні моделі прив’язаності, різновиди психічних травм

Анотація

Стаття оприявнює результати метааналізу відповідних досліджень, опублікованих в англомовній літературі між 2010 та 2022 роками, з фокусом на визначенні травматичного досвіду, різновидів психічних травм, ранніх моделей прив’язаності і на висвітленні концепції менталізації. При цьому для розв’язання поставлених завдань використані пошукові сервіси PsycInfo, PubMed, APA Web-of-Science та Research Gate. Зокрема, встановлено вплив травматичних подій дитинства на утворення первинних моделей прив’язаності, які є внутрішніми репрезентаціями або уявленнями, котрі формуються у цей час і визначають спосіб сприйняття дитиною близьких осіб та їхніх взаємин. Аргументовані перспективність моделі нейросеквенційного підходу в освіті (The Neurosequential Model in Education) та ефективність нейропослідовної моделі терапії (NMT) у роботі з дітьми, які пережили травматичний досвід. Доведено, що останній впливає на сім основних сфер психіки: сенсорний розвиток, дисоціацію (зміну станів свідомости), прив’язаність, регуляцію афекту, поведінкову регуляцію, когнітивну сферу, самосвідомість та розвиток ідентичности. З’ясовано, що кожен тип травматичного досвіду має свої умови, характеристики, механізми та наслідки для формування ранніх моделей прив’язаності у дітей і на їх психосоціальне функціонування загалом. Тому розуміння всього спектру змін, охоплюючи нейробіологічні аспекти, є винятково важливим у роботі з такими дітьми, котрі потребують спеціалізованої підтримки. Крім того, підтверджено, що якість дитячо-батьківської взаємодії залежить від здатності батьків до менталізації та від сформованості в них навичок сприйняття внутрішнього світу дитини, а це, своєю чергою, діє на формування ранніх моделей дитячої прив’язаності, що узалежнені від наявності чи відсутності травматичного досвіду у її житті. Сформульовані узагальнення проливають світло на розуміння патогенезу розладів, пов’язаних із травмою стосунків, і можуть знайти практичне застосування у розробці та впровадженні професійних рекомендацій або програм психосоціальної підтримки дітей, травмованих ковітальними подіями. При цьому вактуальнюється проведення окремих емпіричних досліджень задля більш детального вивчення окресленої проблемної теми.

Посилання

Cohen, J.A., Mannarino, A.P., Deblinger, E. (2012). Trauma-Focused CBT for Children and Adolescents: Treatment Applications. 308 Pages.

Cook, A., Spinazzola, J., Ford, J., Lanktree, C., Blaustein, M., Cloitre, M., & Mallah, K. (2017). Complex trauma in children and adolescents. Psychiatric Annals, 35(5), 390-398. doi:10.3928/00485713-20050501-05.

https://doi.org/10.3928/00485713-20050501-05

Courtois, C.A. (2008). Complex trauma, complex reactions: Assessment and treatment. Psychological Trauma Theory Research Practice and Policy, S(1), 86-100. doi:10.1037/1942-9681.S.1.86.

https://doi.org/10.1037/1942-9681.S.1.86

Downey, C., & Crummy, A. (2021). The impact of childhood trauma on children's well-being and adult behavior. European Journal of Trauma & Dissociation, 5, 100237. https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2021.100237.

https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2021.100237

Ford, J.D., & Bessel van der Kolk, B.A. (Eds.). (2006). Treating Traumatic Stress in Children and Adolescents: How to Foster Resilience through Attachment, Self-Regulation, and Competency. New York, NY: The Guilford Press.

Fonagy, P., & Allison, E. (2012). What is Mentalization?: The Concept and its Foundations in Developmental Research. In N. Midgley & I. Vrouva (Eds.), Minding the Child: Mentalization-Based Interventions with Children, Young People, and Their Families (pp. 11-34). New York: Routledge.

Frewen, P.A., Evans, B., Goodman, J., Halliday, A., Boylan, J., Moran, G., Reiss, J., Schore, A., & Lanius, R.A. (2013). Development of a Childhood Attachment and Relational Trauma Screen (CARTS): a relational-socioecological framework for surveying attachment security and childhood trauma history. Eur J Psychotraumatol, 4, 20232. doi: 10.3402/ejpt.v4i0.20232

https://doi.org/10.3402/ejpt.v4i0.20232

Hambrick E., Brawner, T., Perry, B.D. (2019). Timing of Early Life Stress and the Development of Brain-Related Capacities, Behavioral Neuroscience.

https://doi.org/10.3389/fnbeh.2019.00183

Hiller, R.M., MeiserStedman, R., Elliott, E., Banting, R., & Halligan, S.L. (2020). A longitudinal study of cognitive predictors of (complex) posttraumatic stress in young people in outofhome care. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 62(1), 48-57. https://doi.org/10.1111/jcpp.13232.

https://doi.org/10.1111/jcpp.13232

Hughes, D., Golding, K., & Hudson, J. (2019). Healing relational trauma with attachment-focused interventions: Dyadic developmental psychotherapy with children and families. New York, NY: W. W. Norton & Company.

Isobel, S., Goodyear, M.J., & Foster, K.N. (2017). Psychological Trauma in the Context of Familial Relationships: A Concept Analysis. Trauma, Violence, & Abuse, 20(2), 255-265. doi:10.1177/1524838017726424.

https://doi.org/10.1177/1524838017726424

Lumley, M.N., & Harkness, K.L. (2007). Specificity in the Relations among Childhood Adversity, Early Maladaptive Schemas, and Symptom Profiles in Adolescent Depression. Cognitive Therapy and Research, 31, 639-657. doi: 10.1007/s10608-006-9059-9.

https://doi.org/10.1007/s10608-006-9100-3

McCrory, E. (2020). Childhood Trauma and the Brain: A Short Guide about the Importance of Social Relationships for Mental Health. UCL.

Midgley, N., Sprecher, E.A., & Sleed, M. (2021). Mentalization-Based Interventions for Children Aged 6-12 and Their Carers: A Narrative Systematic Review. Journal of Marital and Family Therapy, 169-189. doi: 10.1080/15289168.2021.1915654

https://doi.org/10.1080/15289168.2021.1915654

Mikulincer, M., Gillath, O., & Shaver, P.R. (2002). Activation of the attachment system in adulthood: Threat-related primes increase the accessibility of mental representations of attachment figures. Journal of Personality and Social Psychology, 83(4), 881-895. https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.4.881

https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.4.881

Nelson, C.A., Zeanah, C.H., & Fox, N.A. (2019). The role of the social environment on adaptive neuroplasticity in early development. [Review Article]. Volume 2019, doi: 10.1155/2019/1676285.

https://doi.org/10.1155/2019/1676285

Nelson, C.A., Bhutta, Z.A., Burke Harris, N., Danese, A., Samara, M. (2020). Toxic Stress and PTSD in Children: Adversity in childhood is linked to mental and physical health throughout life. BMJ, 371, m3048. doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.m3048

https://doi.org/10.1136/bmj.m3048

Pfeiffer, E., Beer, R., Birgersson, A., Cabrera, N., Cohen, J. A., & Deblinger, E. (2023). Implementation of evidence-based trauma-focused treatment for traumatized children and their families during the war in Ukraine: a project description. Journal Title, Volume(Issue).

https://doi.org/10.1080/20008066.2023.2207422

Reid, D. (2020). Rewiring the Nervous System with Art Therapy: Advocating for an Empirical, Interdisciplinary Neuroscience Approach to Art Therapy Treatment of Traumatized Children, A Literature Review. Expressive Therapies Capstone Theses, 247.

Responding to Children's Care in the Context of the Ukraine Crisis: Key Recommendations and Considerations https://bettercarenetwork.org (last accessed 04 Jul 2022) - 56 p [In Ukrainian].

Sachser, C., Keller, F., & Goldbeck, L. (2017). Complex PTSD as proposed for ICD 11: validation of a new disorder in children and adolescents and their response to TraumaFocused Cognitive Behavioral Therapy. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(2), 160-168.

https://doi.org/10.1111/jcpp.12640

Salberg, J. (2015). The Texture of Traumatic Attachment: Presence and Ghostly Absence in Transgenerational Transmission. The Psychoanalytic Quarterly, 84(1), 21-46. doi:10.1002/j.2167-4086.2015.00002.x

https://doi.org/10.1002/j.2167-4086.2015.00002.x

Shaver, P.R., & Mikulincer, M. (2009). Attachment theory and research: Resurrection of the psychodynamic approach to personality. Journal of Research in Personality, 43(2), 145-147.

Siegel, D.J., & Bryson, T.P. (2020). The Power of Showing Up: How Parental Presence Shapes Who Our Kids Become and How Their Brains Get Wired. New York, NY: Ballantine Books.

Slade, A., Stob, V. (2020). The Family Cycle: Breaking the Intergenerational Transmission of Trauma through Mentalizing. Journal of Infant Child and Adolescent Psychotherapy, 19(1), 1-16. doi:10.1080/15289168.2020.1786762.

https://doi.org/10.1080/15289168.2020.1786762

Smith P., Dyregrov E., Yule W. Children, and War: Teaching Healing Techniques. For children aged 8 to 18 years old. Lviv: Vidavnicha Spilka, 2022. 108 pages [In Ukrainian].

Sullivan, R., Perry, R., Sloan, A., Kleinhaus, K., & Burtchen, N. (2011). Infant bonding and attachment to the caregiver: insights from basic and clinical science. Clinics in Perinatology, 38(4), 643-655.

https://doi.org/10.1016/j.clp.2011.08.011

Terradas, M.M., Poulin-Latulippe, D., Paradis, D., & Didier, O. (2020). Impact of early relational trauma on children's mentalizing capacity and play: A clinical illustration. European Journal of Trauma & Dissociation, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2020.100160

https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2020.100160

Treisman, K. (2016). Working with Relational and Developmental Trauma in Children and Adolescents. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781315672762

Van der Kolk, B.A. (2014). The body keeps the score: Brain, mind, and body in the healing of trauma Penguin, 464 pages.

Webster, E.M. (2022). The Impact of Adverse Childhood Experiences on Health and Development in Young Children. All Articles. doi:10.1177/2333794X221078708

https://doi.org/10.1177/2333794X221078708

Завантаження

Як цитувати

Швед, Мар’яна. “Особливості формування ранніх моделей прив’язаності у дітей з травматичним досвідом”. Психологія і суспільство, no. 2, Dec. 2023, pp. 194-03, https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/1231.

Схожі статті

1-10 з 423

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.