СВІДОМІСТЬ ЯК ВІДНОШЕННЯ ЛЮДИНИ ДО СВІТУ

Автор(и)

  • Юрій Швалб Національний університет імені Тараса Шевченка

Анотація

Після тривалої перерви тема свідомості знову почала займати центральне місце серед найбільш гострих і обговорюваних проблем психології. Тільки за останні чотири-п’ять років була опублікована велика кількість робіт, присвячених різним аспектам проблеми свідомості. Найбільш примітним є те, що з’явилися не тільки принципово нові теоретичні і методологічні схеми аналізу й опису свідомості як загальнопсихологічного предмета [1, 2, 4, 10 та інші], а й самісні форми свідомості (екологічна, політична, професійна тощо) стали предметом спеціальних досліджень.

Однак до створення цілісної теорії свідомості ще дуже далеко. На наш погляд, проблема полягає в тому, що в більшості підходів робиться спроба “вписування” нових моделей свідомості в колишні па-радигмальні рамки загальної психології. Можливо, щоб просунутися у розв’язанні проблем свідомості, треба змінити сам формат розгляду цієї проблеми. Ми вважаємо, що для загальнопсихологічної теорії сама свідомість є граничною рамковою умовою. Іншими словами, мовиться про потребу і можливість побудови сві-домісно-центрованої психології.

Біографія автора

  • Юрій Швалб, Національний університет імені Тараса Шевченка
    доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної роботи Національного університету імені Тараса Шевченка, завідувач лабораторії екологічної психології Інституту психології імені Григорія Костюка АПН України, м. Київ

Посилання

Гордеева О. В. Последствия методологической ориентации на марксизм при изучении сознания (на материале работ А.Н. Леонтьева) // Вопросы психологи. - 1998. - № 5. - С. 59.

Гордеева О. В. Проблема структуры сознания в трудах Л. С. Выготского // Мир психологи. - 1999. - № 1. - С. 111-118.

Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения. - М.: Педагогика, 1986. - 240 с.

Зинченко В. П. Проблема внешнего и внутреннего и становление образа себя и мира как реализация сознания // Мир психологии. - 1999. - № 1. - С. 97-104.

Ламарк Ж.-Б. Философия зоологии / Пер. с фр. - Т. 1. - М.-Л., 1933. - 330 с.

Максименко С. Д. Розвиток психіки в онтогенезі: / В 2 т.

- К.: Форум, 2002. - Т. 1. - 319 с.; Т. 2. - 335 с.

Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной деятельностью. - К.: Вища школа, 1987. - 224 с.

Репкин В. В. Формирование учебной деятельности в младшем школьном возрасте // Вестн. Харьк. ун-та, 1978. -№ 171, серия Психология. - Вып. 11. - С. 40-49.

Рубинштейн С. Л. Человек и мир // Проблемы общей психологии. - М.: Педагогика, 1973. - С. 255-385.

Улыбина Е. В. Психология обыденного сознания. - М.: Смысл, 2001. - 263 с.

Швалб Ю. М. Психологические модели целеполага-ния. - К.: Стилос, 1997. - 240 с.

Щедровицкий Г. П. Об исходных принципах анализа проблемы обучения и развития в рамках теории деятельности // Избр. труды. - М.: Шк. Культ. Полит., 1995. - С. 197-227.

Эльконин Д. Б. Психологические вопросы формирования учебной деятельности в младшем школьном возрасте // Вопросы психологии обучения и воспитания. - К.: Рад. школа, 1961. - С. 12-14.

Завантаження